عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان:

روند نزولی قیمت مسکن طبیعی است

روند نزولی قیمت مسکن طبیعی است
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۴۷ | ۱۳۹۸/۰۵/۲۶

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان با تاکید بر اینکه افت قیمت مسکن بعد از جهش 120 درصدی طبیعی است، گفت: نبود سیاست‌های حمایتی و تسهیلات برای بالا رفتن قدرت خرید باعث شد، فاصله قدرت خرید مسکن بیش از پیش افزایش یابد.
به گزارش اخبار ساختمان، حسن محتشم در پاسخ به این سوال که روند نزولی قیمت مسکن آغاز شده، آیا این روند ادامه دار خواهد بود یا خیر؟ گفت:با توجه به سابقه معاملات مسکن از ابتدای انقلاب تاکنون همواره نوسانات قیمت به صورت سینوسی و نوسانی بوده است؛ قیمت مسکن از سال گذشته تاکنون 120 درصد رشد داشت که این رشد قیمت به دلیل رکود حاکم بر بازار مسکن از سال 92 تا 96 بود.

وی افزود:این افت معاملات مسکن که توام با کاهش قیمت خواهد بود، به نظر می رسد طبیعی باشد، چرا که همواره تجربه نشان داده که قیمت ها وقتی به شدت افزایش یافت درصد اندکی افت می کند، حال باید در نظر داشت که اگر فکری به حال افزایش عرضه مسکن نشود فاصله زیاد میان عرضه و تقاضای مسکن در آینده خطرناک خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: رشد قیمت در طی یک و نیم سال گذشته باعث شد قدرت خرید متقاضیان کاهش یابد و متاسفانه نبود سیاست‌های حمایتی از سوی دولت و نبود تسهیلات مناسب باعث شده تا فاصله قدرت خرید مسکن را بیش از پیش افزایش دهد.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان با تاکید بر اینکه به نظر می رسد نبود یک برنامه ریزی مشخص در ساخت و ساز و بدون نیاز سنجی لازم باعث شده تا بخش مسکن دوباره در رکود فرو برود ادامه داد: توزیع نامناسب ساخت و ساز بدون نیاز سنجی باعث شده تا در حال حاضر در تهران بیش از 300 تا 400 هزار واحد مسکونی خالی از سکنه داشته باشیم.

وی افزود: دولت باید با اجرای مالیات بر عایدی سرمایه فکری برای این واحدهای مسکونی خالی از سکنه که سرمایه عظیم کشور را در خود محبوس کرده اند، داشته باشد.

وی تصریح کرد:رشد قیمت مسکن باعث شده تا متقاضیان واقعی مسکن توان خرید نداشته باشند، بنابراین دولت باید برنامه‌ای برای بالا بردن قدرت خرید متقاضیان داشته باشد، چرا که اگر متقاضی توان خرید نداشته باشد سازنده ها نیز رغبتی برای ساخت از خود نشان نخواهند داد.

به گفته محتشم، اگر چه این روزها شاهد افت قیمت و تعداد معاملات هستیم، اما عقب ماندن عرضه مسکن از تقاضا خطرناک خواهد بود.

روند نزولی قدرت خرید متقاضیان مسکن به دلیل رشد بیش از 100 درصدی قیمت ها ماه‌هاست که ادامه دارد و سرانجام این کاهش قدرت خرید خود را با افت معاملات بیش از 70 درصدی و کاهش 10 تا 20 درصدی قیمت مسکن نشان داده است.

کارشناسان مسکن بر این باور هستند که رکود بخش مسکن به زیان اقتصاد کشور است، چرا که این بخش با 300 شغل به صورت مستقیم در ارتباط است و بیش از 1300 شغل غیر مستقیم با رونق بخش مسکن به حرکت در می‌آید.

فارس

برچسب ها:

مسکن ،قیمت ،تسهیلات ،ساخت 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman