تکمیل پروژههای عمرانی سرعت میگیرد؛
تکمیل پروژههای عمرانی سرعت میگیرد
سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی و دستگاههای مربوطه مکلف شدند برای اتمام پروژههای نیمه تمام عمرانی و پروژه های جدید از ظرفیت مشارکت عمومی-خصوصی استفاده کنند، موضوعی که فعالان اقتصادی مدتها پیش به دنبال آن بودند.
به گزارش اخبار ساختمان، پروژههای نیمه تمام یکی از موانع دولتهای مختلف طی ادوار اخیر بوده است.
انباشت پروژههای عمرانی نیمه تمام، هزینه تمام شده این پروژهها را هر ساله افزایش میدهد به این دلیل که علاوه بر افزایش هزینههای جاری، طول زمان اجرا نیز به این هزینهها میافزاید.
هر چند برآوردهای زیادی از ارزش پروژههای نیمه تمام عمرانی میشود اما به اعتقاد محمدرضا رضایی کوچی رییس کمیسیون عمران مجلس، در حال حاضر بیش از ۷۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی نیمه تمام در کشور وجود دارد که جمع اعتباراتی که سالانه برای این بخش در نظر گرفته میشود بین ۷۰ تا ۸۰ هزار میلیارد تومان است.
در عین حال، به اعتقاد بسیاری از صاحبنظران، این پروژهها را تنها با منابع دولتی نمیتوان به اتمام رساند.
به همین دلیل برخی فعالان اقتصادی معتقدند، دولت باید سهم بودجه عمرانی را در سایه بودجه اجرایی و عمومی قرار ندهد و از طرف دیگر سعی کند به جای تعریف پروژههای جدید، پروژههای نیمهتمام قبلی را تکمیل و به بهرهبرداری برساند.
نکته ای که رییس جمهور نیز در سومین گفت و گوی تلویزیونی خود به آن تاکید و اعلام کرد، دولت در سفرهای استانی تمرکز خود را بر تکمیل پروژههای عمرانی نیمه تمام گذاشته و تا حد امکان از تعریف پروژه های جدید پرهیز می کند.
با این حال کارشناسان و فعالان این حوزه، «طرح مشارکت عمومی-خصوصی» را راهکار تعیین تکلیف پروژه های نیمه تمام عنوان می کنند، طرحی که از سالهای پیش در مجلس مطرح شد اما هیچگاه نهایی نشد.
سرانجام در نشست اخیر کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید، طرح تامین مالی و جهش تولید مورد بررسی قرار گرفت و ماده ۳۵ این طرح نیز تصویب شد.
به موجب ماده ۳۵ طرح تامین مالی و جهش تولید، سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی و دستگاههای مربوطه مکلف شدند برای اتمام پروژههای نیمه تمام عمرانی و پروژه های جدید از ظرفیت مشارکت عمومی-خصوصی استفاده کنند.
براساس این ماده همچنین امکان ایجاد صندوق پروژه برای تامین مالی این پروژهها در بازار سرمایه فراهم میشود.
بعد از گذشت حدود پنج سال از طرح ایده مشارکت بخش خصوصی در تکمیل طرحهای نیمهتمام و تغییر دولت و حضور سید ابراهیم رئیسی بر مسند ریاست قوه مجریه، بخش خصوصی امیدوار است این تغییر، زمینه تحول رویکرد نسبت به تکمیل طرحهای نیمهتمام را نیز مهیا کند.
به باور فعالان بخش خصوصی، در هر حال دولت به دلیل نداشتن بودجه کافی برای تکمیل این پروژهها راهی جز بهرهگیری از توان بخش خصوصی ندارد و در نهایت باید این ظرفیت را به کار گیرد.
با نگاهی به آمار و اطلاعات موجود در ۲ ماه نخست سال جاری، بیش از ۲۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات برای تأمین مالی بنگاههای تولیدی کوچک، متوسط و طرحهای نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد در قالب پروژه رونق تولید پرداخت شده است.
با این حال، امید می رود با تصویب این ماده و بکارگیری از طرفیت مشارکت عمومی - خصوصی، تکمیل بخشی از پروژههای نیمه تمام عمرانی در دولت سیزدهم سرعت بگیرد.
هیبنا
انباشت پروژههای عمرانی نیمه تمام، هزینه تمام شده این پروژهها را هر ساله افزایش میدهد به این دلیل که علاوه بر افزایش هزینههای جاری، طول زمان اجرا نیز به این هزینهها میافزاید.
هر چند برآوردهای زیادی از ارزش پروژههای نیمه تمام عمرانی میشود اما به اعتقاد محمدرضا رضایی کوچی رییس کمیسیون عمران مجلس، در حال حاضر بیش از ۷۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی نیمه تمام در کشور وجود دارد که جمع اعتباراتی که سالانه برای این بخش در نظر گرفته میشود بین ۷۰ تا ۸۰ هزار میلیارد تومان است.
در عین حال، به اعتقاد بسیاری از صاحبنظران، این پروژهها را تنها با منابع دولتی نمیتوان به اتمام رساند.
به همین دلیل برخی فعالان اقتصادی معتقدند، دولت باید سهم بودجه عمرانی را در سایه بودجه اجرایی و عمومی قرار ندهد و از طرف دیگر سعی کند به جای تعریف پروژههای جدید، پروژههای نیمهتمام قبلی را تکمیل و به بهرهبرداری برساند.
نکته ای که رییس جمهور نیز در سومین گفت و گوی تلویزیونی خود به آن تاکید و اعلام کرد، دولت در سفرهای استانی تمرکز خود را بر تکمیل پروژههای عمرانی نیمه تمام گذاشته و تا حد امکان از تعریف پروژه های جدید پرهیز می کند.
با این حال کارشناسان و فعالان این حوزه، «طرح مشارکت عمومی-خصوصی» را راهکار تعیین تکلیف پروژه های نیمه تمام عنوان می کنند، طرحی که از سالهای پیش در مجلس مطرح شد اما هیچگاه نهایی نشد.
سرانجام در نشست اخیر کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید، طرح تامین مالی و جهش تولید مورد بررسی قرار گرفت و ماده ۳۵ این طرح نیز تصویب شد.
به موجب ماده ۳۵ طرح تامین مالی و جهش تولید، سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی و دستگاههای مربوطه مکلف شدند برای اتمام پروژههای نیمه تمام عمرانی و پروژه های جدید از ظرفیت مشارکت عمومی-خصوصی استفاده کنند.
براساس این ماده همچنین امکان ایجاد صندوق پروژه برای تامین مالی این پروژهها در بازار سرمایه فراهم میشود.
بعد از گذشت حدود پنج سال از طرح ایده مشارکت بخش خصوصی در تکمیل طرحهای نیمهتمام و تغییر دولت و حضور سید ابراهیم رئیسی بر مسند ریاست قوه مجریه، بخش خصوصی امیدوار است این تغییر، زمینه تحول رویکرد نسبت به تکمیل طرحهای نیمهتمام را نیز مهیا کند.
به باور فعالان بخش خصوصی، در هر حال دولت به دلیل نداشتن بودجه کافی برای تکمیل این پروژهها راهی جز بهرهگیری از توان بخش خصوصی ندارد و در نهایت باید این ظرفیت را به کار گیرد.
با نگاهی به آمار و اطلاعات موجود در ۲ ماه نخست سال جاری، بیش از ۲۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات برای تأمین مالی بنگاههای تولیدی کوچک، متوسط و طرحهای نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد در قالب پروژه رونق تولید پرداخت شده است.
با این حال، امید می رود با تصویب این ماده و بکارگیری از طرفیت مشارکت عمومی - خصوصی، تکمیل بخشی از پروژههای نیمه تمام عمرانی در دولت سیزدهم سرعت بگیرد.
هیبنا
برچسب ها:
پروژه های عمرانیتازهترین اخبار ساختمان
ساخت مسکن ارزان قیمت با دریافت مالیات
تبعات افزایش مدت اجرای طرح مسکن ملی چیست؟
تحویل 2 هزار مسکن مهر مهستان تا پایان اردیبهشت
محاسبه هزینه ساخت انواع ویلا درسال1403(ویلا چوبی ،فلزی و...)
فایل های عرضه شده به بازار مسکن مشکی شدند
سد جدید پیش پای مستاجران برای دریافت وام ودیعه!
بیانیه پلتفرم دیوار به تهدید وزارت راه و شهرسازی
آماده سازی اراضی 1.5 میلیون واحد مسکونی آغاز شد
حمایت شرکت عمران پردیس از سازندگان متعهد
تبریز از شهرهای پیشتاز در بازآفرینی شهری است
شرط فعالیت سکوهای اینترنتی حوزه املاک اعلام شد
هدف دولت، تأمین مسکن برای دهک های پایین است
دولت نمی تواند بازار اجاره مسکن را کنترل کند
خلاقیت و نوآوری در طراحی غرفه نمایشگاه ساختمان | فرارنگ
چرا خانه دار شدن در ایران سخت شده است؟
پربازدیدترین اخبار
محاسبه هزینه ساخت انواع ویلا درسال1403(ویلا چوبی ،فلزی و...)
تحویل 2 هزار مسکن مهر مهستان تا پایان اردیبهشت
فایل های عرضه شده به بازار مسکن مشکی شدند
تبعات افزایش مدت اجرای طرح مسکن ملی چیست؟
ساخت مسکن ارزان قیمت با دریافت مالیات
خرید سه همت فولاد و آسانسور برای مسکن ملی و مسکن مهر
دولت نمی تواند بازار اجاره مسکن را کنترل کند
هدف دولت، تأمین مسکن برای دهک های پایین است
شرط فعالیت سکوهای اینترنتی حوزه املاک اعلام شد
چشم انداز بهاری بازار مسکن تحت تاثیر دو متغیر عمده خواهد بود
تبریز از شهرهای پیشتاز در بازآفرینی شهری است
حمایت شرکت عمران پردیس از سازندگان متعهد
آماده سازی اراضی 1.5 میلیون واحد مسکونی آغاز شد
بیانیه پلتفرم دیوار به تهدید وزارت راه و شهرسازی
سد جدید پیش پای مستاجران برای دریافت وام ودیعه!