از اول شهریور آغاز؛

گود مجاور برج میلاد ایمن سازی می شود

گود مجاور برج میلاد ایمن سازی می شود
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۴۹ | ۱۳۹۸/۰۵/۲۴

مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران از آغاز عملیات ایمن سازی و رفع خطر گود مجاور برج میلاد از اول شهریورماه خبر داد.
به گزارش اخبار ساختمان، مهدی صالحی در تشریح آخرین وضعیت گودهای پرخطر تهران گفت: براساس سرفصل هایی که تهیه کردیم گودهای با درجه اهمیت بالا را در پایش ها شناسایی کرده و برای هر کدام که نیاز به رسیدگی و نظارت بیشتر دارند، جلسات خاص برگزار می کنیم.

وی با اشاره به یکی از مهم ترین گودهای تهران ادامه داد: به طور مشخص، یکی از مهم ترین این گودها، گود خیابان نلسون ماندلا نبش خیابان ستاری است که به یکی از موسسات مالی اعتباری تعلق دارد. این موسسه در طول سال های گذشته با مشکلات مالی مواجه شد و به همین دلیل روند اجرای پروژه متوقف شده است.

مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران گفت: در مکاتباتی که مرجع قضایی با ما داشت اعلام شد که در حال حاضر امکان اجرای پروژه وجود ندارد؛ به همین دلیل جلسه ای را با شهرداری منطقه ۳، سازمان نظام مهندسی و سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران برگزار و تقسیم کار کردیم. قرار شد سازمان نطام مهندسی، مشاور و ناظر پروژه را دعوت کند و طرح مقاوم سازی گود را بخواهد. در مرحله بعد طرح به شهرداری ارائه می شود و سازمان مشاور فنی و مهندسی و شهرداری منطقه نیز هزینه ایمن سازی را برآورد می کنند تا تامین اعتبار صورت بگیرد.

‌به گفته صالحی؛ طبق بند ١۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها، زمانی که امکان پرداخت هزینه ایمن سازی گود از سوی مالک وجود نداشته باشد، شهرداری برای حفظ ایمنی شهروندان باید هزینه را پرداخت کند و بعد از آن با توجه به نرخ تورم با ١۵ درصد بالاسری هزینه را از مالک دریافت کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بدهی شهرداری تهران از مالک گود ایران زمین اشاره کرد و گفت: این گود در سال ٩٣ ایمن سازی شد، اما طلب شهرداری تهران از این حیث پرداحت نشده است و شهرداری هم طلب خود را به مرجع قضایی اعلام کرد. آن گونه که اعلام شد قرار است یکی از وزارت خانه ها ملک را در ازای طلب خود تملک کند که تحت این شرایط در مرحله اول باید طلب شهرداری از سوی دستگاه مذکور برای ایمن سازی گود پرداخت شود.

مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران همچنین به آخرین وضعیت گود برج میلاد پرداخت و تصریح کرد: طبق آخرین تفاهم نامه بین شهرداری و شرکت کهن دژ میلاد به عنوان شریک، و طبق نظر مشاور سازمان مشاور فنی و مهندسی و مشاور شریک، قرار شد به سرعت تمهیدات اولیه برای ایمن سازی و رفع خطر صورت بگیرد.

صالحی ادامه داد: اقدامات در این زمینه در دو بعد کوتاه مدت و میان مدت انجام می شود؛ به این معنی که از اول تا پایان شهریور اقدامات کوتاه مدت شامل کنترل نیل ها، انگراژها و زهکش ها صورت می گیرد. پس از پایان این مرحله، اجرای عملیات پاشنه خاکی به عنوان کار میان مدت و اصلی آغاز می شود که ممکن است تا پایان سال به درازا بکشد.

وی تصریح کرد: طبق توافق صورت گرفته تا دو شهریورماه باید نقشه اجرای پاشنه خاکی ارائه و پس از آن برآورد ریالی پروژه صورت بگیرد.

به گفته صالحی به دلیل تاکید شهرداری تهران بر اجرای عملیات ایمن سازی و همزمان اعتقاد شریک به ایمن بودن گود و عدم نیاز به اجرای این پروژه، شهرداری طبق قانون خود را موظف می داند تا هزینه ایمن سازی را پرداخت کند؛ البته این هزینه در قرارداد مشارکت در قدرالسهم شهرداری لحاظ می شود.

مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران در پایان در پاسخ به این سوال که آیا گود جنب برج میلاد پرخطر محسوب می شود، گفت: برداشت شرکت مشاور اعلام خطر نیست، اما تشخیص این است که عملیات پاشنه خاکی باید انجام شود.

مهر

برچسب ها:

ایمن سازی ،برج میلاد ،خانه 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman