معاون هماهنگی و امور مناطق سازمان نوسازی شهر تهران خبر داد؛

ساخت ۳۵۰۰ واحد مسکن امید از سال آینده

ساخت ۳۵۰۰ واحد مسکن امید از سال آینده
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۳۴ | ۱۳۹۸/۰۶/۱۲

معاون هماهنگی و امور مناطق سازمان نوسازی شهر تهران از آغاز ساخت ۳۵۰۰ واحد مسکن امید در زمین‌های شهرداری از فروردین ۹۹ خبرداد.
به گزارش اخبار ساختمان، کیوان خلیجی درباره شناسایی اراضی در اختیار دولت و شهرداری و پیگیری تحویل آن‌ها جهت اجرای برنامه بازآفرینی شهری امید گفت: دولت‌ها در دوره‌های گذشته تاکیدشان بر تامین مسکن خارج از فضای شهری بود که نمونه آن مسکن مهر است.

وی افزود: دکتر روحانی از ابتدا به این موضوع انتقاد داشت و هدف دولت را بر بازآفرینی بافت فرسوده قرار داد. ایده‌آل رئیس جمهوری این بود که ما در کشور زمین‌های بلاتکلیف دولتی زیاد داریم، می‌توانیم با سرمایه‌گذار بخش خصوصی مشارکت و در آن جا ساختمان سازی کنیم؛ سپس خانه را به جای خانه بدهیم. یعنی شهروندان از بافت فرسوده بیایند اینجا و در گام بعد، خانه های فرسوده واگذاری شده، تخریب و نوسازی شود.

معاون هماهنگی و امور مناطق سازمان نوسازی بافت فرسوده در ادامه گفت: در دوره مدیریت دکتر نجفی بر شهرداری تهران، جلسات با دولت شروع شد. مهم‌ترین بحث هم این بود که این زمین‌های دولتی که قابلیت واگذاری دارد و عمدتا خالی است، کجاست.

خلیجی افزود: از این زمین‌ها آمار دقیق و مشخصی وجود نداشت، زیرا دستگاه‌ها خودشان زمین‌ها را مدیریت می‌کردند و زیاد راغب هم نبودند که زمین‌ها را در اختیار این طرح قرار دهند.

وی گفت: با این حال ما حدود ۷۶ قطعه زمین شناسایی کردیم که عمدتا متعلق به آموزش و پرورش، بنیاد، وزارت نیرو و... بود. خودمان هم به عنوان شهرداری تهران ۱۳ قطعه زمین معرفی کردیم.

اسکان شهروندان ساکن منطقه طرح، در مسکن‌های امید

خلیجی در ادامه گفت: در سال ۹۷ آیین نامه اجرایی برای حمایت از مشارکت کنندگان در این طرح نوشته شد و کار به اجرا رسید.

وی گفت: ایده اولیه این بود که زمین داخل این بافت‌های دولتی بارگذاری شود و بعد جابجایی صورت گیرد. یعنی شهروندان ساکن ساختمان‌هایی که داخل بافت فرسوده است، در این خانه‌ها مستقر شوند و بعد بافت فرسوده را نوسازی کنند؛ تخریب و ساخت.

معاون هماهنگی و امور مناطق سازمان نوسازی شهر تهران توضیح داد: اما به هر حال ممکن است این طرح مورد اقبال ساکنان بافت فرسوده قرار نگیرد و آن ها راغب به جا به جایی نباشند، به همین دلیل این ایده در خلال طرح تلطیف شد. در واقع قرار شد آن‌هایی هم که ملک‌شان در معبر یا طرح قرار دارد و اجازه خرید، فروش یا ساخت و تعمیرات ندارد، بیایند و ملک‌شان را با این خانه‌ها جابجا کنند؛ آن هم با ساز و کار تشویقی.

وی با اشاره به افتتاح اولین طرح مسکن امید تهران در منطقه ۱۸ شامل ۳۲۴ واحد مسکونی و ۶۳ واحد تجاری در ۹ بلوک در مجاورت بافت فرسوده منطقه ۱۸ شهر تهران، ادامه داد: ما از این مجموعه برای جابه جایی پلاک‌هایی در محور زینبیه در منطقه ۱۸ و طالقانی در منطقه ۱۹ استفاده می‌کنیم و با جابه جایی برخی واحدها توانستیم به توسعه معابر و فضای سبز در این منطقه کمک کنیم.

خلیجی تاکید کرد: ما تا امروز برای ۳۵۰۰ واحد مسکونی قرارداد بستیم. شرکت‌های مختلف هم برای سرمایه‌گذاری پای کار آمده اند.

به لیست ۱۴گانه زمین‌های دولتی رسیده‌ایم

معاون هماهنگی و امور مناطق سازمان نوسازی شهر تهران با بیان این مطلب که در حال حاضر ما به لیست ۱۴تایی زمین‌های دولتی رسیده‌ایم، گفت: رئیس جمهوری دستور داده تا در این زمین‌ها بارگذاری صورت گیرد.

وی با تاکید بر این مطلب که ما داریم برای هر چه سریع‌تر اجرایی کردن کار تلاش می‌کنیم، افزود: در عین حال برنامه ما این است که ۱۰درصد از واحدها بسیار ارزان قیمت باشند؛ یعنی واحدهای حدود ۲۸متری که در دنیا به رسمیت شناخته شده است و از این طریق بتوانیم همه قشرها را پوشش دهیم.

خلیجی با اشاره به زمین‌های شهرداری هم گفت: ما تقریبا ۱۰ پروژه را هم بر روی زمین‌های متعلق به شهرداری برنامه‌ریزی کردیم و از سوی دیگر پیگیر هستیم که دولتی‌ها هم زمین در اختیار ما قرار دهند.

وی در خاتمه گفت: از این ۱۰ پروژه قرار است ۳۵۰۰ واحد ساخته شود. قراردادها بسته شده و حدود شش ماه هم برای صدور پروانه طول خواهد کشید. تخمین ما این است که از فرودین سال۹۹ عملیات اجرایی شروع شود.

ایسنا

برچسب ها:

ساخت ،مسکن ،مسکن امید ،شهرداری 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman