در جلسه شورای تأمین مسکن استان قم مطرح شد؛

مسکن مهر تا پایان شهریور به اتمام می رسد

مسکن مهر تا پایان شهریور به اتمام می رسد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۷:۰۵ | ۱۳۹۸/۰۶/۱۳

در جلسه شورای تأمین مسکن استان قم با اشاره به اتمام مسکن‌های مهر استان از آغاز عملیات‌ اجرایی برای تعیین تکلیف اراضی ۴۸ هکتاری پردیسان خبر داده شد.
به گزارش اخبار ساختمان، جلسه شورای تأمین مسکن استان قم با حضور مسئولان استانی در سالن جلسات معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری برگزار شد.

مدیر شعب بانک مسکن در قم در این جلسه اظهار داشت: در بحث مسکن مهر اگر بخواهیم در شش‌ماهه اول هدفمان را محقق و تا پایان شهریورماه این موضوع را جمع کنیم، این امر شدنی است.

محمد رسول خاکساری ادامه داد: از پروژه 256 واحدی مروارید سازان، حدود 220 پرونده آماده واگذاری است و از پروژه 190 واحدی رست، 114 واحد و از پروژه طاها 76 واحد تشکیل پرونده داده و 76 واحد دیگر هم اعلام آمادگی شده و درکل حدود 400 واحد آماده واگذاری است.

وی با انتقاد از عدم ارائه فرم اصالت این واحدها و نیاز به همکاری بیشتر از سوی تعاونی‌ها، خاطرنشان کرد: اگر این فرم اصالت را اداره کل راه و شهرسازی زودتر به بانک تحویل دهد، می‌توانیم تا پایان شهریورماه تسهیلات را واگذار کرده و پروژه مسکن مهر را به اتمام برسانیم.

مدیر شعب بانک مسکن در قم افزود: این موضوع کار جهادی می‌خواهد و مشکلاتی مانند پارکینگ مطرح‌شده که ما گفتیم اگر امکان دارد در دو مرحله انجام شود که در این مرحله واحدها را تحویل دهند و در مرحله بعد اصلاحیه‌ای زده شود و پارکینگ‌ها تعیین تکلیف شود که اگر این کار انجام شود موضوع به شش‌ماهه دوم سال کشیده نمی‌شود.

وی تصریح کرد: اگر فرم اصالت به ما داده شود ما کلید و دفترچه قسط را به مردم تحویل می‌دهیم، چراکه مردم می‌خواهند ثبت‌نام دانش‌آموزانشان را انجام دهند و بحث‌های جابجایی را دارند که اگر این کار زودتر انجام شود، نارضایتی کمتری وجود خواهد داشت.

خاکساری در بخش دیگری نیز با توجه به دستور جلسه، با بیان اینکه ما تقاضا داریم که سرمایه‌گذاران برای احداث پروژه‌های 48 هکتاری به سمت بانک مسکن بیایند و پولی که قرار است صرف ساخت این واحدها شود، در بانک به ودیعه گذارند، یادآور شد: شرکت‌ها منابع خود را بیاورند در بانک و تعهدات مالی داشته باشند تا در زمان اعطای تسهیلات بتوانند از خدمات بانک مسکن استفاده کنند که این مبلغ در شهرها تا 160 میلیون تومان و در روستاها تا 90 میلیون تومان خواهد بود.

پیش‌بینی پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی برای پروژه اراضی 48 هکتاری

کارشناس معماری و شهرسازی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه در مورد پروژه اقدام ملی مسکن، بحث مناسب‌سازی بسیار اهمیت دارد، تأکید کرد: چون هم‌اکنون در فاز طراحی، واگذاری و کلیت کار در دست طراحی و ساخت است، باید دقت شود که داخل پروژه و بلوک‌ها و واحدها، مطابق استانداردها مناسب‌سازی شود.

وی افزود: همین‌که بحث مبلمان شهری، اماکن عمومی، مشاعات، داخل پروژه و داخل واحدها تأکیدی داشته باشد که مناسب‌سازی به نحو کامل اجرا شود، شاید بتوان برای این موضوع یک الگوی مناسبی را ارائه کرد که در همین راستا و سیمای شهری و اثراتی که روی سلامت روان و نشاط اجتماعی دارد، باید با حساسیت دقت شود که صرفاً یک پروژه عمرانی انجام‌نشده باشد و پیوست فرهنگی اجتماعی واقعاً در آن دیده شود.

نماینده شرکت توزیع نیروی برق استان قم نیز در این جلسه با بیان اینکه در زمینه طراحی پست‌های برق آمادگی وجود دارد تا در بلوک‌ها این کار انجام شود و کمک به زیبایی منظر شهری صورت گیرد، توضیح داد: به این موضوع بحث سرشکن شدن هزینه‌ها نیز اضافه می‌شود که کمک قابل‌توجهی است.

وی ادامه داد: در مورد پست‌های 63 و 203 کیلوولت نیز ما به شرکت برق منطقه‌ای تهران اعلام کردیم و آن‌ها نیز برنامه‌های خود را تدوین کردند، اما انجام این کار به مبالغ بالایی برای تجهیز نیاز دارد که در جلسه اخیر با معاون وزیر نیرو این بحث مطرح شد و قرار شد تا 50 درصد این هزینه را شرکت برق منطقه‌ای تهران بدهد و 50 درصد با فروش زمین و مسکن مهر صورت گیرد.

دو برابر شدن قیمت زمین در پردیسان

مدیرعامل انجمن خیرین مسکن‌ساز استان قم نیز در بخش دیگری از این جلسه با اشاره به احداث 1500 واحد جدید در پردیسان، گفت: در سایت‌های مسکن و شهرسازی، بنیاد مسکن و انجمن خیرین، بالغ‌بر 30 هزار نفر متقاضی بدون مسکن است که باید شرایط واگذاری را مشخص کنیم.

سید مهدی مقیمی با تأکید بر اینکه بحث ما خانه اولی‌هاست و باید شرایطی را تعیین کنیم که بر اساس چه فرمی واگذاری صورت می‌گیرد یادآور شد: باید توجه شود که قیمت زمین در پردیسان به‌شدت بالا رفته و تقریباً زمین از یک‌میلیون و ششصد هزار تومان کمتر پیدا نمی‌شود.

وی اضافه کرد: در همین پنج ماه اخیر یک جهش جدید قیمت زمین را شاهد بودیم که زمینی را که ما یک‌میلیون تومان خریده بودیم به وضعیت بیش از دو برابر رسیده و ما باید قیمت زمین‌ها را مشخص کنیم تا در بحث سرمایه‌گذاری معلوم باشد وقتی پروانه از شهرداری و زمین از مسکن و شهرسازی است و ساخت را سرمایه‌گذار بر عهده دارد، به چه نسبت و با چه معیاری اندازه‌گیری می‌شود.

املاک اراضی 48 هکتاری پشتوانه بافت فرسوده

معاون امور عمرانی استاندار قم نیز در این جلسه با اشاره به اینکه ما جزء سه استانی بودیم که پیشرفت فیزیکی مسکن مهرمان بالا بوده و خیلی از استان‌هایی که پیشرفت فیزیکی کمتر از ما داشتند، جلو زدند و پروژه‌های مسکن مهر را به اتمام رساندند، ابراز کرد: ما هم کمتر درگیر کارهای عمرانی هستیم و بیشتر درگیر بحث‌های تعاونی و کارهای اداری و فرمت‌ها هستیم که باید این موضوعات خاتمه پیدا کند.

محسن بهشتی خاطرنشان کرد: سهم سرمایه‌گذار، شهرداری و راه و شهرسازی هیچ‌کدام شامل فرم جیم نمی‌شود و فقط تنها بحثی که وجود داشته این است که راه و شهرسازی و یا شهرداری، این املاک را تهاتر و یا جابجایی برای پشتیبانی اجرای پروژه‌های بازآفرینی شهری کنند و این بحثی است که کلیات آن انجام شده است.

وی اضافه کرد: اصلاً ذهنیتی مانند مسکن مهر، ثبت‌نام، سامانه، سایت و تعاونی مسکن را کسی نداشته باشد و ما دنبال چنین چیزی نیستیم، دنبال یک پروژه هستیم کاملاً اقتصادی اما زیرساخت خوبی را دولت و شهرداری فراهم کنند که سرمایه‌گذار ترغیب به سرمایه‌گذاری شود.

تسنیم

برچسب ها:

مسکن ،مهر ،تسهیلات 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman