ظهور نشانه های مثبت آرامش در بازار آهن

ظهور نشانه های مثبت آرامش در بازار آهن
Facebook Twitter LinkedIn

۱۹:۰۵ | ۱۳۹۸/۰۶/۱۳

قیمت آهن در این روزها برخلاف ماه‌های گذشته ثبات مناسبی را تجربه می‌کند که این موضوع نشانه مثبتی در این شرایط به حساب می‌آید.
به گزارش اخبار ساختمان، در چند ماه اخیر نوسانات قیمت محصولات آهنی و فولادی شرایط نامناسبی را در بازارهای موازی از جمله مسکن و دیگر صنایع وابسته به فولاد به وجود آورده بود. طرح‌های مختلف دولت نیز برای کنترل این صنایع موفق نبود و تاثیر منفی فولاد بر صنایع مختلف بسیار مشهود بود.

در حال حاضر به دلیل برخی از اتفاقات در شرایط اقتصادی داخلی و شرایط سیاسی قیمت آهن و پروفیل‌های فولادی از جمله تیرآهن و میلگرد، در ثبات به سر می‌برد که در ادامه به بررسی این عوامل و پیش‌بینی قیمت این محصولات خواهیم پرداخت.

قیمت ارز یک از مهمترین عوامل تعیین کننده قیمت آهن در ایران است

بخش بسیار زیادی از بازارهای موجود در هر کشور از آهن و محصولات فولادی تاثیر مستقیم و یا غیرمستقیم می‌پذیرند. صنعت ساختمان‌سازی و مسکن از مهترین صنایعی است که به طور مستقیم بر اقتصاد کشور تاثیر دارد؛ به طور مثال نوسانات قیمت تیرآهن در چند ماه گذشته را می‌توان یکی از مهمترین عوامل بحران در وضعیت مسکن دانست. دلیل این موضوع از نظر کارشناسان آهن آنلاین این است که:

" تیرآهن یکی از مهمترین پروفیل‌ها در صنعت ساختمان شناخته می‌شود. حجم استفاده از این محصول به اندازه‌ای بالا است که حتی کوچکترین تغییر در قیمت تیرآهن موجب اختلاف زیاد در هزینه اجرا خواهد شد. انتخاب مناسب چنین کالای مهمی تاثیر بسیاری در تعیین موفقیت و شکست پروژه خواهد داشت. "

البته فراموش نکنید این بی ثباتی در انواع محصولات فلزی وجود داشت به طوری که طی خبری در یکی از خبرگزاری‌ها در نیمه دوم سال قبل بیشترین افزایش قیمت در مصالح ساختمانی مربوط به ورق استیل با بیش از ۲۰۶ درصد بوده است.

اگر دلیل این نوسانات را می‌خواهید بدانید باید فاکتورهای بسیار زیادی را در نظر داشته باشید، اما یکی از مهمترین عوامل این نابسامانی در بازار آهن و فولاد، تغییرات قیمت ارز است که به سرعت تاثیر خود را بر این بازار نشان می‌دهد.

در چند روز گذشته با داغ‌شدن شایعات مربوط به احتمال شروع مجدد مذاکرات، نرخ ارز با کاهش همراه بود که همین موضوع باعث ثبات نسبی در قیمت محصولات فولادی شد. البته نباید فراموش کنید به دلیل اصل چسبندگی قیمت کاهش قیمت از تنها باعث ثبات بازار فلزات شده و توان کاهش چشمگیر قیمت را ندارد.

چسبندگی قیمتی یکی از اصول اقتصاد است که ثابت می‌کند قیمت‌ها به راحتی تحت عوامل موثر افزایش پیدا می‌کنند اما با بازگشت عوامل به شرایط اولیه قیمت به سختی کاهش پیدا خواهد کرد.

البته این نظریه علمی تنها عامل تاثیرگذار بر این بازار نیست و یکی دیگر از عوامل عدم کاهش قیمت را می‌توان تقاضای فصلی موجود برای آهن آلات دانست که در ادامه در مورد آن توضیح خواهیم داد.

افزایش تقاضا دلیل اصلی کاهش قیمت آهن‌آلات است

یکی از دلایل ثبات موجود در قیمت آهن را در چند روز گذشته می‌توان افزایش تقاضا در بازار دانست. در حال حاضر در اوج تقاضای فصلی محصولات فولادی به سر می‌بریم و همین موضوع تاثیر بسیار زیادی بر شرایط اقتصادی این بازار دارد.

همین موضوع یکی از دلایل عدم نزول نرخ آهن الات از جمله قیمت میلگرد در بازار است که البته خبر خوشی برای فعالان این صنعت و البته جامعه است، زیرا در شرایط مشابه در سال ۹۵ رییس اتحادیه فروشندگان آهن اعلام کرد: در آن دوران بسیاری از همکاران ما با توجه به شرایط موجود مجبور به تعطیلی واحدهای خود شدند. بخشی دیگر نیز برای استمرار حیات به سمت صادرات روی آوردند و در آن دوره صادرات توانست تا حدی ما را نجات دهد اما همچنان در سال ۱۳۹۵ حدود ۲۰ کارخانه ما به طور کامل تعطیل شد.

به همین دلیل عدم کاهش قیمت را می‌توان نشانه‌ای برای رونق بازار دانست که همین موضوع تاثیر مثبتی در صنایع موازی خواهد داشت؛ البته نباید فراموش کنید که تقاضای فصلی به زودی تمام خواهد شد و پیش‌بینی اتفاقات آینده کمی در وضعیت موجود سخت خواهد بود.

تصمیمات دولت برای کنترل قیمت ارز از جمله بازار متشکل ارزی، پایان یافتن جو سیاست خارجی و کاهش تقاضا اثرات نامعلومی بر حوزه فولاد خواهند گذاست که با توجه به شک و شبهه مربوط به هرکدام، پیش‌بینی‌های بلندمدت را از اعتبار خارج خواهند کرد.

پیش‌بینی می‌شود بازار پروفیل چند هفته آرام را در انتظار داشته باشد

با تمام این تفاسیر در بازه‌های زمانی کوتاه مدت‌تر بازار مسیر روشن‌تری دارد و برای یک پیش‌بینی کوتاه مدت در ماه محرم و صفر انتظار می‌رود ثبات موجود حفظ شود و نوسانات اندک نرخ ارز حتی با تاثیر پذیری شدید قیمت پروفیل از نرخ ارز، تأثیر چندانی بر بازار انواع پروفیل‌های فولادی نداشته باشد. در این شرایط بحرانی، ثبات در هر بازاری حتی در مدت زمان اندک را می‌توان به عنوان یک نشانه مثبت برای سرمایه‌گذاری کوتاه مدت دانست.

البته نوع دیگری از پروفیل‌های غیرفولادی وجود دارند که وابستگی کمتری نسبت به قیمت ارز دارند اما استفاده از آنها هنوز در ایران رایج نیست. دلیل این موضوع را می‌توانید در سایتی خبری بخوانید که: پروفیل‌های کامپوزیتی در حال حاضر در جهان سهم بالایی از بازار مصالح را به خود اختصاص داده‌اند، اما متأسفانه به دلیل محدودیت‌هایی مانند کمبود مواد اولیه، آشنا نبودن بازار با این مصالح و محدود بودن تعداد تولیدکنندگان باعث محدود شدن بازار این نوع پروفیل در ایران شده است.

ایسنا

برچسب ها:

آهن ،قیمت ،مصالح ،ساختمان ،ساخت ،پروفیل ،مسکن 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman