رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین عنوان کرد:

خلاء ایمنی در ساختمان‌های بلندمرتبه قزوین

خلاء ایمنی در ساختمان‌های بلندمرتبه قزوین
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۵۰ | ۱۴۰۰/۰۷/۲۴

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین گفت: در حال حاضر بیش از ۵۰ ساختمان بلندمرتبه در قزوین وجود دارد که نیمی از آنها فاقد ایمنی هستند.
به گزارش اخبار ساختمان، قدیر موسی خانی در ادامه افزود: در حال حاضر ساختمان‌های بلند مرتبه و برج‌ها برای ساخت باید تاییدیه های لازم را با مراجعه به آتش نشانی و اخذ استعلام‌های مربوط دریافت کنند.

وی اضافه کرد: تمامی این ساختمان ها ملزم به رعایت ضوابط ایمنی و آتش نشانی هستند و در صورت رعایت نکردن ضوابط تا زمان رفع اشکالات و نواقص، جواز ساخت و ساز برای آنها صادر نمی شود.

این مسوول اظهار داشت: تأمین امکانات اطفای حریق و پله اضطراری در برج‌ها و ساختمان‌های بلند مرتبه یکی از ضوابط ایمنی و آتش نشانی بوده که برای کاهش خسارات ناشی از حوادث در این ساختمان ها الزامی است.

موسی خانی با بیان اینکه ساختمان‌های بلند مرتبه، جزو اماکن پرخطر هستند و نیاز به امکانات ویژه دارند، افزود: اگر یک واحد مسکونی در این ساختمان ها دچار آتش سوزی شود برای دیگر واحدها نیز خطرساز خواهد بود بنابراین تنها راه کنترل حوادث، تأمین امکانات اطفای حریق در این واحدها است.

وی با اشاره به تجهیز آتش نشانی قزوین به ۴۰ دستگاه خودرو و ۲ دستگاه نردبان ۳۵ و ۵۵ متری، افزود: باید توجه داشت که داشتن تجهیزات مانند نردبان برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی ها کافی نیست بلکه باید بحث‌های پیشگیرانه در این زمینه لحاظ شود و ساختمان‌ها خودایمن باشند تا در هنگام وقوع حادثه بتوانند آتش سوزی را اعلام کنند که در حال حاضر سیستم اعلام آتش سوزی برخی از ساختمان ها فاقد کارایی است.

این مسوول تصریح کرد: براساس استانداردهای جهانی، زمان طلایی حضور آتش‌نشانان در محل حادثه سه تا پنج دقیقه است که نیروهای این سازمان در چهار دقیقه و ۵۱ ثانیه با توجه به روان بودن ترافیک و باز بودن معابر در صحنه حاضر می‌شوند.

وی یاد آور شد: در حال حاضر سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین با ۱۶۵ نیروی عملیاتی در ۹ ایستگاه در حال خدمت رسانی است.

ایرنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman