مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری سیمان تأمین تشریح کرد:

مهم ترین مشکل صنعت سیمان چیست؟

مهم ترین مشکل صنعت سیمان چیست؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۶:۱۲ | ۱۴۰۰/۰۶/۲۷

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری سیمان تأمین با بیان اینکه انرژی یکی از مهمترین مشکلات صنعت سیمان است، گفت: در صورت تأمین انرژی، روند افزایشی تولید سیمان ادامه دارد.
به گزارش اخبار ساختمان، سید حامد عسگری صبح شنبه در پایان سفر یک روزه به شاهرود و بازدید از شرکت سیمان این شهر و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه یکی از کارخانه‌های پیشرو در زمینه سیمان تأمین، کارخانه سیمان شاهرود است در واقع هم در مسائل فنی و هم در دیگر موضوعات به نوعی الگویی برای سیمان کشور محسوب می‌شود و با مدیریت فعلی مسیر خوبی را پیش رفته است، تاکید کرد: این بازدید به مثابه الگوها سازی در راستای قیاس کارخانه‌های سیمان کشور صورت گرفته و در این مسیر بنا بر این است که مسائل و مشکلات جانبی برای ماه‌ها و سال‌های آتی رصد و پیش بینی راهکار شود.

وی با بیان اینکه تدابیر خوبی اندیشیده شده تا مسیر خوبی را برای شش ماهه دوم سال ۱۴۰۰ تبیین و برای سهام داران منافع خوبی کسب شود، ابراز کرد: یکی از اهداف این بازدید تأمین زیرساخت خوب برای شرکت سیمان در آینده است تا بتوانیم شاهد سرمایه گذاری جدید و اقداماتی باشیم که بر روی بهره‌وری تأثیر داشته باشد.

انرژی بر روی بهره‌وری تأثیر گذاشته است

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری سیمان تأمین ادامه داد: یکی از مشکلات اصلی صنعت سیمان، موضوع انرژی است که بر روی بهره‌وری تأثیر بسیاری گذاشته و از سوی دیگر باید گفت قیمت انرژی افزایش چشم‌گیری یافته و برنامه داریم که بخشی از کارخانه‌هایی که شرایط بهتری دارند در زمینه تأمین انرژی از شبکه مستقل کنیم که امکان این امر را بررسی می‌کنیم.

عسگری با بیان اینکه از سوی دیگر بر روی کنترل‌های داخلی باید برنامه‌ریزی کرد تا بتوانیم در زمینه صرفه‌جویی نیز اقدامات خوبی را شاهد باشیم، گفت: تعدادی از پروژه‌های ارائه شده از سوی شرکت سیمان شاهرود نیز مورد بررسی قرار گرفته‌اند و امیدواریم دو مورد از این طرح‌ها که یکی از آنها نیز در بخش انرژی است اجرایی شود.

وی با اشاره به اینکه درباره افزایش ناگهانی قیمت سیمان در ماه‌های اخیر، بیان کرد: اتفاقی که رخ داد حاصل زحمت همه صنعت سیمان بود، ما حداکثر تلاش را کردیم که حداکثر تولید و عرضه را در کشور داشته باشیم تا تقاضای زیاد بازار پوشش داده شود از سوی دیگر سعی کردیم این اقدام علامت و نشانه‌ای نیز برای بازار باشد که مشکلی در بحث تولید وجود ندارد و در نتیجه متقاضیان هم عجله‌ای برای خرید نداشته باشند که این افزایش عرضه خوشبختانه جواب داد و ظرف دو هفته سیمان ارزان شد.

تلاش سیمانی‌ها در کشور

به گزارش اخبار ساختمان، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری سیمان تأمین کشور با بیان اینکه همکاران ما به خصوص در سیمان شاهرود همت کرده و هفته گذشته ۱۱۰ هزار تن سیمان را به بازار عرضه کردند که عرضه‌ای بی سابقه نیز محسوب می‌شود، ابراز داشت: سیمان سابقاً به صورت هفتگی تا نهایتاً ۵۰ هزار تن عرضه می‌شد اما عرضه بیش از ۱۰۰ هزار تن به واقع توانست تأثیر خود را بگذارد و از حالت نگرانی کمبودها خارج کرد.

عسگری با اشاره به اینکه امیدواریم که بازار هم به بخش تولید اعتماد کند و بداند که ما به هیچ وجه حاضر نیستیم که کوتاهی در زمینه تولید داشته باشیم که تقاضا در تکاپوی تهیه بیفتد، ابراز کرد: تلاش ما این است که از این فرصت بهبود شرایط انرژی برق حداکثر تولید را در برنامه تولید داشته و حداکثر عرضه را نیز داشته باشیم.

وی افزود: اگر در شش‌ماهه دوم سال جاری در بخش برق و گاز نداشته باشیم می‌توانیم بگوییم که سیمان کشور سودهای خوبی را به سهام داران بدهیم که البته بسته به شرایط انرژی دارد اخبار در آن حوزه البته خوشایند نیست اما در حال یافتن راهکارهایی هستیم که حتی اگر گاز هم با مشکل روبرو شد، تولید درگیر نشود لذا باید گفت اگر با همین شرایط تولید پیش برویم می‌توانیم شاهد خبرهای خوبی باشیم که البته قابل پیش بینی نیست.

سیمان ارزان شد

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری سیمان تأمین بیان داشت: با آغاز به کار دولت سیزدهم، سیمان، اولین کالایی بود که به قیمت قبلی بازگشت. یکی از راه‌های تحقق وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال توسط وزیر راه و شهر سازی، کنترل قیمت سیمان است.‌

عسگری با بیان اینکه کاهش قیمت سیمان با یک تصمیم درست و عرضه به موقع سیمان در بورس کالا، محقق شد، افزود: برای این منظور که تولید و عرضه سیمان در فصل زمستان با مشکلی مواجه نشود، از هم اینک باید به فکر تولید بیشتر و ذخیره سازی مناسب بود.‌

افزایش تولید در شاهرود

مدیرعامل سیمان شاهرود نیز با بیان اینکه از سال ۹۷ سیمان شاهرود روند افزایشی در کلینکر و سیمان داشته است، تاکید کرد: در سال ۹۷ تولید کلینکر ما یک میلیون تن بود سال ۹۹ این امر به یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن افزایش یافت که ۴۵ درصد رشد را داشته‌ایم همچنین برنامه امسال نیز این است که اگر مشکل تأمین انرژی وجود نداشته باشد، سعی بر این است که حتی در صورت قطعی گاز با مازوت تولید را در این حد نگه داریم و وقفه‌ای در روند تولید ایجاد نشود.

محمد رضا بازوی بیان کرد: امسال سیمان شاهرود ظرفیت اسمی خود را کسب خواهد کرد و رکورد سال قبل شکسته می‌شود پیش بینی ما این است که به یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن در سال افزایش پیدا کند. شش پروژه برای سیمان شاهرود به سیمان تأمین پیشنهاد شد که این طرح‌ها در دست بررسی هستند از سوی دیگر موافقت با اجرای دو پروژه اعلام شده و امیدواریم به زودی شاهد اجرای این دو طرح باشیم که اجرای پروژه‌های انرژی از این دست خواهد بود.

وی با بیان اینکه تولیدات سیمان شاهرود در داخل و خارج از کشور به فروش می‌رسد، گفت: شرکت سیمان شاهرود در سال ۱۴۰۰، علی رغم مشکلات مرتبط با انرژی، ۴۳ درصد از فروش سیمان را به شهرستان‌های استان اختصاص داد از سوی دیگر باید گفت تلاش دست‌اندرکاران سیمان شاهرود، بر تأمین نیاز استان است.

عسگری برای بررسی شش طرح ارائه شده از سوی شرکت سیمان شاهرود شامل تولید پاکت پروپلین، انرژی و… به شاهرود سفر کرده بود و از بخش‌های مختلف شرکت سیمان این شهرستان بازدید کرد. در این بازدید استراتژی شرکت سیمان شاهرود برای سال جاری و آینده مورد بررسی قرار گرفت.

مهر

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman