معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان:

باید به سمت ساخت مسکن 30متری برویم

باید به سمت ساخت مسکن 30متری برویم
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۵۳ | ۱۴۰۰/۰۷/۲۷

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان با تاکید بر اینکه امیدواریم مسکن ۳۰ تا ۳۵ مترمربعی برای خانه اولی ها به نتیجه برسد، گفت: کمترین و البته خطرناکترین عوارض خشکی زاینده رود فرونشست زمین است و اگر خشکی زاینده رود با همین شرایط ادامه یابد اصفهان با تمدنی چند هزار ساله تا ۱۵ سال آینده به شهری متروکه تبدیل خواهد شد.
به گزارش اخبار ساختمان، امیر زاغیان امروز (سه شنبه-۲۷ مهرماه) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این معاونت در چهار حوزه اصلی برنامه ریزی برای مسکن، تولید مسکن و فراهم شدن بستر آن، بافت های فرسوده ‌و بازآفرینی آن و همچنین حوزه نظام مهندسی و نظارت بر مقررات ملی در احداث ساختمان ها فعال است.

وی در خصوص ثبت اطلاعات افراد در سامانه املاک و اسکان و مالیات بر خانه های خالی، گفت: ‌در حال حاضر زمان ثبت نام در این سامانه تا پایان آذر ماه تمدید شده ‌و تا اتمام زمان ثبت نام نمی توان از آمار دقیقی سخن گفت.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان در پاسخ به سوالی درباره آمار خانه‌های خالی در اصفهان، گفت: در مناطقی با تراکم مسکونی بالا که عمدتا در جنوب شهر اصفهان است، حدود ۳۲ درصد خانه های آپارتمانی خالی است که اصلی ترین قانون مالیات بر خانه های خالی بازگردندان این آپارتمان ها به چرخه بازار عرضه و تقاضا مسکن است.

وی افزود: در حال حاضر آمار رسمی از تعداد مستاجران در اصفهان نداریم و این آمارها هر پنج سال یک بار توسط مرکز آمار ایران منتشر می شود.

زاغیان درباره قیمت مسکن نیز گفت: قیمت مسکن متاثر از دو موضوع زمین و مصالح ساختمانی است که زمین در حوزه وزارت راه و شهرسازی و ‌مصالح به حوزه صنعت و اقتصاد برمی‌گردد.

وی تاکید کرد: اگر به سرعت تصمیم گیران حوزه های شهرسازی به داد حوزه مسکن نرسند ‌و مسکن های کم متراژ به تایید شورای عالی شهرسازی نرسد به طور قطع با ناهنجاری های سکونتی مواجه خواهیم شد.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: در حال حاضر به صورت رسمی حد نصاب واحدهای مسکونی در اصفهان بین ۶۰ تا ۷۰ متر است، اما امروز زوج های جوان به دنبال واحدهای ۲۰ متری هستند.

وی افزود: باید در متراژ واحدهای مسکونی بازنگری کنیم ‌و اگر این تغییرات ایجاد نشود موجب ناهنجاری های سکونتی می شویم، بنابراین تغییر الگوی متراژ مسکن اجتناب ناپذیر است.

زاغیان با اشاره به اینکه مهم‌ترین سیاست دولت، خانه دار شدن خانه اولی هاست، گفت: اگر به دنبال اجرای این سیاست هستیم باید متراژ مطلوب خانه اولی ها را تغییر دهیم و به سمت متراژ پایین تر بریم ‌و شورای عالی شهرسازی باید نسبت به تغییر متراژ خانه ها بازنگری کند.

وی درباره سیاست ساخت یک میلیون مسکن در سال اظهار کرد: همواره سهم استان اصفهان از این عدد در کشور بین ۶ تا ۸ درصد است.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان توضیح داد: اگر یک میلیون مسکن در سال تولید شود، عرضه و تقاضا متعادل می شود، البته متولی ساخت مسکن تنها دولت نیست و انبوه سازان، تعاونی های مسکن، مالکین و ... نیز باید به این حوزه ورود کنند و با توجه به اینکه بازه زمانی تولید مسکن، بیش از دو سال است، باید هر دو سال یک بار دو میلیون مسکن در کشور ساخته شود.

وی درباره طرح های قبلی مسکن در دولت های گذشته، تاکید کرد: هیچ طرح مسکن همچون مسکن مهر، اقدام ملی و ... در دولت متوقف نیست و در مجموع طرح های مسکن قائم به دولت خاصی نیست.

زاغیان با بیان اینکه در دولت جدید بستر قانون جهش تولید مسکن فراهم شده و این قانون به تولید مسکن کمک می کند، یادآور شد: تا پایان ۹۹ تمام واحدهای مسکن مهر در استان اصفهان که متقاضی داشتند، به اتمام رسیده و اصفهان نخستین استان در اتمام این پروژه در کشور است.

وی تاکید کرد: امروز برای خانه دار شدن زوج های جوان بازنگری در الگوی متراژ مسکن بسیار اهمیت دارد تا در گام نخست و پیش از فرزند آوری خانه دار شوند.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان با اعتقاد بر اینکه دولت نباید در حوزه اجرای مسکن دخالت کند و تنها سیاست گذار این حوزه است، گفت: در حال حاضر هنوز کاهش متراژ مسکن در کشور بررسی و نهایی نشده است، اما در مذاکره با شورای عالی شهرسازی این اقدام باید برای هر استان به فراخور فرهنگ و اقلیم آن اجرایی شود، البته امیدواریم مسکن ۳۰ تا ۳۵ مترمربعی برای خانه اولی ها به نتیجه برسد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه شاه کلید حل مشکل و تولید مسکن استفاده از بافت فرسوده و توسعه درون زا است، اظهار کرد: استان اصفهان ۱۱ هزار هکتار بافت فرسوده دارد و اگر شهرداری مکلف به تولید مسکن شود، حداقل می توان ۴۰ درصد بار تولید مسکن را بر عهده بافت های فرسوده و شهرداری ها گذاشت و مابقی نیاز مسکن توسط انبوه سازان شرکت های تعاونی و مالکین و خودمالکین در مناطق مختلف ساخته می شود.

وی تاکید کرد: در جهش تولید مسکن و ‌اقدام ملی مسکن به دنبال ایجاد سایت خاصی برای مسکن نیستیم و به دنبال استفاده از ظرفیت های توسعه درون زا هستیم.

به گفته زاغیان، در حال حاضر به دنبال اجرای سیاست نوسازی بافت های فرسوده و پروژه های محرک توسعه در این بافت ها و ایجاد ارزش آفرینی هستیم، همچنین به دنبال زنده شدن بافت تاریخی و ارزش آفرینی در آن هستیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سوداگران مسکن ادبیات خانه های صفر کیلومتر را وارد حوزه مسکن کرده اند، تصریح کرد: به طور قطع مسکن و آپارتمان های خالی اگر قرار است تخریب نشوند، باید افراد ساکن آن شوند.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه یک زوج جوان طی چند سال خانه دار می شوند، گفت: در این خصوص وزارت راه، وزارت صمت و وزارت تعاون، کار و رفاه و اجتماعی باید بررسی های لازم را انجام داده و پاسخ دهند.

وی البته تاکید کرد: انطباق الگوی مسکن با خانه اولی ها تنها از بابت متراژ آن نیست، بلکه از بابت محل و منطقه مسکونی در جای خوب شهر نیز است.

زاغیان همچنین در خصوص وام ودیعه مسکن در اصفهان نیز، گفت: برای دریافت این وام بیش از ۱۳۴ هزار نفر ثبت نام کردند که از این تعداد ۴۴ هزار نفر حایز شرایط دریافت وام شدند و در حال حاضر به ۱۶ هزار نفر تسهیلات ودیعه مسکن پرداخت شده است.

وی در پاسخ به سوال دیگر، از متوسط قیمت هر متر آپارتمان در اصفهان، اظهار کرد: در سطح استان اصفهان قیمت پایین ترین مترمربع هر آپارتمان پنج میلیون تومان و بالاترین آن ۸۰ میلیون تومان است که به طور معمول بالاترین قیمت آپارتمان ها در مناطق ۵ و ۶ اصفهان و پایین ترین آن در منطقه ۱۴ است.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان تاکید کرد: در حال حاضر بیشترین دلیل گرانی مسکن مربوط به افزایش قیمت مصالح ساختمانی و مواد اولیه است، باید توجه داشت مسکن موضوعی بین بخش است و حداقل کار اداره راه و شهرسازی غیر از سیاست گذاری عرضه زمین به شهرها و جلوگیری از خام فروشی به سازندگان است، اما کاهش قیت مصالح ساختمانی با این وزارتخانه نیست.

وی در ادامه در خصوص نفوذ فرونشست در منطقه مسکونی اصفهان، اظهار کرد: در برخی از اخبار از فرونشست مسکن حبیب آباد گفته شده، اما در طرح اقدام ملی با تجربه اندوزی از طرح مسکن مهر، قبل از گرفتن تمام پروانه، آزمایش های مکانیک خاک انجام شده است.

زاغیان در ادامه با اعتقاد بر اینکه فرونشست موجب می شود که به مرور شاهد مهاجر فرستی از اصفهان و همچنین کاهش رونق ساخت و ساز و تقاضا برای مسکن خواهیم شد، گفت: این موضوع موجب می شود شهرهای مجاور که کشش این جمعیت را ندارند با مشکلاتی مواجه می شوند.

وی با بیان اینکه رودخانه خاستگاه هر تمدن بشری است، تاکید کرد: کمترین و البته خطرناک ترین عوارض خشکی زاینده رود فرونشست زمین است و اگر خشکی زاینده رود با همین شرایط ادامه یابد اصفهان با تمدنی چند هزار ساله تا ۱۵ سال آینده به شهری متروکه تبدیل خواهد شد.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه هر زمانی که انسان برخلاف اقلیم و شرایط طبیعی منطقه اقدام کرد، به شکست منجر می شود، تصریح کرد: تبعات خشکی زاینده رود نه تنها برای اصفهان، بلکه به زودی در سطح کشور نمایان خواهد شد و اگر این شهر مهاجر فرست شد، معادلات دیگر استان ها را برهم ریخته و تبعات اجتماعی، اقتصادی و ... به دنبال خواهد داشت.

ایسنا

برچسب ها:

تولید مسکن ،اصفهان 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman