عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه سازان کشور مطرح کرد:

تغییر الگوی ساخت در کشور ضرورت دارد

تغییر الگوی ساخت در کشور ضرورت دارد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۰۸ | ۱۴۰۰/۰۹/۱۶

توانایی پایین خرید مردم برای واحدهای مسکونی بزرگ و شکاف بزرگ بین فروشنده و خریدار، تغییر الگوی ساخت را به یک ضرورت در کشور تبدیل کرده و باید این امر در برنامه سیاست گذاران حوزه مسکن قرار گیرد.
به گزارش اخبار ساختمان، با افزایش شهرنشینی و رشد جمعیت و در کنار آن سخت شدن شرایط اقتصادی خانواده ها، توانایی خرید یک واحد مسکونی برای بسیاری از مردم کاهش یافته لذا از سنوات گذشته پیشنهاداتی از سوی برخی از تولیدکنندگان مبنی بر تغییر الگوی ساخت و کوچک کردن متراژ مطرح شد تا به واسطه آن آرزوی بسیاری از مردم محقق شود.

برای اجرای چنین طرحی باید محدودیت های طرح تفصیلی برداشته شده و همچنین ساخت و سازها باید همراه با خدمات مناسب برای شهروندان از جمله فضای آموزشی، بهداشتی- درمانی، ورزشی، مذهبی-فرهنگی و فضای سبز و پارکینگ و غیره باشد تا مردم بخشی از نیازهای خود را در این فضاها برطرف کند.

طراحی واحدهایی به مساحت ۵۰، ۶۰ و یا کمتر از آن با در نظر گرفتن استفاده بهینه از این فضاها از جمله خواسته های سازندگان است زیرا آن ها اعلام می کنند که تقاضا برای خرید واحدهای بزرگ کم شده و مردم توانایی پرداخت هزینه ها را ندارند؛ لذا در این خصوص با «سیدمحمد مرتضوی» عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه سازان کشور گفتگو کردیم که در ادامه خواهد آمد:

چرا امروزه تغییر الگوی ساخت به یک ضرورت تبدیل شده است؟

بحث «تغییر الگوی ساخت و کاهش مساحت واحدها و تغییر در متراژ» که از سالیان گذشته از سوی سازندگان بر آن تاکید شده بود، امروزه بیشتر مورد توجه قرار گرفته است مهم ترین دلیلی که باعث اجماع در این خصوص شده، این است که خرید واحد مسکونی برای مردم بسیار سخت شده و شکاف بزرگی بین فروشنده و خریدار در بازار مسکن وجود دارد.

محصولی که تولید می شود به دلیل وسعت و متراژ بالا متقاضی محور نیست و قدرت خرید برای آن وجود ندارد بنابراین همه این عوامل باعث شده که مسئولان به این نتیجه برسند که الگوی ساخت باید در کشور تغییر کند. اگر در کشورهای توسعه یافته هم به مساحت واحدهای مسکونی دقت کنیم، درمی یابیم که در آن کشورها هم برای اقشار با درآمد پایین، الگوی ساخت کوچک تر در نظر گرفته شده و مدل ۵۰ متری در این کشورها یک مدل پذیرفته شده است.

در تغییر الگوی ساخت چه چیزی مد نظر شما است؟

مدلی که به عنوان الگوی ساخت مورد نظر ما است مساحتی بهینه بوده که در آن می‌توانیم اجزای مختلف یک واحد مسکونی را در کنار هم بچینیم و از ساختمان به بهترین نحو بهره ببریم همه فضاها و اجزای در نظر گرفته شده در این واحد سکونتی، کاربردی بوده و می توان با در نظر گرفتن حداقل ها ارتباط خوبی هم بین این فضاها ایجاد کرد. با طراحی مناسب داخلی، می توان بسیاری از مشکلاتی که در بهره بردن از این واحدها ممکن است پیش بیاید را جبران کرد.

از دیگر سو، طبیعتاً وقتی ما واحد مسکونی را کوچک می کنیم باید برای رفع نیازهای مردم در خارج از فضای منزل و محل سکونت هم فکر کنیم زیرا ما باید امکاناتی را در عرصه‌های اطراف و داخل این مجموعه های ساختمانی قرار دهیم تا مردم بتوانند وقت بیشتری را در خارج از فضای سکونت خود بگذرانند و اوقات فراغت خود را به نحو مناسبی پر کنند.

پس منظور شما بالا بردن کیفیت خدمات در اطراف سکونتگاه ها است؟

بله، در واقع ما کوچک تر شدن منزل را با کیفی تر شدن خارج از منزل مانند لابی و فضاهای شهری پوشش می دهیم داشتن یک سرپناه به عنوان یکی از مهم ترین اهداف در خانوارهای جدید و زوج های جوان مطرح بوده و طبعاً در شرایط فعلی همه به حداقل ها همه رضایت دارند و ما به فراتر از این رضایت می اندیشیم و باید واحدها کیفیت مناسب ساخت داشته باشند.

آیا در گلستان و خصوصاً گرگان ضرورت این کوچک سازی احساس می شود؟

در گلستان هم ما طبعاً با این موضوع روبرو هستیم، نکته اصلی این است که در طرح جامع و تفصیلی چه در گرگان و چه دیگر شهرهای استان مخصوصاً در گرگان و گنبدکاووس ما باید ظرفیت‌های جدیدی برای تغییر الگوی ساخت پیش بینی کنیم زیرا ظرفیت‌های امروز پاسخگو نخواهد بود.

باید میزان تراکم تعریف شده در مناطق کم برخوردار تغییر کند؛ هم اکنون در برخی از محلات کم‌برخوردار گرگان نمی‌توانیم خانه کمتر از ۱۵۰ متر مربع واحد مسکونی بسازیم و این یک نقیصه است و اصلاً تقاضایی برای چنین واحدهای وجود ندارد طبعاً باید این تغییرات در طرح تفصیلی گرگان اعمال شود و اجازه دهیم مسکن متناسب با تقاضا در محلات مختلف شهر فراهم شود و شرایط را برای ساخت واحدهای کوچک و تغییر الگوی ساخت در آن محلات ایجاد کنیم.

یکی از بزرگترین معضلات در تغییر الگوی ساخت پارکینگ است، برای آن چه پیشنهادی دارید؟

برای یک واحد مسکونی یک واحد پارکینگ نیاز است زیرا واحد مسکونی بدون پارکینگ شدنی نیست و ممکن است مشکلاتی در آینده ایجاد کرده و واحدها خرید و فروش نشوند. ما باید اجازه دهیم که در فضاهای باز هم مانند فضاهای بسته، امکان احداث پارکینگ به وجود بیاید و در این خصوص محدودیتی را نباید ایجاد کنیم و به حداقل‌های لازم برای مساحت پارکینگ رضایت داده و اکتفا کنیم.

اگر می‌خواهیم واقعاً خانوارها دارای خانه شوند و واحدها با متراژ پایین تر ساخته شوند نباید در این زمینه سخت گیری داشته باشیم و باید مساعدت‌های لازم انجام شود یکی دیگر از نکاتی که می‌تواند در زمینه تامین پارکینگ به ما کمک کند این است که ما از پارکینگ های محله ای بهره ببریم.

در این زمینه شهرداری پارکینگ های محله ایجاد کرده و این پارکینگ ها باید در مراکز محلات ایجاد شوند تا مردم دسترسی بیشتری به آن داشته باشند پارکینگ محله ها می‌تواند در طرح‌های بزرگ ساخت و ساز که در حاشیه یا مراکز شهرها قرار است ساخته شود، این فضاها می تواند کمک بسیار خوبی برای پارک خودروها باشد.

چه باید کرد؟

هیچ راه‌حلی نداریم مگر اینکه به سمت ساخت واحدهای کوچک تر رفته و الگوهای ساخت را تغییر دهیم. در این زمینه باید مشوق‌هایی را برای سازندگان منظور کرده زیرا هزینه ساخت با کوچک سازی واحدها افزایش خواهد یافت بنابراین یارانه های تسهیلاتی باید پررنگ تر از قبل باشد.

همچنین سازندگانی که در زمینه چهارچوب تغییر الگوی ساخت حرکت می کنند، باید بتوانند از معافیت‌های مالیاتی استفاده کنند و نباید میزان تسهیلات کمتر از الگوهای قدیمی باشد و برای ساخت واحدهایی با شرایط جدید تسهیلات بیشتر به کار برده شود.

بازار

برچسب ها:

ساخت و ساز ،تولید مسکن 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman