رئیس انجمن صنعت ساختمان کرمانشاه تاکید کرد:

لزوم مدیریت تورم تولید یک میلیون مسکن

لزوم مدیریت تورم تولید یک میلیون مسکن
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۵۲ | ۱۴۰۰/۰۶/۳۰

رئیس انجمن صنعت ساختمان استان کرمانشاه درباره لزوم مدیریت تورمی که ساخت یک میلیون مسکن در کشور ایجاد خواهد کرد، هشدار داد.
به گزارش اخبار ساختمان، آرش شادفر با اشاره به برنامه‌ای که دولت سیزدهم برای ساخت یک میلیون مسکن در سال اعلام کرده، افزود: از نظر کمی به احداث این تعداد واحد مسکونی در کشور نیاز داریم.

وی ادامه داد: اگر تعداد افرادی که فاقد مسکن هستند و افراد بدمسکن را با هم در نظر بگیریم، ساخت سالانه یک میلیون مسکن عدد مناسبی است.

رئیس انجمن صنعت ساختمان استان کرمانشاه به چند نکته مهم درباره ساخت این تعداد مسکن اشاره کرد و یادآور شد: مهمترین نکته سهمیه‌ای است که برای هر منطقه در نظر گرفته می‌شود.

شادفر با بیان اینکه مشخص کردن سهم هر شهرستان، شهر و کلانشهر از این یک میلیون مسکن باید بر اساس آمایش سرزمینی و نیازهای آن منطقه باشد، خاطرنشان کرد: در غیراینصورت در یک منطقه با مازاد و در منطقه دیگر با کمبود مسکن مواجه خواهیم شد.

نکته دیگری که رئیس انجمن صنعت ساختمان استان کرمانشاه بر آن تاکید کرد لزوم اجرای این طرح با مشارکت بخش خصوصی بود و گفت: تجربه ساخت مستقیم مسکن توسط دولت‌ها هم در کشورهای دیگر و هم در کشور ما موفق نبوده است.

وی اظهار کرد: دولت باید ساخت مسکن را به انبوه سازان که سرمایه، تخصص و دانش این کار را دارند واگذار کند و خودش فقط نقش نظارت و تسهیل‌گری داشته باشد.

به گفته رئیس انجمن صنعت ساختمان استان کرمانشاه، دولت باید زمین رایگان در اختیار بخش خصوصی قرار دهد، اخذ مجوزها را ساده کند و خود فقط بر کیفیت ساخت و نحوه تحویل این مسکن‌ها نظارت داشته باشد.

شادفر معتقد است، ورود مستقیم دولت به این طرح تجربه ناموفقی مانند طرح مسکن مهر را رقم خواهد زد.

موضوع دیگری که وی به آن اشاره داشت مدیریت حجم عظیم سرمایه‌ای است که با ساخت یک میلیون مسکن وارد اقتصاد کشور خواهد شد و گفت: اگر هر واحد مسکونی را به طور متوسط 100 متر در نظر بگیریم و هزینه ساخت هر متر نیز پنج میلیون تومان باشد، با حجم عظیمی از نقدینگی مواجه خواهیم شد که تزریق آن به اقتصاد کشور به شدت تورم زا است.

شادفر عنوان کرد: این میزان نقدینگی وارد زیرشاخه‌های متعدد صنعت ساختمان، صنایع وابسته و ... خواهد شد که اگر مدیریت نشود منجر به جهش تورم در کشور می‌شود.

وی اضافه کرد: بسیاری از کارشناسان عقیده دارند منشا تورم شدیدی که در دولت آقای احمدی‌نژاد رخ داد طرح مسکن مهر بود و نباید اجازه داد این رویداد دوباره تکرار شود.

ایسنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman