اهرم‌‌ های سودسازی در فولادسازان بورس

اهرم‌‌ های سودسازی در فولادسازان بورس
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۴۹ | ۱۴۰۰/۰۹/۰۹

بزرگ ترین تولیدکننده فولاد در دنیا چین است و بیش از نیمی از فولاد تولیدی جهان، متعلق به کشور چین است و هند، ژاپن و روسیه با اختلاف زیاد نسبت به چین در رده های بعدی قرار دارند. ایران با ۲۹ میلیون تن تولید فولاد در جایگاه دهم دنیا قرار دارد.
به گزارش اخبار ساختمان، چین همچنین بزرگ ترین کشور واردکننده فولاد در جهان است. دولت چین در ۲۸ آوریل اقداماتی را برای افزایش موانع صادرات و همچنین کاهش تعرفه های وارداتی، افزایش فشار بر تولیدکنندگان فولاد برای کاهش تولید و کمک به تحقق اهداف تغییر آب و هوایی مدنظر رئیس جمهور انجام داد. با توجه به این موضوع در اول ماه مه دولت چین توانست تعرفه های واردات فولاد خام، آهن خام، قراضه و دیگر کالاهای فولادی را به صفر برساند.

این اقدامات با هدف کمتر شدن تعرفه های واردات که به دنبال آن افزایش واردات فولاد نیز شکل می گیرد و در ادامه برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی برای کاهش تولید فولاد خام و هدایت صنعت برای کاهش مصرف انرژی و فشار بر ارتقای صنعتی و توسعه با کیفیت بالا در واحد های فولادی این کشور، صورت گرفته است.

در میان 10 شرکت بزرگ تولیدکننده فولاد، هفت شرکت از چین حضور دارند. در این بین نامی از شرکت های هندی و روسی دیده نمی شود. در این دو کشور بزرگ تولیدکننده فولاد تعداد زیادی کارخانه با مقیاس کوچک فعال هستند. بر اساس آمارنامه انجمن جهانی فولاد، رشد تولید فولاد ایران در سال ۲۰۲۰ میلادی پس از ازبکستان و مولداوی (تولید ناچیزی دارند)، جایگاه سوم جهانی را از آن خود کرد.

مجموع تولید شمش فولاد ایران در سال ۲۰۲۰ به بیش از ۲۹ میلیون تن رسید و کشورمان همچنان جایگاه دهمین تولیدکننده فولاد جهان را حفظ کرد. ایران در سال های اخیر جایگاه دهمین فولاد ساز جهان و نخستین تولیدکننده منطقه خاورمیانه را به خود اختصاص داده است.

درجه توسعه اقتصادی هر کشور، رابطه مستقیمی با مصرف فولاد دارد و یکی از شاخص های مهم توسعه اقتصادی برای کشورهای در حال رشد است. در مراحل اولیه رشد و جهش اقتصادی، نرخ رشد مصرف فولاد نیز به شدت افزایش می یابد و پس از یک دوره ثبات نسبی، با فرارسیدن بلوغ اقتصادی به تدریج مصرف فولاد کاهش می یابد. سرانه مصرف فولاد (شامل تمام محصولات فولادی) در مناطق مختلف دنیا را نشان می دهد. همان طور که ملاحظه می شود کشورهای اروپایی و توسعه یافته سرانه مصرف بالاتری در میان سایر مناطق دارند. سرانه مصرف خاورمیانه بالاتر از میانگین جهانی است و این به دلیل سرانه مصرف بالای کشورهایی مانند عربستان، امارات، قطر و ترکیه است. مصرف سرانه فولاد در ایران از میانگین جهانی کمتر بوده و در سال 2020 حدود 205 کیلوگرم برای هر نفر است.

نگاهی به تولید و فروش فولادسازان بورسی

فخوز: در هفت ماهه ابتدایی سال 1400، شرکت فولاد خوزستان هفت میلیون تن انواع محصولات فولادی تولید کرده که از این میزان حدود 765 هزار تن مربوط به محصول اصلی شرکت یعنی شمش و 980 هزار تن مربوط به تولید اسلب بوده است. تمام محصول اسلب این شرکت در داخل به فروش رسیده و مابقی محصولات تولیدی شرکت مواد و محصولات میانی بوده است. تقریبا تمامی محصولات تولیدی در هفت ماهه اخیر به فروش رسیده است. نرخ اسلب در ماه های اخیر به 16 میلیون تومان در هر تن رسیده و این مبلغ برای شمش حوالی 13 میلیون بوده است.

ارفع: شرکت آهن و فولاد ارفع در هشت ماهه نخست سال، 923 هزار تن تولید داشته است که از این مقدار 480 هزار تن مربوط به آهن اسفنجی است که ماده میانی تولید شمش است، همچنین 442 هزار تن شمش تولید داشته است. از این مقدار 417 هزار تن به فروش رسیده است. به نظر می رسد «ارفع» با روند تولید و فروش هشت ماهه، در انتهای سال به میزان تولید حوالی ظرفیت اسمی خواهد رسید. نرخ شمش فولاد شرکت در آخرین گزارش به حدود 14 میلیون در هر تن رسیده است. ارفع در هشت ماهه به فروش 5/ 5 همت رسیده است این در حالی است که کل فروش سال گذشته شرکت هفت همت بوده است.

هرمز: شرکت فولاد هرمزگان جنوب در هشت ماه به تولید بیش از یک میلیون تنی رسیده است. محصول اصلی شرکت اسلب است و به عنوان محصول فرعی مقداری بریکت نیز تولید می کند. شرکت تمامی تولید اسلب را در 8 ماه به فروش رسانده است و به نظر می رسد در کل سال به سطح ظرفیت اسمی برسد. نرخ فروش اسلب در ماه های اخیر به 16 میلیون تومان در هر تن رسیده، همچنین کل فروش تجمعی شرکت در هشت ماه 14 هزار میلیارد تومان بوده که این مورد در کل سال مالی گذشته 5/ 13 همت بوده است که این موضوع بسیار مناسب ارزیابی می شود.

کاوه: طرح جدید شرکت فولاد کاوه جنوب کیش به بهره برداری رسیده و ظرفیت کل شرکت به 4/ 2 میلیون تن شمش افزایش یافته است. در هفت ماه نخست سال «کاوه» در مجموع 7/ 1 میلیون تن آهن اسفنجی و شمش تولید کرده که 764 هزار تن آن سهم شمش بوده است. در مدت مذکور تمام شمش تولیدی «کاوه» در بازار داخل و بازارهای خارجی به فروش رسیده است. با افتتاح طرح، شرکت به آهن اسفنجی بیشتری نیاز دارد و فروشی که در سال های قبل در این محصول داشته با افتتاح طرح جدید اتفاق نخواهد افتاد اما در مرداد ماه سال جاری با توجه به افت تولید ناشی از قطعی برق مقداری از آهن اسفنجی تولیدی به فروش رسیده است. نرخ های شمش بیلت صادراتی «کاوه» به 15 میلیون تومان در هر تن رسیده است. شرکت فولاد کاوه جنوب کیش در هفت ماه، حدود 10 هزار میلیارد تومان فروش داشته است که این مورد در کل سال مالی قبل 5/ 13 هزار میلیارد تومان بوده است.

فولاد: فولاد مبارکه اصفهان در مجموع هفت ماه نخست سال جاری 1/ 4 میلیون تن تولید داشته است. عمده تولید شرکت مربوط به محصولات گرم بوده که تقریبا تمام آن به فروش رسیده است. شرکت در هفت ماه حتی از موجودی انبار نیز فروش داشته که نشان از وضعیت خوب بازار فروش و بنیادی شرکت است. در نرخ محصولات شرکت رشد محسوسی در ماه های اخیر مشاهده می شود که با توجه به فروش مقداری مطلوب شرکت، ساختار درآمدی شرکت را متحول کرده است.

در هفت ماه شرکت موفق به تحقق درآمد 78 هزار میلیارد تومانی شده، این مورد در سال مالی گذشته نیز همین مبلغ بوده است.

نتیجه گیری

مفروضاتی که در این تحلیل برای برآورد سودآوری شرکت های گروه فولاد مورد استفاده قرار گرفته به شرح زیر است:

میانگین نرخ شمش داخلی و صادراتی 580 دلار در نظر گرفته شده است. به نظر می رسد با توجه به گزارش شرکت ها و روند نرخ های جهانی، نرخ ها باثبات بوده و نوسان قابل ملاحظه ای متوجه این کامودیتی ها نباشد. نرخ ورق گرم و سرد به ترتیب 850 و 1000 دلار در نظر گرفته شده است. باید به این نکته توجه کردکه یکی از ریسک های این صنعت تغییر ضریب مواد میانی اعم از گندله و آهن اسفنجی رشد داشته و با توجه به کمبود این مواد در زنجیره تولید فولاد برای ریسک افزایش این ضریب برای سال های بعد همچنان وجود خواهد داشت. از ریسک های دیگر این صنعت در فصول سرد سال قطعی گاز است که با توجه به برنامه اعلامی وزارت نفت، گاز صنعت فولاد با اولویت بندی های این وزارتخانه در فصل سرد قطع خواهد شد که قطعا روی تولیدات فولاد این صنعت تاثیر مستقیم خواهد داشت.

دنیای معدن

برچسب ها:

صنعت فولاد ،بورس 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman