عدم استقبال جمعیت از شهر جدید هشتگرد

عدم استقبال جمعیت  از شهر جدید هشتگرد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۴۴ | ۱۳۹۸/۰۵/۲۸

شهرجدید هشتگرد دهه ۷۰ برای اسکان جمعیت سرریز تهران و کرج در محدوده جغرافیایی شهرستان ساوجبلاغ استان البرز پایه گذاری شد، شهری که بیشتر ساختمان های آن بلندمرتبه و کمتر خانه ویلایی در آن به چشم می خورد.
به گزارش اخبار ساختمان، این سال ها از دور دست تا چشم کار می کند ساختمان های چند طبقه در محدوده شمالی آزاد راه کرج - قزوین و در کوهپایه های فشند شهرستان ساوجبلاغ خودنمایی می کنند، با اینکه دهه ۷۰ و تا اواخر دهه ۸۰ آنچنان که باید و شاید خبری از ساخت وساز گسترده در شهرجدید هشتگرد نبود اما آغاز پروژه های مسکن مهر گویا دمیدن صور بر قد کشیدن سازهای جدید شد.

احداث مجتمع مسکونی مهر المهدی (عج) در غرب شهر جدید هشتگرد را آغاز موج دوم ساخت و سازها پس از شکل گیری شهرجدید هشتگرد می دانند، پروژه ای که در امتداد آن، ده ها اسکلت ساختمان برافراشته شد هر چند که آنچنان باید و شاید خبری از سکنه نبوده و هنوز هم بیشتر ساختمان های شهر خالی هستند.

با اینکه بسیاری از سازه های شهرجدید زیبا و دیدنی هستند اما بنا به علل مختلف هنوز چشم انداز روشنی از ورود جمعیت به این منطقه وجود ندارد یا به عبارتی استقبال مردم از سکونت در این شهر جدید به چشم نمی خورد.

بیشترین ساکنان شهرجدید هشتگرد همان خانواده هایی هستند که در سال های اولیه ساخت وساز به این منطقه آمده و در آن سکونت گزیده اند.

در این حال شهر در کمبود جمعیت پاکیزگی خود را حفظ کرده و کمتر غبار آلودگی زیست محیطی در محدوده آن به چشم می آید.

جمعیت کنونی شهر جدید هشتگرد بین ۶۰ تا ۷۰ هزارنفر برآورد می شود، پس از آغاز ساخت مسکن مهر در سال ۸۷ و در کنار آن احداث چندین پروژه مسکونی انبوه سازی قرار بود که جمعیت این شهر از ۵۰۰ هزار نفر در نیمه اول دهه ۹۰ عبور کند.

علل عدم استقبال جمعیت از شهر جدید هشتگرد

برخی کارشناسان براین باورند که عدم توفیق شهرجدید هشتگرد در جذب انبوه جمعیت کلانشهرهای تهران و کرج به کمبود امکانات و زیر ساخت ها مانند تامین آب ، برق ، مراکز آموزشی ،فرهنگی ،درمانی ، ورزشی ،تجاری و رفاهی می دانند و برخی نیز مسافت زیاد آن از پایتخت وراه اندازی نشدن خط ریلی در این محدوده را مزید بر علت عنوان می کنند.

از دیگر سو عده ای نیز مانند مسئولان کنونی شهرجدید هشتگرد بر این باورند که ترکیب جمعیتی به لحاظ قشر مرفه و کم برخوردار برای شهر پیش بینی نشده و به عبارتی می بایست در کنار اقشار کم درآمد ، خوش نشینان هم باید به این شهر بیایند و ساختار شهری به تلفیقی از آپارتمان نشینی و ویلانشینی تبدیل شود.

دسته دوم می گویند که با آمدن قشر مرفه میزان مشارکت ها برای رفع نیازهای شهر بالا رفته و شهر از حالت خوابگاهی به پویایی می رسد.

امروز ساخت و سازهای فراوان و انبوه در این شهر، توسعه‌ی تک بعدی شهر جدید هشتگرد را در پی داشته و آن را تبدیل به شهری خوابگاهی نموده است.

تصمیم مسئولان برای تلفیق جمعیت در شهر جدید هشتگرد

اینک مجموعه دست اندرکاران شهرجدید هشتگرد به دنبال آن هستند تا در کنار توسعه زیر ساخت ها و روز آمدی امکانات، افزون بر قشر سرریز تهران و کرج ، اقشار خوش نشین را هم به سمت شهرجدید هشتگرد هدایت کنند ، اقدامی که

با صدور مجوز برای ویلاسازی در این محدوده کلید خواهد خورد.

مدیرعامل شرکت عمران شهرجدید هشتگرد با تأکید بر تغییر رویکردها در ساخت و ساز شهرهای جدید می‌گوید: در زمان حاضر شهرهای جدید فقط جنبه خوابگاهی دارند و باید این نگرش تغییر پیدا کند و در همین راستا به دنبال این هستیم که با افزایش کیفیت زندگی در این شهر، نیازهای اجتماعی مردم را همزمان با ساخت واحدهای مسکونی و پروژه‌های عمرانی پاسخ دهیم.

داود صفدری معتقد است که کاهش تراکم جمعیت در شهرجدید هشتگرد راهی برای کیفی شدن شهر است.

او می‌گوید: افق جمعیتی شهرجدیدهشتگرد ۶۰۰ هزار نفر پیش بینی شده بود که البته با راه اندازی متروی گلشهر- شهرجدید هشتگرد به ۷۰۰هزار نفر نیز افزایش می‌یافت، اما اکنون با تغییرات انجام شده در تراکم جمعیت و کاهش آن به ۳۷۰ هزار نفر، برای کیفی کردن شهر گام برداشته‌ شده است.

مدیرعامل شرکت عمران شهرجدید هشتگرد اظهار داشت: در زمان حاضر افق جمعیتی این شهر را با تبدیل کاربری‌های پرتراکم به واحدهای مسکونی ویلایی و کم‌تراکم، کاهش داده‌ایم تا علاوه بر بحث تامین آب، تعادل اجتماعی و اقتصادی در شهر صورت پذیرد چرا که این اقدام سبب حضور طبقات مختلف اجتماعی در این شهر خواهد شد.

وی درباره آخرین وضعیت پروژه مسکن مهر هشتگرد اظهار داشت: خوشبختانه پروژه مسکن مهر با پیشرفت فیزیکی مطلوبی در جریان است و با ساماندهی متقاضیان موثر و غیرموثر توانستیم سرعت اجرای پروژه را افزایش دهیم.

صفدری گفت: از مجموع ۴۹ هزار واحد مسکن مهر در شهر جدید هشتگرد، تاکنون ۲۷ هزار واحد تکمیل شده که حدود۱۰ هزار واحد آنها فاقد متقاضی هستند.

وی بیان داشت: در هفته دولت ۲ هزار واحد مسکونی مهر در شهر جدید هشتگرد افتتاح و باقیمانده واحدهای مسکن مهر تا پایان سال تکمیل خواهند شد.

صفدری با بیان اینکه تکمیل پروژه مسکن مهر را با ساماندهی متقاضیان موثر دنبال می‌کنیم، گفت: متقاضیان موثر را به پروژه‌هایی که پیشرفت فیزیکی بالایی دارند منتقل کرده‌ایم و مابقی پروژه‌ها از طریق خودمالکی کردن واحدها پیش می‌رود و تلاش داریم این اقدام و تکمیل واحدهای باقیمانده پرونده مسکن مهر را ادامه داده و تا پایان سال جاری پرونده مسکن مهر را ببندیم.

مدیرعامل شرکت عمران شهرجدید هشتگرد با بیان اجرای طرح رونق ساخت وساز در این شهر، افزود: شرکت عمران در راستای سیاست‌های اجرایی وزارت راه و شهرسازی در چارچوب برنامه اقدام ملی تولید و عرضه مسکن و تسریع در آبادانی شهر، ساخت ۲۱‌هزار واحد مسکونی را در دستور کار قرار داده است.
صفدری افزود: از این تعداد ۱۹هزار و ۸۰۰ واحد جانمایی و در حال اجرا می‌باشد و مابقی در دست برنامه‌ریزی می‌باشد.

رئیس هیأت مدیره شرکت عمران شهرجدید هشتگرد تأکید کرد:‌ دلیل عدم استقبال مردم از سکونت در شهرجدیدهشتگرد موضوع مشکلات حمل و نقل و ترافیک منطقه می باشد اما با راه اندازی مترو تا پایان شهریور سال جاری، پیش بینی می‌شود جذابیت سکونت در شهرجدیدهشتگرد افزایش یافته و شاهد تحول چشمگیری در این شهر و افزایش تقاضای مردم برای خرید مسکن در شهرجدیدهشتگرد برای سکونت باشیم.

صفدری درباره تامین خدمات روبنایی و زیرساختی در شهر جدید هشتگرد گفت: تامین خدمات روبنایی و احداث پروژه‌هایی مانند مدرسه، مراکز درمانی، فضای سبز، ورزشی و فرهنگی و ... در اولویت ما قرار دارد و در زمان حاضر هم ساخت ۲۰مدرسه را با مشارکت بخش خصوصی در دستور کار داریم و ۲ مدرسه نیز آماده تحویل می‌باشد اما به دلیل نبود منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش از تحویل این مدارس سر باز می‌زند.

رئیس هیات مدیره شرکت عمران شهرجدید هشتگرد با اشاره به اینکه مهمترین مشکل شهر، عدم اتصال فازهای مسکونی به یکدیگر است، گفت: در گذشته فازهای مسکونی به یکدیگر متصل نبودند و منفصل از یکدیگر بودند که برای حل این مشکل پروژه آماده‌سازی و اتصال محورهای شرقی و غربی را تعریف کردیم و در زمان حاضر رو به اتمام بوده و در هفته دولت به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی در خصوص ایجاد آرامستان در شهرجدید هشتگرد که از مطالبات جدی مردم این شهر است نیز اظهار داشت: برای تحویل زمین برای احداث آرامستان در شهر هیچ مشکلی وجود ندارد و تنها به دلیل مشکلات زیست محیطی این موضوع به وقفه افتاده است و درصورتی که جانمایی از سوی مسئولین متولی صورت گیرد این شرکت زمینی را بدین منظور در اختیار آرامستان قرار خواهد داد تا مراحل اجرایی آن آغاز شود.

ایرنا

برچسب ها:

ساختمان ،ساخت ،مسکن ،مهر 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman