مراقب آسانسورهای غیراستاندارد باشید

مراقب آسانسورهای غیراستاندارد باشید
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۱۰ | ۱۴۰۰/۰۷/۰۶

چندی پیش رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ساوه از جان باختن یک نوجوان ۱۵ ساله ساوجی در آسانسور دارای نقص خبر داد.
به گزارش اخبار ساختمان، این حادثه مرگبار زمانی اتفاق می افتد که آسانسور دارای نقص فنی قبل از اینکه نوجوان به طور کامل وارد شود، به حرکت درمی آید و در واقع این نوجوان بین در گیر کرده و به دلیل فشار وارده آسیب جدی می‌بیند. هرچند ماموران آتش نشانی و اورژانس بلافاصله در محل حاضر شدند و اقدامات لازم و عملیات رهاسازی را انجام دادند، اما متاسفانه به دلیل شدت جراحات وارده این پسر بچه ۱۵ ساله جان خود را از دست داد.

استفاده از آسانسورهای دارای نقص فنی یا بعضا غیراستاندارد بسیار خطرآفرین است و ممکن است به حوادث ناگوار و جبران ناپذیری نظیر این حادثه تلخ منجر شود.

آنچه مهم است پیدا کردن متهم واقعی این پرونده و افرادی هستند که به دلیل قصور و کوتاهی در وظایف خود موجب شدند تا این نوجوان جان خود را از دست بدهد.

پاسخ به این سوال و سوالات دیگری نظیر شاخص‌های مهم برای سوار شدن به یک آسانسور ایمن و استاندارد و نحوه نظارت و صدور مجوز برای نصب اولیه و بازرسی ادواری را در گفت‌وگو با سرپرست اداره کل استاندارد استان مرکزی جویا می‌شویم.

مجید آوری‌فرد با اشاره به آمار کامل آسانسورهای استان مرکزی گفت: براساس آمار موجود، کل آسانسورهایی که درخواست بازرسی ثبت شده اولیه و ادواری در سطح استان دارند، حدودا ۸۵۰۰ مورد است و این امکان وجود دارد که برخی از درخواست‌ها تکراری هم باشد.

مجید آوری‌فرد افزود: در حال حاضر ۴۲ شرکت نصب کننده آسانسور دارای پروانه طراحی مونتاژ آسانسور در استان وجود دارد که مجوز خود را از سازمان صنعت، معدن و تجارت دریافت کرده اند. تنها این شرکت‌ها دارای مجوز نصب آسانسور هستند، در نتیجه در صورتی که شرکت‌های دیگری نسبت به نصب آسانسور در سطح استان اقدام کنند، علاوه بر اینکه استاندارد لازم را دریافت نخواهند کرد بلکه تخلف محرز قانونی را مرتکب شده‌اند.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آسانسور استاندارد چه شاخص‌هایی باید داشته باشد یا از چه آسانسوری نباید ترسید، با اشاره به اینکه یک آسانسور ایمن باید در ابتدا استاندارد اولیه دریافت کند، گفت: هنگام طراحی و ساخت آسانسور باید ایمنی آن با علامت استاندارد تایید شود. همچنین فضایی که در یک مجتمع مسکونی، اداری، تجاری و ... برای نصب آسانسور پیش بینی شده است نیز باید به تایید استاندارد برسد و ابنیه در نظر گرفته شده برای برخورداری از آسانسور باید شاخص‌های ایمنی لازم برای نصب را داشته باشند.

وی به فعالیت شرکت‌های طراحی و مونتاژ آسانسور نیز اشاره کرد و افزود: این شرکت‌ها با اخذ مجوز از سازمان صمت استان‌ها فعالیت می‌کنند و نحوه فعالیت آنها نیز بدین شکل است که به تناسب کارکرد آسانسور و کاربری تجاری، مسکونی و ... که برای آن در نظر گرفته شده است و نیز تعداد طبقات، تعداد نفرات یا باری که قرار است جابجا شود، یک پک کامل آسانسور ایمن را به متقاضیان پیشنهاد داده و سپس اقدام به انعقاد قرارداد می کنند.

وی در ادامه درخصوص فعالیت شرکت های بازرسی دارای مجوز از سازمان استاندارد نیز اظهار کرد: شرکت‌های بازرسی به درخواست شرکت‌های طراحی و مونتاژ آسانسور به محل مراجعه می‌کنند و مواردی همچون ایمنی، فنی، ساختاری، مکانیکی و ... آسانسور را بررسی و پس از چک کردن، نظر خود در خصوص ایمن بودن یا وجود نقص و ایراد فنی را اعلام می‌کنند و در صورت ایمنی کامل آسانسور، تائیدیه ایمنی توسط سازمان استاندارد صادر می‌شود.

آوری‌فرد افزود: پس از صدور گواهی استاندارد، یک کد 10 رقمی صادر و داخل آسانسور نصب می‌شود و بهره‌برداران با رویت این کد 10 رقمی از استاندارد آسانسور مطمئن خواهند شد. اگر این کد 10 رقمی را به شماره پیامک ۱۰۰۰۱۵۱۷ ارسال کنند مشخصات و استاندارد آسانسور به اطلاع آنان می رسد. البته استاندارد آسانسور دائمی نیست چرا که طبیعی است یک آسانسور پس از مدت زمانی مستهلک می شود و لازم است که پس از تاریخ انقضای تاییدیه، باید توسط یک شرکت بازرسی مورد بازدید قرار گیرد و مجددا تائیدیه یکساله دیگر مانند معاینه فنی خودرو صادر شود.

وی تاکید کرد: درج این پلاک شناسه و کد 10 رقمی بیانگر آن است که آسانسور استاندارد اولیه را دارد و بهره برداران درخصوص استاندارد ادواری نیز می‌توانند با ارسال پیامک از ایمنی آسانسور اطمینان پیدا کنند و در صورت اطلاع از عدم ایمنی باید از هیات مدیره مجتمع موضوع را مطالبه کنند و هیات مدیره باید هزینه نگهداری آسانسور را در شارژ ماهانه لحاظ کرده و بر روند فعالیت آن نظارت کند.

وی افزود: تاریخ اعتبار استاندارد هر آسانسور از طریق ارسال پیامک به سامانه ۱۰۰۰۱۵۱۷ مشخص می‌شود و به عبارتی یک آسانسور پس از تائیدیه اولیه نیاز به تائیدیه ادواری نیز دارد. یکی از الزامات تائید ادواری استاندارد، انعقاد قرارداد با شرکتی است که کار نگهداری و کنترل مستمر ماهانه و کار رفع نقص و روغن کاری را انجام می‌دهد.

آوری‌فرد در پاسخ به این پرسش که چطور می‌توان متوجه شد آسانسوری که مورد استفاده قرار می‌گیرد، استاندارد لازم را دارد، گفت: در داخل هر آسانسوری یک شناسه به همراه یک کد ده رقمی درج شده و با ارسال پیامک به سامانه ۱۰۰۰۱۵۱۷ پاسخی دریافت خواهد شد که این آسانسور ایمنی و استاندارد لازم را دارد. گرچه درج این پلاک شناسه و کد ده رقمی بیانگر آن است که استاندار اولیه را داشته و بهره برداران برای استاندارد ادواری نیز می‌توانند با ارسال پیامک از ایمنی آن اطمینان پیدا کنند و در صورت اطلاع از عدم ایمنی باید از هیات مدیره مجتمع مطالبه کنند و هیات مدیره باید هزینه نگهداری آسانسور را در شارژ ماهانه لحاظ و بر روند فعالیت آن نظارت کنند.

وی بیان کرد: مالکین مجتمع ها حق ندارند بدون مجوز سازمان استاندارد از آسانسور استفاده کنند و اگر چنین شود مرتکب جرم شده اند و آسانسور از سوی سازمان استاندارد پلمب شده و افراد به دستگاه قضائی معرفی می شوند و مجازات قانونی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه آسانسورها از نظر کاربری در انواع گوناگونی شامل مسکونی، مجتمع اداری، تجاری، دولتی، بیمارستانی و ... هستند، گفت: در آسانسورهای جدید، فرآیندی تعریف شده است که کسی نمی‌تواند از استانداردسازی فرار کند و سازوکاری فراهم شده است که مثلا در مجتمع‌های مسکونی، شهرداری‌ها مکلف هستند پایان کار را پس از تائیدیه ایمنی استاندارد آسانسور صادر کنند و مجتمع‌هایی که پایان کار شهرداری دریافت کردند از نظر ایمنی آسانسور مورد تائید هستند و نقل و انتقال واحدهای مسکونی نیز منوط به تائیدیه ادواری است.

سرپرست اداره کل استاندارد استان مرکزی در ادامه گفت: در این میان ساختمان‌هایی‌ها که پایان کار دریافت نکرده اند، یا نقل و انتقال در آنها انجام نمی‌شود یا آسانسورهایی که متعلق به سالیان قبل هستند، مشکلاتی را بوجود آورده‌اند چرا که ورود به حریم خصوصی افراد امکان‌پذیر نیست و مالکین هم اجازه ورود بازرسین استاندارد را به مجتمع نمی‌دهند. بر این اساس باید بهره برداران و مالکین مجتمع‌های مسکونی از هیات مدیره ساختمان تائیدیه ادواری را مطالبه کنند تا خطری در نتیجه استفاده از آسانسور برای آنها بوجود نیاید در غیر این صورت اگر اتفاقی بیفتد، متهم اصلی مالک یا مالکین مجتمع‌های مسکونی و تجاری و در مجتمع‌های اداری، مدیر دستگاه مربوطه هستند.

وی افزود: اولویت سازمان استاندارد مجتمع های اداری و عمومی است که مردم و بهره برداران در آن نقشی ندارند و باید فرآیند استاندارد سازی آسانسور در آنها صورت گیرد که خوشبختانه مکاتباتی در این خصوص صورت گرفته و فرآیند لازم وضعیت و روند خوبی دارد.

آوری‌فرد در خصوص مقصر یا مقصرین وقوع حادثه مرگبار نوجوان ۱۵ ساله ساوجی در داخل آسانسور گفت: با ارجاع این پرونده از سوی مقام قضائی به کارشناسان تخصصی سازمان استاندارد و بررسی دقیق علت وقوع این سانحه و بررسی گزارش ارسالی از سوی سازمان آتش نشانی اعلام نظر خواهد شد و مقصرین این حادثه با نظر دستگاه قضائی مشخص می شوند و برخورد قانونی صورت خواهد گرفت. بدیهی است که مقصر اصلی حادثه، مالک یا مالکین مجتمع هستند که به دلیل کوتاهی آنها در نگهداری آسانسور این سانحه مرگبار رخ داده است، البته نظر نهایی با بررسی دقیق کارشناسی اعلام خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که عملکرد چه سازمان‌هایی برای پیشگیری از وقوع چنین اتفاقاتی باید بررسی شود، گفت: فرهنگ سازی در میان مردم به عنوان بهره برداران، ضروری است و مالکین مجتمع‌ها نیز باید مطالبه گر ایمن بودن آسانسور باشند.

وی ادامه داد: سازمان نظام مهندسی ساختمان به عنوان مجری و ناظر بر ساختمان سازی، شهرداری ها به عنوان متولی صدور پایان کار ساختمان، اداره ثبت اسناد در خصوص نقل و انتقالات با انجام فرآیند استعلام برای اطمینان از ایمن بودن آسانسور، دانشگاه علوم پزشکی به عنوان متولی سلامت مردم در صدور مجوز به مراکز درمانی و ساختمان پزشکان و جلوگیری از بهره برداری از آسانسورهای فاقد استاندارد لازم، اتاق اصناف در خصوص نظارت بر آسانسورهای مجتمع های تجاری و پاساژها، سازمان گردشگری برای جلوگیری از صدور پروانه برای هتل‌ها و اماکن اقامتی که استاندارد آسانسور ندارند، از جمله دستگاه‌هایی هستند که می‌توانند در جلوگیری از اتفاقاتی که در نتیجه استفاده از آسانسور غیرایمن صورت می‌گیرد، نقش آفرین باشند و به سازمان استاندارد کمک کنند تا ایمنی لازم در بهره‌برداری از آسانسورها فراهم شود.

آوری‌فرد در پایان از مردم خواست تا در خصوص ایمنی و استاندارد آسانسور مطالبه‌گری کنند و اجازه ندهند یک آسانسور فاقد ایمنی با سلامت و جانشان بازی کند و هرگونه کوتاهی را پس از استعلام از سامانه ۱۰۰۰۱۵۱۷ به سازمان استاندارد و یا متولیان امر گزارش دهند.

امید است با عمل دستگاه‌های متولی به وظایف قانونی شان و مطالبه گری مردم، شاهد وقوع اتفاقات تلخی نظیر مرگ این نوجوان ساوجی نباشیم. گرچه به نظر می رسد نقص و خلاء قانونی در خصوص ورود به حریم شخصی افراد در مجتمع های مسکونی که از آسانسور ایمن استفاده نمی کنند، موجب شده که سازمان استاندارد نتواند به وظایف قانونی خود در استاندارد اولیه و ادواری اسانسورهای ساختمان های مسکونی عمل کند.

ایسنا

برچسب ها:

آسانسور 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman