وام ودیعه ای که درد کرمانی ها را دوا نکرد؛

مستاجران کرمانی حاشیه نشین شده اند

مستاجران کرمانی حاشیه نشین شده اند
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۳۴ | ۱۴۰۰/۰۹/۱۸

افزایش بی رویه کرایه و رهن در کرمان بسیاری از مستاجران را از این شهر به سمت حاشیه نشینی یا روستا نشینی سوق داده و حمایت ها در حد شعار مانده است.
به گزارش اخبار ساختمان، این روزها بر خلاف برخی از اخبار قیمت مسکن در بخش رهن و اجاره در کرمان رکورد می زند و متاسفانه صاحب خانه ها یکی از مهمترین دلایل بروز این مشکل هستند.

سری به بنگاه های مسکن در سطح شهر کرمان می زنیم در ابتدا به میدان کوثر کرمان می رویم جایی که اکثر معاملات آپارتمانی است.

سیر صعودی قیمت مسکن ادامه دارد

محمد یکی از فعالان بخش مسکن در این خصوص اظهار کرد: هر روز شاهد افزایش قیمت های رهن و اجاره هستیم، چون پول بی ارزش شده است بیشترین تمایل به اجاره است و صاحب خانه ها کمتر زیر بار دریافت رهن می روند.

وی افزود: رهن کامل یک خانه در خیابان حمزه بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون است و در بخش های ارزانتر محدوده میدان کوثر به خصوص شهرک پیروزی به ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون می رسد.

وی ادامه داد: همراه با ادامه تورم موجود در بازار قیمت کرایه ها هم در حال افزایش است، به طوریکه قیمت کرایه در حال حاضر نسبت به ابتدای خرداد ماه سال جاری جهش قابل توجهی داشته است.

سراغ یکی از بنگاه های املاک در شهرک مطهری که از شهرک های اقماری شهر کرمان است می رویم؛ محمد یکی از بنگاه داران است گفت: قیمت از ابتدای سال جاری تا کنون حدود ۶۰ درصد افزایش یافته است و این روند ادامه دارد، در واقع صاحب خانه ها زیر بار اجاره کمتر نمی روند و مستاجران هم به ناچار خانه ها را تخلیه می کنند و به حاشیه شهر می روند. قیمت رهن یک خانه دو خوابه با امکانات معمولی از ۲۰ تا ۱۰۰ میلیون رهن و ۲ تا ۵ میلیون اجاره است که از توان بسیار از مردم خارج شده و حاشیه شهر یا روستاها می روند.

مستاجران روستانشین می شوند

وی ادامه داد: مثلا کرایه یک آپارتمان در خیابان قائم در حاشیه شهر ۱۰ میلیون رهن و یک میلیون اجاره است اما مرکز شهر بسیار دور است.

این فعال بازار مسکن گفت: بسیاری از مردم هم به شهرهای کوچک اطراف مثل باغین، ماهان و حتی کوهپایه رفته اند و یا در حاشیه شهر مثل شرف آباد، اختیار آباد، طاهر آباد و حتی شهرک های دورتر مثل شهرک پدر و الله آباد رفته اند.

وی گفت: شخصا شاهد بودم که یکی از مستاجران برای فرار از این کرایه ها به روستای هوتک رفت و این روند در اکثر مناطق شهر ادامه دارد.

وی در خصوص وام ودیعه مسکن هم گفت: این وام بسیار سخت به دست مستاجران می رسد و یک وام ۲۰ میلیونی با اقساط حداقل یک میلیونی چه دردی می تواند از مستاجر بی نوا دوا کند به جز اینکه بر میزان بدیهی اش می افزاید.

احسان خواجه پور یکی از شهروندان کرمانی است که در خیابان استقلال کرمان ساکن است گفت: برای تامین رهن مجبور شدم سراغ وام بروم و بعد از هزار گونه دوندگی و التماس پیش چند نفر، ضامن را جور کردم و وام را گرفتم اما در کنار ودیعه مسکن صاحب خانه کرایه را هم دو میلیون زیاد کرد و حالا باید سه میلیون کرایه و یک میلیون قسط وام را بدهیم و دیگر نمی توانم با این وضع بازار این وضع را تحمل کنم و مجبور به تخلیه هستم.

ضامن بانکی را هم باید خرید

وی گفت: در بزرگراه حاشیه ای شهر کرمان که رینگ شهری محسوب می شود کرایه یک خانه قدیمی ۸۰ میلیون رهن و دو میلیون اجاره است.

ابراهیمی یکی دیگر از شهروندان کرمانی بیان کرد: وام ودیعه مسکن در شرایط کرونا قرار بود مشکلی از دوش مردم بردارد اما هم سود این وام زیاد است و هم اقساط بسیار سنگین ما اگر این پول ها را داشتیم که اجاره را افزایش می دادیم.

وی افزود: بانک ها فقط کارمند رسمی همراه با چک کارمندی را برای ضمانت این وام قبول می کنند که پیدا کردن چنین ضامنی بسیار سخت است و من بسیاری از مستاجران را می شناسم که با پرداخت هزینه به ضامن ها توانستند مشکل را رفع کنند.

وضعیت بازار مسکن در شهر کرمان هر روز بدتر می شود و در این میان تنها کاری که انجام می شود فقط شعار دادن است، در زمینه قیمت مسکن نیز وضعیت بسیار بغرنج است به طوریکه قیمت خانه با افزایش ناگهانی مواجه شده است به طوریکه حتی با وام های مسکن هم نمی توان متقاضیان را خانه دار کرد.

حمایت از مستاجران مسکوت مانده است

این در حالی است که طبق پیگیری های انجام شده، قیمت مسکن در شهرستان های استان کرمان نیز همچنان سیر صعودی را طی می کند و همین امر موجب گرایش مردم به حاشیه نشینی شده است. این مساله در کنار افزایش ساخت و سازهای غیر مقاوم در حاشیه شهرهای بزرگ برای فرار از اجاره نشینی موجب شده است هر روز بر جمعیت حاشیه نشین شهرهای بزرگ استان نیز افزوده شود.

حمایت از مستاجران و افراد محروم برای پرداخت کرایه و اجاره در حالی مسکوت مانده است که صاحب خانه ها نیز برای جبران تورم ناشی از وضعیت نامناسب اقتصادی و بیکاری روز افزون سعی می کنند مشکلات خود را با افزایش اجاره خانه ها جبران کنند.

در شرایط فعلی وضعیت اجرای طرح های ساخت مسکن نیز در استان کرمان مطلوب نیست به طوریکه در خصوص طرح اقدام ملی مسکن استاندار کرمان مجبور به تذکر جدی به مدیرانی شد که ترک کار کرده اند و اقدام عملی برای اجرای این طرح را در دستور کار قرار نداده اند.

با این وجود مستاجران از دولت سیزدهم انتظار دارند با درک بهتر نسبت به وضعیت محرومان گام اساسی برای حل مشکل بردارد.

بازار

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman