جزئیات طرح جهش تولید مسکن در گیلان

جزئیات طرح جهش تولید مسکن در گیلان
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۵۴ | ۱۴۰۰/۰۹/۱۷

اهتمام و تلاش دولتمردان دولت سیزدهم در راستای خانه دار شدن مردم طرحی به عنوان جهش تولید مسکن را در کشور رقم زده است که گام‌های نخستین برای اجرای آن در گیلان نیز با وجود به مشکلات محدودیت زمین ناشی از ساختار و اقلیم استانی قابل توجه و برای گروه هدف امیدبخش است.
به گزارش اخبار ساختمان، صد روز از استقرار دولت سیزدهم گذشت و رئیس جمهوری چهاردهم آذرماه آنچه که این دولت در کشور انجام داده را با مردم مطرح کرد؛ اگرچه انتظار نمی رود طی ۱۰۰ روز، کشور را متحول کرد اما اقدامات خوبی درباره برخی از بخش ها و نیازهای اساسی مردم در همین مدت کوتاه صورت گرفته است.

گیلان هم همچون استان های دیگر از اقدامات دولت سیزدهم بی بهره نبوده است؛ طرح جهش تولید و ساخت یک میلیون واحد مسکونی در کشور خبر خوبی بود که در شرایط افزایش چشمگیر قیمت های ناشی از تحریم های ظالمانه روزنه امیدی را برای خانه دار شدن مردم در دهک های متوسط هم باز کرد.

امید به خانه دارشدن استقبال خوبی را در گیلان رقم زد و تا کنون بیش از ۴۰ هزار متقاضی در استان در این طرح ثبت نام کرده اند اما گیلان با مساحت ۱۴ هزار کیلومتر مربع و برخورداری از مواهب طبیعی همچون ۵۶۵ هزار هکتار جنگل و ۲۲۴ هزار هکتار مرتع، تالاب ها و رودخانه های متعدد محدودیت زمینی را ایجاد کرده که تغییر کاربری و هرگونه ساخت و سازی را در این دیار با دشواری مواجه می کند.

از سویی دیگر بنا بر تاکید نماینده عالی دولت در استان؛ زمین ها باید به صورت اصولی و صحیح جانمایی شوند و نباید در هر جایی مثل حاشیه رودخانه ها، سرمایه‌گذاری در خصوص احداث مسکن صورت گیرد زیرا در مورد واحدهای مسکونی در این مناطق، تهدیدها و نگرانی‌هایی وجود دارد.

از زمان استقرار دولت سیزدهم تا کنون؛ چندین جلسه شورای مسکن در استان برگزار شده است.

۲۸ هزار واحد، سهم گیلان از جهش تولید مسکن


اسدالله عباسی که اواخر مهرماه به عنوان استاندار جدید گیلان منصوب شد در یکی از این جلسات با اشاره به محدودیت های تأمین زمین برای ساخت مسکن در استان های شمالی خاطرنشان کرد: باتوجه به سهمیه ۲۸ هزار واحدی گیلان که براساس تراکم جمعیت در نظر گرفته شده، باید به دنبال راهکار و گره‌گشایی از امور باشیم.

نماینده عالی دولت در گیلان به وجود جنگل و دریا و پیوستگی شهرها و تراکم جمعیت در استان اظهار داشت: برخی اراده‌ها فقط برای ویلاسازی و تغییرکاربری ها وجود دارد، اما باید ضمن حفظ کاربری و محدوده شهرها و روستاها، اراده لازم برای تأمین مسکن هم وجود داشته باشد و در این مسیر با بررسی کارشناسانه سیمای شهری، معماری و فرهنگ بومی درنظرگرفته شود.

عباسی اظهار داشت: برای آن دسته از محرومان به ویژه مددجویان کمیته امداد، بهزیستی و افرادی که به واسطه مهاجرت از روستا به شهر، در حاشیه شهر سکونت داشته و از مسکن برخوردار نیستند نیز باید برنامه ریزی شود.

همچنین در این جلسات بر مد نظر قرار دادن مشکلات و ضعف های مسکن مهر و پرهیز از تکرار اشتباهات و توجه به زیرساخت ها در طرح نهضت ملی مسکن و جهش تولید تاکید شد؛‌ ضمن اینکه نباید در هر جایی مثل حاشیه رودخانه ها، سرمایه‌گذاری در خصوص احداث مسکن صورت گیرد زیرا در مورد واحدهای مسکونی در این مناطق، تهدیدها و نگرانی‌هایی وجود دارد.

همچنین در جلسه شورای مسکن که یک هفته قبل هشتم آذرماه در استانداری گیلان برگزار شد؛ نماینده عالی دولت در گیلان تاکید کرد که نخست باید مصالح استان تامین شود و از صادرات آن به نقاط دیگر در صورت نیاز استان پرهیز شود.

عباسی همچنین از برگزاری جلسه شورای مسکن و بررسی وضعیت طرح های ساخت مسکن هر دو هفته یکبار در استان خبر داد که این موضوع حاکی از اهتمام و جدیت در اجرای این طرح برای براوردن یکی از نیازهای اساسی مردم در استان است.

تامین زمین برای ۱۲ هزار واحد مسکونی؛ تدارک اولیه جهش در گیلان

معاون مسکن و بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی گیلان در همین ارتباط با بیان اینکه موضوع جهش تولید مسکن با جدیت و سرعت در استان درحال انجام است، گفت: در همین راستا، تا کنون زمین برای ۱۲ هزار واحد تامین شده و فرآیند طراحی و معماری اولیه در حال انجام شدن است.

حسین کشاورز در این باره اظهار داشت: تعهدات دولتی در بخش جهش تولید مسکن ۲۲ هزار واحد است و ۶ هزار واحد نیز از تعهدات از سوی بخش خصوصی با استفاده از تسهیلات دولتی خواهد بود.

ثبت‌نام نهضت ملی مسکن یک ماه پس از ابلاغ قانون جهش تولید توسط رئیس‌جمهوری از ۲۸ مهرماه آغاز شد که تا ۳۰ آذرماه ادامه دارد.

نهضت ملی مسکن یکی از سیاست‌های کلان دولت سیزدهم در حوزه مسکن است که بر اساس این سیاست، احداث چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال در برنامه دولت قرار گرفته است. متقاضیان واقعی مسکن می‌توانند با داشتن چهار شرط تاهل و سرپرست خانوار بودن، حداقل سابقه پنج سال سکونت در شهر مورد تقاضا، فاقد مالکیت خصوصی و نیز عدم استفاده از امکانات دولتی از ابتدای پیروزی انقلاب در حوزه مسکن، نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

بر اساس این قانون، معلولان جسمی و حرکتی با ۲۰ سال سن، می‌توانند در قانون جهش تولید مسکن (نهضت ملی مسکن) مشارکت داشته باشند. البته قانون برای سرپرستان خانوار، محدودیت سنی قائل نشده است چرا که این افراد سرپرست خانوار تعریف می‌شوند و برای قانونگذار متاهل یا سرپرست خانوار بودن ملاک است. بنابراین زنان و مردان سرپرست خانوار که به دلیل متارکه به صورت مجردی زندگی می‌کنند و سرپرست فرزندان خود هستند، خانوار محسوب شده و بدون ملاک سن می‌توانند ثبت‌نام کنند.

بر اساس مصوبه تازه شورای‌عالی مسکن، مردان مجرد بالای ۴۵ سال سن و بیماران خاص با تاییدیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امکان ثبت‌نام در نهضت ملی مسکن را دارند.

سامانه ثمن به نشانی saman.mrud.ir یک ماه بعد از ابلاغ قانون جهش تولید مسکن توسط رئیس‌جمهور برای ثبت‌نام و پایش متقاضیان واقعی مسکن آغاز به کار کرد که متقاضیان می توانند حداکثر تا ۱۵ آذرماه با داشتن چهار شرط عنوان شده نسبت به تقاضای خود برای مسکن اقدام کنند.

ایرنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman