متولیان کلان کشور باید برای بازار مسکن اصفهان چاره اندیشی کنند؛

بازار اجاره در اصفهان حال خوشی ندارد

بازار اجاره در اصفهان حال خوشی ندارد
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۴۱ | ۱۴۰۰/۰۸/۰۳

رئیس اتاق اصناف استان و رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک اصفهان گفت: متولیان کلان کشور باید برای قیمت‌های نجومی رهن و اجاره مسکن چاره اندیشی کنند.
به گزارش اخبار ساختمان، رسول جهانگیری با بیان اینکه وضعیت رهن و اجاره مسکن در اصفهان خوب نیست و با قیمت‌های نجومی خرید و فروش ارتباط مستقیمی دارد، اظهار داشت: نرخ خرید و فروش مسکن و زمین هر قدر گران‌تر شود متأسفانه رهن و اجاره‌ها نیز افزایش می‌یابد که در این راستا متولیان کلان کشور باید برای سال آینده فکری به حال مستأجران کنند و درمورد وضعیت رهن و اجاره‌ها تدبیری اساسی اندیشیده شود.

وی با بیان اینکه راهکارهایی را برای کنترل بازار مسکن به متولیان کشور ارائه کردیم، ادامه داد: افزایش ساخت و ساز مسکن سبب کاهش فاصله بین عرضه و تقاضا می‌شود، از سوی دیگر نیاز است که پیش از شروع فصل رهن و اجاره سال آینده، دولت و مجلس طی مصوبه‌ای درصدی را به فراخور تورم جامعه تعیین کنند و ضمانت اجرایی قوه قضائیه را نیز داشته باشد که اگر مستأجر با درصد تعیین شده حاضر به تمدید قرار داد بود مالک نتواند او را بیرون کند ضمن اینکه در مصوبه حقوق مالکان نیز به نسبت تغییراتی که در سبد خانوارها اتفاق می‌افتد، در نظر گرفته شود.

آپارتمان کمتر از ۱۰ میلیون تومان در اصفهان نیست

رئیس اتاق اصناف استان و رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک اصفهان با بیان اینکه اکنون آپارتمان کمتر از متری ۱۰ میلیون تومان در شهر اصفهان نیست و حداکثر قیمت نیز متری بالای چند ۱۰ میلیون است، ابراز داشت: شرایط رهن و اجاره‌ها خوب نیست؛ البته اکنون با شروع فصل سرد و آغاز سال تحصیلی از پیک رهن و اجاره‌ها گذشته است در حالی که بیشترین قراردادها بین تاریخ‌های اول خرداد تا پایان شهریور منعقد می‌شود و بین مردم عرف شده که جابه‌جایی‌ها را در این مدت انجام می‌دهند اما با شروع سال تحصیلی، ثبات برمی گردد.

جهانگیری درباره شرایط تمدید قرارداد مستأجران در دوران کرونا نیز خاطرنشان کرد: طبق مصوبه ستاد ملی کرونا مالکان و مستأجران با ۲۰ درصد افزایش رهن و اجاره می‌توانند قرارداد اجاره را تمدید کنند تا شرایط کرونا عادی شود.

وی افزود: اما در همین مصوبه شروطی برای حکم تخلیه نیز تعیین شده از جمله اینکه مالک فرزندی داشته باشد که بخواهد زندگی جدید تشکیل دهد یا مستأجر اجاره نداده باشد و یا اینکه مالک برای تخریب و نوسازی خانه مجوز گرفته باشد؛ این‌ها مواردی است که حکم تخلیه صادر می‌شود اما در سایر موارد قضات به تمدید قرارداد با اعمال ۲۰ درصد افزایش رهن و اجاره‌بها رأی می‌دهند.

رئیس اتاق اصناف استان و رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک شهرستان اصفهان ابراز امیدواری کرد که با انجام واکسیناسیون کرونا تا سال آینده شرایط عادی شده و با مصوبه‌ای قانونی بتوان قیمت‌های نجومی رهن و اجاره مسکن را کنترل کرد.

مهر

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman