لزوم مدیریت مصرف انرژی در ساختمان ها

لزوم مدیریت مصرف انرژی در ساختمان ها
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۵۴ | ۱۴۰۰/۰۹/۱۴

ضرورت دارد دولت طی بخشنامه ای همه سازمانها، نهادها و شرکتهای تحت مدیریت دولت و حاکمیت را مکلف نماید ظرف مدت حداکثر شش ماه سیستم تنظیم هوشمند دما را در ساختمان های تحت مالکیت یا اجاره خود نصب نمایند این سیستم می بایست روی دمای 18 درجه تنظیم شود و تخطی از این دما با جرایم سنگین مواجه شود.
به گزارش اخبار ساختمان، حدود یکصد هزار ساختمان در اختیار وزارتخانه ها، سازمان ها، نهادها و ارگان‌های در سراسر کشور وجود دارد. این ساختمان ها در ایام سرد سال روزانه حدود ۲۰ میلیون متر مکعب گاز مصرف می کنند. در برخی از این ساختمان ها به شدت هدر روی و اسراف انرژی وجود دارد. دمای برخی از این ساختمان ها در روزهای سرد سال به ۲۸ درجه سانتی گراد می رسد.

متوسط دمای خانه ها در سردترین کشورهای جهان ۱۸ درجه سانتیگراد است در حالیکه دمای محیط کار می بایست چند درجه کمتر از دمای خانه ها باشد. ابتدا باید معیار مصرف بهینه گاز در هر متر مربع تعیین شود و بر اساس این معیار تشویق ها و تنبیه ها تعیین گردند.

ضرورت دارد دولت طی بخشنامه ای معیار مصرف گاز هر متر مربع ساختمان های تحت مدیریت دولت و حاکمیت را تعیین نماید. ساختمان هایی که کمتر از معیار تعین شده گاز مصرف نمایند گاز صرفه جویی شده بر اساس میانگین وزنی قیمت گاز تحویلی به صنایع بزرگ و گاز صادراتی به عنوان پاداش در اختیار تیم مدیریت و کارکنان قرار گیرد و ساختمان هایی که بیشتر از معیار تعیین شده در هر اقلیم گاز مصرف کنند، تیم مدیریت و کارکنان مکلف به پرداخت هزینه مازاد به عنوان جریمه اسرافکاری هستند. شیوه نامه اجرایی به پیوست این بخشنامه است.

ضرورت دارد کلیه کارکنان تحت مدیریت دولت و کارکنان نهادهای حکومتی و پادگان ها و بیمارستان ها و ... دمای 18 درجه را با جدیت رعایت نمایند برای جلوگیری از اعتراض کارکنان به این سیاست اصولی ضروری است طی بخشنامه ای از ورود کارکنانی که لباس گرم همراه خود ندارند به ادارات تحت مدیریت دولت جلوگیری شود این اقدام منجر به درک جدیت دولت در رعایت دمای 18 درجه است و کارکنان خود را مکلف به هماهنگی با این دما خواهند نمود.

تبدیل شدن دمای 18 درجه به عنوان یک فرهنگ منجر به پوشیدن لباس گرم در خانه ها طی ایام سرد سال خواهد شد، مردم کدام کشور جهان در روزهای یخبندان سال درون خانه از زیرپوش استفاده می کنند و دمای خانه را تا 27 درجه بالا می برند. مردم ایران به علت مصرف بی رویه گاز نقش قابل توجهی در آلودگی محیط زیست جهان دارند. میزان آلایندگی سالانه گاز در ایران بیش از سه برابرکل وسایل بنزین سوز و گازوئیل سوز است.

ضرورت دارد دولت طی بخشنامه ای همه سازمانها، نهادها و شرکتهای تحت مدیریت دولت و حاکمیت را مکلف نماید ظرف مدت حداکثر شش ماه سیستم تنظیم هوشمند دما را در ساختمان های تحت مالکیت یا اجاره خود نصب نمایند این سیستم می بایست روی دمای 18 درجه تنظیم شود و تخطی از این دما با جرایم سنگین مواجه شود.

چنانچه دولت بتواند معیار دمای 18 درجه را در ساختمان های تحت مدیریت خود اعمال نماید می توان امیدوار بود معیار 18 تا 20 درجه در خانه های مردم نیز نهادینه و پایدار شود اما چنانچه دولت عزم راسخ برای تحقق این هدف را نداشته باشد نباید امید چندانی به تحقق معیار دمای 18 تا 20 درجه در خانه های مردم داشت. امید است دولت با جدیت و قاطعیت این طرح را اجرایی نماید.

به دلایل زیر مدیریت مصرف انرژی در ساختمان های ذکر شده از اهمیت ویژه ای برخوردار است:

- مشاهده اینکه دولتمردان و کارکنان دولت مبارزه با اسراف و هدر رفت انرژی را از خود آغاز نمودند تاثیرات ارزشمندی بر افکار عمومی به دنبال دارد و منجر به افزایش سرمایه های اجتماعی دولت و حاکمیت می شود.
- با توجه به اینکه بیش از پنج میلیون کارگر و کارمند تحت مدیریت مستقیم یا غیرمستقیم دولت و حاکمیت فعالیت می نمایند انجام اقدام فوق تاثیرات فرهنگی بسیار عمیقی بر عموم مردم کشور به دنبال دارد
- ابلاغ بخشنامه فوق منجر به توجه ویژه مدیران و دولتمردان و شرکت‌های فعال در حوزه انرژی به مبحث مهم بهینه سازی مصرف انرژی خواهد گردید.- اجرای صحیح این بخشنامه منجر به کاهش تا ۴۰ درصد در مصرف گاز در ساختمان های فوق الذکر خواهد شد.
- ابلاغ این بخشنامه اهمیت و قیمت واقعی گاز را برای عموم مردم روشن تر خواهد نمود.
- اجرای این بخشنامه اهمیت نظام مهندسی ساختمان و لزوم نظارت جدی بر ساختمان سازی را نمایان تر می کند.
- نهادینه نمودن حداکثر دمای ۱۸ درجه برای محیط کار و تبدیل این دما به عنوان دمای مرجع در سراسر کشور.
- ایجاد فرهنگ عمومی برای رعایت دمای حدود ۱۸ درجه در خانه ها منجر به کاهش روزانه تا ۲۰۰ میلیون متر مکعب مصرف گاز در ایام سرد سالخواهد شد که در مجموع منجر به کاهش ده ها میلیون تن انتشار کربن در هوا می شود. میزان آلودگی هوا ناشی از گاز طبیعی هر سال سه برابر کل وسایل بنزین سوز و گازوئیل سوز کشور است.

ترابر نیوز

نظرات کاربران
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman