معاون بنیاد مسکن فارس مطرح کرد:

معضل حاشیه‌نشینی در 40 روستای شیراز

معضل حاشیه‌نشینی در 40  روستای شیراز
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۴۴ | ۱۴۰۰/۰۷/۰۴

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن فارس با بیان اینکه ۴۰ روستای اطراف این شهرستان با پدیده و معضل حاشیه نشینی مواجه‌ است، گفت: عمده این روستاها از خدمات زیر بنایی محروم مانده‌اند.
به گزارش اخبار ساختمان، سید علیرضا حمیدی در جلسه بررسی روند اجرای فعالیت‌های حوزه عمران روستایی شهرستان شیراز بیان کرد: اجرای طرح‌های عمران روستایی در مناطق محروم فارس با مشارکت و همراهی بنیاد مسکن چهره این استان را دگرگون کرده است.

او با بیان اینکه در هفته دولت امسال شاهد افتتاح ۱۲ طرح هادی و توسعه و عمران روستایی در مناطق مختلف این استان بودیم، گفت: این طرح‌ها با بهره گیری از ۶۳۰ میلیون ریال اعتبارات استانی و ۴۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال اعتبارات ملی اجرا شده و ۲ هزار و ۸۱۴ خانوار روستایی از مزایای آن بهره مند شده‌اند.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن فارس خاطرنشان کرد: طرح‌های هادی و توسعه روستایی در شهرستان‌های آباده، داراب، رستم، زرین‌دشت، ممسنی، سروستان، سپیدان، شیراز، لامرد و کوهچنار افتتاح شدند و اجرای این طرح‌ها در شهرستان شیراز تاثیر بسزایی در کاهش مهاجرت‌ها و کاهش حاشیه نشینی دارد.

حمیدی با اشاره به وجود تعداد قابل توجهی روستای حاشیه نشین در اطراف شیراز، عنوان کرد: قانون در اغلب موارد اجازه ارائه خدمات به حاشیه روستاها را نمی‌دهد و در این شرایط، اغلب این روستاها انشعابات غیرمجاز دارند.

او افزود: در این زمینه نیاز است با همراهی و مساعدت نمایندگان مجلس مشکلات قانونی برای توسعه روستاها حل شود تا روستاییان میل به مهاجرت پیدا نکنند.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان شیراز هم بر لزوم بکارگیری ظرفیت‌های توسعه برای توسعه و عمران روستایی در این شهرستان تاکید کرد و با بیان اینکه تهیه نقشه ثبتی ۹۱ روستای شهرستان شیراز نیز در دستور کار است گفت: در سال جاری صدور ۴۲۰ جلد سند مالکیت شهری و روستایی برای متقاضیان دریافت سند مالکیت در دستور کار است.

مسعود صف شکن با تشریح عملکردها در حوزه مسکن روستایی هم گفت: ساخت منازل مقاوم در برابر حوادث طبیعی درروستاها، ایجاد اشتغال درروستا ویژه استادکاران و کارگران ساختمانی، تبدیل محیط غیربهداشتی روستا به محیط بهداشتی و قابل سکونت، تلاش برای حفظ هویت معماری بومی روستایی، توزیع عادلانه اعتبارات بانکی در مسکن روستایی و تغییر نگرش به ملک به عنوان یک پشتوانه مالی از جمله مزایای اعطای اسناد مالکیت و اجرای طرح‌های توسعه است.

صف‌شکن از پرداخت ۱۰ هزار و ۳۷۸ فقره تسهیلات مقاوم سازی از طریق بانکهای عامل از سال ۱۳۸۷ تاکنون برای ساخت منازل مقاوم روستایی خبر داد و گفت: نظارت بر ساخت و ساز و ارائه خدمات فنی، برای ۱۰ هزار و ۴۰۱ باب منزل مسکونی ساخته شده در روستاهای شهرستان شیراز، با نظارت کامل از طریق، ناظرین این بنیاد انجام شده است.

ایسنا

برچسب ها:

حاشیه نشینی ،شیراز 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman