لزوم توجه سبک سازی ساختمان ها

لزوم توجه سبک سازی ساختمان ها
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۱۸ | ۱۳۹۸/۰۶/۰۲

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌شمالی گفت: یکی از راهکارها برای کاهش خسارت های زلزله، ‌سبک‌سازی ساختمان‌ها است اما هنوز آیین‌نامه دقیق برای این روش نداریم.
به گزارش اخبار ساختمان، رضا رجب زاده در همایش زلزله، مدیریت بحران و دورنمای آینده اظهار داشت: یکی از وظایف مهندسان و مدیران، کمک به کاهش خسارت های زلزله است و اکنون استفاده از مصالح سنتی و سنگین، منسوخ شده و نیاز است سبک سازی ساختمان ها مورد توجه باشد.

وی افزود: خراسان شمالی، استان لرزه خیز است و به همین لحاظ، وظیفه ما در این زمینه بیشتر است.

رجب زاده با بیان اینکه سازمان مهندسی در کشور، دچار آسیب و مشکل است، افزود: این به معنای وجود آسیب در سازمان نظام مهندسی ساختمان نیست بلکه به روند وارد شدن فرد به دانشگاه برای تحصیل در رشته مهندسی، ورود به بازار و فعالیت او مرتبط است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌شمالی خاطرنشان کرد: باید از تولیدکنندگان فعال در زمینه سبک سازی ساختمان ها فعالیت می کنند حمایت کنیم.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی هم در این همایش، بر نقش مهندسان در کاهش خسارت های ناشی از زلزله در ساختمان ها تاکید کرد و گفت: در زلزله، سرمایه های زیادی هدر می رود و میلیاردها تومان خسارت بر جامعه تحمیل می شود، و این همایش فرصتی است تا تحلیل درستی از این حادثه ها انجام شود.

علیرضا مصطفی زاده بورا اظهار داشت: برای داشتن ساختمان های محکم، باید قوانین محکم داشته باشیم و برخی قوانین حوزه ساخت و ساز اصلاح شود.

وی افزود: به طور مثال، کمیسیون ماده ۱۰۰، باید از وجه حقوقی به وجه کیفری تغییر یابد تا با داشتن قوانین محکم ساختمان های محکم تری داشته باشیم.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی گفت: همه مسئولان در خسارت هایی که در حادثه های مختلف از جمله زلزله به مردم تحمیل می شود، شریک هستند و جامعه مهندسی باید در راستای جلوگیری از هدرفت سرمایه ها، نسبت به مقاوم سازی سازه هایی که اجرا می شود، تلاش بیشتری داشته باشد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی هم در این همایش گفت: این استان جزو ۱۰ استان حادثه خیز کشور است بطوری که سال گذشته ۸۴ حادثه و رخداد طبیعی در این خطه از کشور گزارش شده است.

جواد نظری اظهار داشت: خراسان شمالی، یکی از ۲۵ استان کشور بود که بهار امسال درگیر سیل بود البته با تلاش مسئولان بویژه استاندار، کمترین خسارت ها را متحمل شد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی هم گفت: تلاش داریم تا در این همایش، توجه مسئولان، مردم و سازندگان به لزوم رعایت ضوابط ایمن سازی ساخت و سازها معطوف شود.

علی اکبر رمضانی با اشاره به اینکه وقوع حوادث طبیعی، یکی از چالش های صنعت ساخت و ساز است اظهار داشت: سرمایه های زیادی در صنعت ساختمان هزینه می شود و نیاز است تا برای حفاظت و صیانت از این سرمایه ها، مقاوم سازی بناها و ساختمان ها مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: البته مهم ترین موضوع در مقاوم سازی ها، حفاظت و تامین ایمنی ساکنان و حفاظت از جان بهره برداران است.

ایرنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman