یک مقام مسئول خبر داد؛

وجود 511 هکتار بافت فرسوده در زنجان

وجود 511 هکتار بافت فرسوده در زنجان
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۱۳ | ۱۴۰۰/۰۷/۰۴

معاون معماری و شهرسازی اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان، با بیان اینکه جمعیت، موتور محرکه هر منطقه‌ای برای توسعه است، گفت: اگر بافت فرسوده‌ای دچار فرسودگی جمعیتی شود، بسیار خطرناک‌تر از فرسودگی کالبدی است.
به گزارش اخبار ساختمان، رحیم توسلیان در جمع خبرنگاران با یادآوری اینکه بافت‌های تاریخی جزو بافت فرسوده به شمار می‌رود، گفت: در شهر زنجان بافت تاریخی مشخص بوده و محدوده آن مصوب است.

توسلیان با اشاره به اینکه بافت فرسوده در برگیرنده بافت تاریخی است، اظهار کرد: بافت‌های فرسوده از لحاظ اجتماعی و اقتصادی ناکار آمد است.

معاون معماری و شهرسازی اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان، به قانون حمایت از احیای نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری اشاره کرد و ادامه داد: بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری مناطقی از شهر است که از تاسیسات روبنایی، زیربنایی، خیابان‌ها و مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و کالبدی رنج می‌برد.

توسلیان تاکید کرد: در بافت تاریخی تک‌بناها را داریم که جزو بناهای تاریخی محسوب می‌شود و در این میان «شیت بازار» یکی از بافت‌های تاریخی محافظت شده و مورد تاکید میراث فرهنگی استان است که حرایم خاص خود را داشته و باید خارج از این حرایم را بافت فرسوده تلقی کنیم تا شرایط و ضوابط ساخت و ساز تسهیل شود.

وی گفت: اگر هدف ما تشدید ساخت و ساز در بافت‌های تاریخی است، باید مراقب باشیم؛ چرا که ارزش‌هایی در این بافت‌ها وجود دارد، بنابراین باید ضوابط ساخت و ساز را تسهیل کنیم تا بافت‌ها تحت‌الشعاع این ساخت و سازها قرار نگیرد.

معاون معماری و شهرسازی اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه زنجان جزو شهرهایی است که بافت تاریخی آن ضوابط مصوب ندارد، ابراز کرد: تنها بافت تاریخی «شیت بازار» ضوابط مصوب دارد که آن نیز همه بافت‌های تاریخی را در بر نمی‌گیرد و بخش اعظمی از بافت تاریخی بر اساس ضوابط بافت فرسوده مدیریت شده و نسبت به صدور پروانه اقدام می‌شود که روی این موضوع نیز نقد است؛ چرا که در سال ۹۱ بافت فرسوده شهر زنجان مصوب شده و دیدگاه این بود که با ارائه تشویق‌های تراکمی و طبقات، مالکان را به ساخت و ساز ترغیب کنیم و اگر مورد دقت قرار نگیرد، دچار بد مسکنی خواهد شد.

توسلیان یادآور شد: در بافت‌های فرسوده، ساختمان‌های بلند و نامتناسب با عرض معابر شکل گرفته که این درست نیست و ما نمی‌توانیم ساماندهی بافت را از جیب شهرسازی تزریق کنیم.

وی با بیان این مطلب که افزایش تراکم باید معقول باشد، بیان کرد: تعدیل ضوابط بافت فرسوده زنجان در دستور کار مدیریت شهری بوده و طرح جامع جدید که تصویب شده نیز یک مرحله اتفاق افتاده است.

معاون معماری و شهرسازی اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان تصریح کرد: به لحاظ جغرافیایی، قسمت جنوبی خیابان امام شهر زنجان جزو مناطقی است که برای نوسازی و بهسازی آن باید اقدام اساسی صورت گیرد؛ چرا که این محدوده، فرسوده‌ترین پهنه‌های شهر زنجان به شمار می‌رود.

توسلیان از وجود ۱۲۰۰ هکتار بافت فرسوده در استان زنجان خبر داد و افزود: از این میزان ۵۱۱ هکتار در شهر زنجان واقع شده که بافت تاریخی نیز در داخل آن وجود داشته و یکی از ویژگی‌های محدوده بافت تاریخی زنجان، مربوط به باغات جنوب زنجان به میزان ۱۵۰ هکتار بوده که این ویژگی، بافت تاریخی زنجان را نسبت به سایر شهرهای کشور متمایز کرده است.

معاون معماری و شهرسازی اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان، سهم بافت فرسوده شهر زنجان نسبت به کل مساحت شهر را ۸.۳ درصد عنوان کرد و یادآور شد: سهم شهر ابهر نیز نسبت به کل مساحت شهر ۸.۵ درصد است.

توسلیان در ادامه گفت: باید زنجان‌محوری را در ساماندهی بافت فرسوده کنار بگذاریم؛ چرا که تمرکز بازآفرینی در شهرها مربوط به مراکز استان‌ها بوده و این یک آسیب در این زمینه تلقی می‌شود که در همین راستا سهم بافت فرسوده شهرستان خرم‌دره نسبت به کل مساحت شهر ۶.۱ درصد و قیدار نیز ۴.۴ درصد است.

وی با اشاره به اینکه در شهر زنجان ۷۰ هزار نفر در محدوده بافت فرسوده ساکن هستند، ادامه داد: ۱۶ درصد جمعیت شهر زنجان در بافت فرسوده زندگی می‌کنند. ابهر با ۱۶ هزار و ۲۹۴ نفر معادل ۱۶ درصد، خرم‌دره ۹۰۱۱ نفر معادل ۱۶.۳ درصد و در قیدار نیز ۳۰۸۵ نفر معادل ۸.۸ درصد در بافت فرسوده سکونت دارند.

معاون معماری و شهرسازی اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: اگر اقدامات خاصی انجام نشود، محققان بر این باور هستند که اگر بافت فرسوده‌ای دچار فرسودگی جمعیتی شود، بسیار خطرناک‌تر از فرسودگی کالبدی است و در این خصوص باید حضور این جمعیت را یک فرصت برای بافت‌های فرسوده بدانیم ولی متاسفانه این سهم به دلیل مهاجرت و بر هم خوردن جمعیت سنی کاهش می‌یابد.

توسلیان خاطرنشان کرد: اگر بافت فرسوده به این مرحله برسد، جبران حیات این بافت‌ها با مشکل روبه‌رور خواهد شد؛ چرا که جمعیت، موتور محرکه هر منطقه‌ای برای توسعه است.

وی افزود: یکی از دغدغه‌های راه و شهرسازی، نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد است که در این خصوص، مطالعات وسیعی برای بافت‌های فرسوده انجام ‌شده است.

ایلنا

برچسب ها:

بافت فرسوده ،زنجان 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman