گرانی اجاره بها، صدای مردم بیرجند را درآورد

گرانی اجاره بها، صدای مردم بیرجند را درآورد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۴۸ | ۱۴۰۰/۰۶/۲۲

از ابتدای امسال اجاره بهای مسکن در بیرجند بین ۲۰ تا ۳ درصد و املاک تجاری گاهی تا ۴۰ درصد افزایش داشت و در مجموع مستاجران در بیرجند با توجه به تعداد زیاد مسکن و تراکم جمعیت گران زندگی می‌کنند.
به گزارش اخبار ساختمان، بازار مسکن مرکز استان در حالی تابستان را سپری می کند که رکودی که از اواخر زمستان سال گذشته در این بازار آغاز شده بود همچنان ادامه دارد.

در این شرایط قیمت مسکن افزایشی نبوده بلکه کاهش محسوسی هم داشته و این موضوع هم بر رونق معاملات اثر نداشته است، اما در سوی دیگر بازار افزایش اجاره املاک در حالی داغ است که به گفته برخی مشاوران املاک، خانه اجاره ای کمتر یافت می شود.

تامین مسکن به یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های سال‌های اخیر برای عده زیادی در خراسان جنوبی تبدیل‌شده است تا جایی که چه زوج‌های جوان و چه آنان که سال‌هاست بار مستاجری را به دوش می کشند در مقابل موانع سخت خانه دار شدن به راحتی زانو می‌زنند و در شرایط فعلی تورم و افزایش اجاره بها نیز چاره ای جز تحمل ندارند.

این روزها افزون بر رشد فزاینده اجاره بها در استان و به خصوص در بیرجند، نبود خانه خالی هم به دغدغه و کابوس برای مستاجرانی تبدیل شده است که از صاحبخانه جواب رد برای تمدید اجاره نشینی شنیده اند.

رهن و اجاره‌های سرسام آور

یک جوان بیرجندی با بیان این که در روزهای اخیر برای اجاره مسکن به بنگاه‌های زیادی مراجعه کرده است، گفت: اجاره‌ها خیلی بالاست و پرداخت آن از توان مالی ما که تازه زندگی مشترک را شروع کرده‌ایم خارج است.

وی بیان کرد: ما زوج‌های جوان با مشکلات زیادی مواجه هستیم که متأسفانه اجاره‌بها و قیمت مسکن با توجه به گرانی‌های اخیر به این مشکلات افزوده است.

نظارتی بر بنگاه‌ها نیست

وی ادامه داد: مسئولان فقط وعده می‌دهند، اما نظارتی بر بنگاه‌ها نیست و زمان مراجعه به متصدیان بنگاه‌ها آن ها می‌گویند صاحبخانه قیمت‌ را مشخص می‌کند.

مهدی اصغری که چند ماه از عقد او و همسرش می‌گذرد و برای شروع زندگی به دنبال خانه‌ای متناسب با شرایط اقتصادی خود است، نیز گفت: برخی صاحبخانه‌ها فقط رهن کامل می خواهند و رهن کامل هم مبلغی در حدود 100 میلیون تومان است در حالی که تامین چنین رقمی برای من که تازه کسب و کار را شروع کرده ام بسیار زیاد است.

وی ادامه‌ داد: اگر هم رهن کامل مطرح نباشد با مبالغی در حدود 600 هزار تومان اجاره و 20 میلیون رهن و بیشتر در شمال شهر خانه اجاره می‌دهند که نسبت به ماه‌های قبل بسیار زیاد است، هر چند خانه برای اجاره هم بسیار کم پیدا می شود.

به گفته وی نرخ اجاره و رهن در جنوب شهر سرسام آور است و هر جوانی از پس تامین آن بر نمی آید.

بشگزی دیگر شهروندی است که اظهار داشت: چهار ماه است به دنبال خانه می‌گردم ولی نتوانستم خانه‌ای با قیمت مناسب پیدا کنم.

وی با بیان این که برخی صاحبخانه‌ها، ملک خود را به زوج های بچه دار نمی‌دهند، افزود: هیچ نظارتی بر بازار اجاره و نرخ‌ها وجود ندارد و گاهی براساس قیمت مد نظر در اپلیکیشن‌های فروش، اجاره ‌بها تعیین می شود.

عرضه زیاد اما تقاضا کم است

آن طور که از صحبت متصدیان مشاوران املاک در شهر بر می آید، بازار در حالی رکود خرید و فروش را تجربه می کند که عرضه زیاد اما تقاضا کم است.

به گفته یکی از مشاوران املاک، قبل از انتخابات همه منتظر برگزاری آن و نتایج مذاکرات بودند و حالا در شرایط فعلی همه منتظر هستند تا ببینند وعده‌های دولت در زمینه مسکن تا چه حد تحقق می یابد.

وی ادامه داد: قیمت مسکن در دو سال گذشته چند برابر افزایش یافته است طوری که شهروندان دیگر توان خرید مسکن را با توجه به افزایش دیگر هزینه‌های زندگی ندارند.

یکی دیگر از متصدیان مشاور املاک هم با اشاره به سکوت حاکم بر بازار معاملات مسکن گفت: با وجود این اجاره بها تا 100 درصد افزایش یافته است و خانه اجاره ای به سختی در شهر پیدا می شود.

رکود بازار مسکن

رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند هم با تایید رکود بازار مسکن گفت: در دو ماه گذشته هیچ تغییری ایجاد نشده و قیمت‌ها همان نرخ‌های ماه‌های پیش است.

به گفته اربابی ابتدای امسال قیمت مسکن کاهش 10 تا 15 درصدی داشت و بعد از آن هیچ افزایش یا کاهش قیمتی را شاهد نبوده ایم.

وی دلیل پایین بودن معاملات مسکن را افزایش هزینه‌های زندگی و رشد چند برابری قیمت مسکن و افت توان خرید دانست و تاکید کرد: مصالح ساختمانی و آهن از ابتدای سال افزایش قیمت داشته اما نقشی در افزایش قیمت مسکن نداشته است.

وی گفت: هرچند برخی از فروشندگان به دلیل افزایش قیمت مصالح ساختمانی قیمت املاک خود را افزایش دادند از سویی دیگر به دلیل تورم قدرت خرید مردم کاهش یافته و همچنان رکود در بازار مسکن حاکم است.

اربابی با بیان اینکه از ابتدای سال اجاره بها در بیرجند بین 20 تا 30 درصد افزایش یافته و اجاره بها املاک تجاری گاهی تا 40 درصد افزایش داشته است، خاطرنشان کرد: در مجموع مستاجران در شهر بیرجند با توجه به تعداد زیاد مسکن و تراکم جمعیت گران زندگی می‌کنند.

تسنیم

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman