اتاق تعاون ایران اعلام کرد:

تداوم کاهش قیمت مصالح پایه ساختمانی

تداوم کاهش قیمت مصالح پایه ساختمانی
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۱۳ | ۱۴۰۰/۰۹/۱۴

اتاق تعاون ایران اعلام کرد: بررسی‌های آماری آبان‌ماه در حوزه صنعت ساختمان نشان می‌دهد شاخص میزان قیمت مواد اولیه با ثبت عدد ۶۸.۴۹ نسبت به ماه قبل کاهش داشت که نشان‌دهنده تداوم کاهشی شدن قیمت‌ها در چند ماه گذشته و حرکت به سمت ثبات نسبی قیمت مصالح پایه است.
به گزارش اخبار ساختمان، بررسی‌های آماری آبان‌ماه در حوزه صنعت ساختمان حاکی از قرار گرفتن عدد «شامخ» این ماه در نقطه ۴۲.۸ است. این مساله نشان‌دهنده توقف سیر صعودی فعالیت‌ها بوده که از مرداد ماه شروع شده بود و در آبان‌ماه کاهش یافته است.

عدد شامخ در آبان‌ماه ۴۲.۸ بود و مولفه‌های میزان سفارشات جدید، سرعت انجام و تحویل سفارش، مواد اولیه خریداری شده، میزان استخدام نیز نسبت به ماه قبل کاهش داشت. نتایج نشان‌دهنده توقف سیر صعودی فعالیت‌ها است که از مردادماه شروع شده بود و در آبان‌ماه به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

قیمت محصولات تولید شده (یا خدمات ارائه شده) به مقدار جزئی نسبت به ماه قبل افزایش یافت که توقف روند نزولی قیمت ساخت را نشان می‌دهد. همچنان تورم قیمت‌ها در بخش صنعت ساختمان وجود دارد.

شاخص میزان فروش در آبان‌ماه با ثبت عدد ۴۱.۰۹ نسبت به ماه قبل کاهش چشمگیری داشته است. همچنین عدد شاخص انتظار بهبود فعالیت‌های کسب‌وکار در بین فعالان بخش ساختمان با کاهش نسبت به ماه قبل به مقدار ۳۹.۳۸ رسیده است.

بنابراین با در نظر گرفتن نتایج به‌دست آمده از مولفه‌های ذکر شده در آبان‌ماه همچنین طبق پیش‌بینی در شامخ مهرماه، شدت فعالیت‌ها در آبان‌ماه کاهش قابل توجهی داشت. باتوجه به شاخص انتظارات در ارتباط با فعالیت‌های شرکت در ماه آینده و نشانه‌های ثبات قیمت بازار در مهرماه، همچنین کاهش شاخص میزان فروش در صورتی که برنامه‌ریزی و تصمیمات جدید دولت در قالب تحریک بازار مسکن انجام نشود، مجدد شاهد رکود بیشتر در این صنعت خواهیم بود.

اتاق تعاون ایران برای نخستین بار در کشور از مهرماه ۱۳۹۸ نسبت به اجرای طرح شامخ ساختمان اقدام کرده که نتیجه آن به‌صورت ماهانه توسط مرکز آمار اتاق تعاون ایران منتشر می‌شود. کاربران، ذی‌نفعان و محققان می‌توانند با مراجعه به پورتال تخصصی اتاق تعاون ایران به نشانی www.icccoop.ir به نسخه الکترونیکی این گزارش دست یابند.

از بین شاخص‌های گوناگون اقتصادی که توسط کشورها و سازمان‌های بین‌المللی انتشار می‌یابند، شاخص (Purchasing Manager’s Index) PMI که در فارسی به اختصار شامخ نامگذاری شده است، یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی است که مورد پذیرش اکثر کشورهای توسعه‌یافته قرار دارد. اکنون شاخص شامخ برای حدود ۲۹ هزار بنگاه بخش خصوصی در بیش از ۴۰ کشور جهان محاسبه و منتشر می‌شود. در ایران نیز اجرای این طرح توسط اتاق بازرگانی ایران در بخش صنعت از مهرماه سال ۹۷ آغاز شد. نتایج این شاخص که بر اساس پایش پرسشنامه‌ای به دست می‌آید، بینش آنی و تصویر سریعی از شرایط اقتصاد کلان به ویژه وضعیت رونق و رکود در بخش‌های ساختمان، صنعت و خدمات ارائه می‌دهد.

شاخص شامخ (PMI) که وضعیت و شرایط کسب‌وکارها را در ماه نسبت به ماه قبل نشان می‌دهد و می‌تواند رونق یا رکود تولید در هر ماه و دورنمای وضعیت آن در ماه‌های آتی را نشان دهد، در دستور کار مرکز آمار و بررسی‌های اقتصادی اتاق ایران قرار گرفته است.

شاخص مدیران خرید (PMI) که از آن به‌عنوان یکی از دقیق‌ترین شاخص‌های نشان‌دهنده وضعیت اقتصادی یک کشور نام می‌برند، یکی از مهمترین شاخص‌های بیان‌کننده ویژگی‌های اقتصاد در بسیاری از کشورهای جهان است.

ایرنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman