کاهش فایل های نوساز در بازار مسکن تهران

کاهش فایل های نوساز در بازار مسکن تهران
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۲۳ | ۱۴۰۰/۰۸/۰۴

رصد بیش از ۲۰۰ فایل فروش آپارتمان در یکی از استارت آپ‌های جست و جوی آگهی‌های فروش ملک در تهران نشان می‌دهد فایل نوساز در بازار فروش اندک است و به نظر می‌رسد سازنده‌ها متاثر از عوامل مختلف از جمله افزایش بهای مصالح ساختمانی، تورم و رکود حاکم بر بازار، فعالیت کمتری در شهر تهران داشته‌اند.
به گزارش اخبار ساختمان، در بررسی انجام شده تنها حدود ۱۵ درصد از فایل‌های رصد شده که در چند روز اخیر آگهی شده‌اند، فایل نوساز هستند. یکی از فعالان بازار مسکن تهران در این رابطه می‌گوید: متعاقب کمتر شدن صدور پروانه‌های ساخت در شهر، سازنده‌های کمتری در حال فعالیت هستند ، بنابراین کاهش فایل فروش نوساز طبیعی است.

به نظر او، کم شدن عرضه با کم شدن «صرفه ساخت و ساز» در ارتباط مستقیم است و به همین علت یک گروه از سازندگان به ساخت‌و‌ساز در شمال کشور مشغول شده‌اند و به آنجا کوچ کرده‌اند.

نکته مهمی که از خلال گفت وگو با چند واسطه ملکی در مناطق مختلف پایتخت قابل توجه است، نگرانی فعالان بازار املاک تهران است درباره زمزمه کاهش نرخ حق‌الزحمه مشاوران املاک یا همان کمیسیون فروش برای آنچه کنترل تورم قیمت مسکن اعلام شده است.

به عقیده واسطه‌های ملکی علل دیگری از جمله تورم، افزایش بهای ساخت و نیز افزایش قیمت سیمان و آهن، اثر اصلی در تورم ملک را دارند و به نظر آنها حتی اگر سیاستگذار بخش مسکن اقدام به صفر کردن تعرفه خدمات واسطه‌گری معاملات ملکی کند، تغییری در قیمت مسکن رخ نخواهد داد.

دنیای اقتصاد

برچسب ها:

بازار مسکن ،تهران 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman