بازار مسکن زنجان نفس دوباره گرفته است

بازار مسکن زنجان نفس دوباره گرفته است
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۱۵ | ۱۴۰۰/۰۶/۲۰

مسکن به عنوان یکی از مهم ترین نیازهای بشر همواره در شاخص های توسعه ای نقش مهمی داشته و در همین خصوص طی روزهای گذشته خرید و فروش مسکن در استان زنجان بهبود یافته و نفس دوباره گرفته است.
به گزارش اخبار ساختمان، بخش مسکن همواره به عنوان یک بخش مهم و اساسی تاثیر مستقیم در زندگی مردم دارد، مسکن به عنوان یکی از مهم ترین نیازهای بشر همواره در شاخص های توسعه ای نقش مهمی داشته است و این امر با توجه به توسعه جمعیت، بیشتر مورد توجه قرار گرفته و در حین حال کش و قوس های فراوان داشته است.

همواره مسکن به عنوان یک اصل مهم و اساسی در زندگی انسانها است و داشتن یک خانه دغدغه برای مردم بوده است و در این میان هر دولتی باید به بحث تامین مسکن مردم برنامه ریزی و مدیریت لازم را داشته باشد. متاسفانه طی چند سال اخیر شاهد افزایش قیمت مسکن بودیم و این مهم باعث کاهش قدرت خرید مردم شده است و می طلبد مسئولین فکری به حال این آشفته بازار مسکن بکنند.

مسکن نقش بسیار مهمی در اقتصاد دارد و در کنار کالاهای گران بها از جمله ارز، طلا و بنزین در اقتصاد اهمیت ویژه ای دارد، مسکن کالایی پر هزینه است و درصد زیادی از درآمد افراد برای مسکن هزینه می شود و از طرفی هم نوعی سرمایه گذاری، پس انداز و منبع کسب و افزایش درآمد است.

بازار مسکن متاثر از وضعیت اقتصاد کشور دستخوش تغییرات فراوان و دچار شیب های به نسبت تند شده و با افزایش نرخ دلار و به تبع آن رشد قیمت دیگر کالاها در کشور و افزایش قیمت مصالح ساختمانی از جمله سیمان و میلگرد قیمت مسکن در زنجان نیز به بالاترین رقم خود رسیده به طوری که بسیاری از افراد متقاضی خرید خانه که مبلغی را برای خرید خانه کنار گذاشته بودند چند سال است سردرگم شدند و در این میان تولید مسکن از وظایف مهم دولت است و برای احداث آن باید تسهیلات لازم را به متقاضیان پرداخت کند.

۲۰۰ هکتار زمین برای ساخت مسکن در طرح اقدام ملی در زنجان تهیه شده است


مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه در طرح اقدام ملی مسکن در استان زنجان بیش از ۱۵ هزار زنجانی صاحب خانه می شوند، گفت: در طرح اقدام ملی مسکن طی مرحله اول سه هزار و ۷۰۰ نفر در استان برای این طرح ثبت نام کرده بود ولی به علت استقبال خوب مردم تعداد ثبت نامی ها به ۲۹ هزار نفر افزایش یافت و بیش از ۹ درصد از ثبت نامی ها طرح اقدام ملی مسکن در سطح کشور برای استان زنجان است.

مسعود بیات منش با بیان اینکه ۱۵ هزار نفر در استان زنجان شرایط لازم برای صاحب خانه شدن را دارند، بیان داشت: این طرح برای دهک های چهار تا هفت است و در استان زنجان ۲۰۰ هکتار زمین در داخل محدوده برای این طرح در استان تهیه شده است.

وی با بیان اینکه برای سالهای آینده تامین زمین برای پنج هزار واحد مسکونی در استان زنجان در برنامه راه و شهرسازی است، افزود: زنجان در اجرای طرح اقدام ملی مسکن در سطح کشور پیشرو است و در شهر زنجان به ازای هر ۱۰۰ خانواده حدود ۹۸ واحد مسکونی باید داشته باشیم و این در کشور ۹۶ واحد است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان به پروژه کوی زنگان و پروژه ۱۲۹۶ واحدی زون m۶ اشاره کرد و گفت: در پروژه شرق زنجان هشت شرکت در قالب پنج هزار واحد مسکونی فعالیت خواهند کرد و در این پروژه‌ها از پیمانکاران و مشاورین بومی استان که از توان فنی و مهندسی برخوردار هستند استفاده شده است تا شاهد ساخت واحدهای مسکونی با کیفیت در استان باشیم.

بیات منش با بیان اینکه پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم شده و این پروژه‌ها بیش از هفت هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری داشته است، افزود: اجرای این پروژه‌ها باعث توسعه و رونق شهر زنجان می شود.

۳۴ درصد زنجانی‌ها مستاجر هستند


بیات منش با بیان اینکه ۳۴ درصد زنجانی‌ها مستاجر هستند، ابراز داشت: تولید مسکن نیازمند عزم جدی و ملی است و تسهیلات ۲۵۰ میلیون تومان مصوب شورای پول و اعتبار برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن است و به زودی این تسهیلات به استان‌ها ابلاغ خواهد شد و کمک شایانی را به ساخت واحدهای مسکونی می کند و طی سال گذشته با اجرای این طرح قرار داد هر متر زمین یک میلیون و ۹۸۰ هزار تومان بود که یک واحد مسکونی ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان تمام می‌شود.

وی با بیان اینکه در استان زنجان بسترهای لازم برای ساخت چهار میلیون واحد که از برنامه‌های مهم دولت سیزدهم است آماده شده است، افزود: ساخت ۱۰ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی طی چهار سال آینده در استان زنجان برنامه ریزی شده و راه و شهرسازی و سازمان ملی منابع خوبی در شهر زنجان دارد و الزامات قانونی و مواد قانونی که طرح اقدام ملی را پشتیبانی می‌کند.

مدیرکل راه و شهرسازی زنجان با بیان اینکه حاشیه نشینی شهرها را تهدید کرده و یک آسیب است، بیان داشت: به کیفیت اجرای پروژه‌ها بسیار توجه شده تا به سکونت گاه‌های غیر رسمی تبدیل نشوند و کوی زنگان یکی از طرح‌های ویژه شهری است که طی سالهای اخیر در سطح استان طراحی شده که بعد از آماده سازی و تامین زیر ساخت‌ها و خدمات روبنایی امکان سکونت با کیفیت بالا را برای مردم استان فراهم کرده است.

بیات منش ابراز داشت: نبود شهر توسعه‌یافته باعث فرار سرمایه گذار می شود و متاسفانه نبود این مهم باعث شده تا سرمایه گذاران جذب استانها دیگر شوند و سرمایه‌گذاران بزرگی در بخش صنایع روی داریم که از انرژی، زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های استان استفاده کردند ولی دستاورد و سود آن برای استانهای دیگر است.

وی ادامه داد: شهر زنجان به شکل کاریکاتوری رشد کرده و توسعه متوازن نداشته و در طرح جامع به این موضوع پرداخته که کاستی‌ها برطرف شده و منجر به توسعه متوازن و جذب سرمایه‌های استان شود.

مدیرکل راه و شهرسازی زنجان به روند اجرای طرح اقدام ملی مسکن در استان زنجان اشاره کرد و ابراز داشت: برای ۱۳ هزار و ۳۰۰ متقاضی این طرح پروژه تخصیص داده شده و از این تعداد ۹ هزار واحد پیمان سپاری شده که روند اجرای این طرح ها بیش از ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و از این تعداد هم پنج هزار و ۵۰۰ واحد فونداسیون و سایر کارهای ساختمانی انجام شده و با اجرای طرح اقدام ملی تاکنون ۶۰۰ میلیارد تومان در صنعت ساختمان تزریق شده و این برای استان خوب و اجرای این طرح در هر واحد برای سه نفر اشتغال زایی ایجاد می کند و ما با اجرای این طرح اشتغال ۴۵ هزار نفر زنجانی را حفظ می کنیم.

بیات منش بیان داشت: کوی زنگان نقطه انتهایی زنجان است و شهر تمام می‌شود، گفت: در این راستا آسیب و تهدیدی در خصوص ورودی‌ها و حاشیه‌های شهر است که اگر به کیفیت و ارتقای سطح زندگی در این مناطق پرداخته نشود به سکونت گاه‌های غیر رسمی و حاشیه نشینی تبدیل می‌شود و در این راستا طرحی که در پروژه کوی زنگان بازنگری شده از کیفیت بسیار عالی برخوردار است و پنج هزار و احد مسکونی تنها در کوی زنگان و گلشهر شرق زنجان ساخته خواهد شد و تمام پروژه‌های شرق زنجان پیمان سپاری شده و ۴۰ درصد کار به مرحله اسکلت نزدیک شده و ارزش روز پروژه‌های شرق زنجان بیش از سه هزار میلیارد تومان است و برای پنج هزار نفر به صورت مستقیم و پنج هزار نفر به صورت غیر مستقیم اشتغال ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه توسعه ساخت مسکن در همه مناطق استان رعایت خواهد شد، افزود: طرح اقدام ملی مسکن در غرب و شرق زنجان مسکن ساخته می‌شود و در هر دو قسمت به کیفیت ساخت و ساز هم توجه شده است.

پروژه های محرک توسعه توسط راه و شهرسازی استان زنجان اجرا می شود

مدیرکل راه و شهرسازی زنجان با بیان اینکه شروع ساخت مدارس، مسجد و فضای مسکن در پروژه شرق زنجان آغاز شده و پیاده راه بزرگ تجاری در این منطقه راه اندازی می شود،بیان داشت: پروژه های محرک توسعه توسط راه و شهرسازی استان اجرا می شود و سیاست این مجموعه این است که زمین از فاز زمین در آورده به ساخت و ساز و مسکن تبدیل شود تا جلوی مشکلات زیست محیطی و بورس بازی زمین گرفته شود.

وی ابراز داشت: اجرای پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن باعث توسعه و رونق شهر زنجان می شود و در پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن از پیمانکاران و مشاوران بومی استان که از توان فنی و مهندسی برخوردار هستند استفاده شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی زنجان به تعاونی های مسکن در استان اشاره کرد و ابراز داشت: مسائل و مشکلات برخی تعاونی های مسکن در زنجان به یک معضل ۳۰ ساله تبدیل شده و تحقیق در مورد روند برخی تعاونی های مسکن نشان می دهد که طی سالهای گذشته قیمت فیش های برخی از آنها مدام در حال بالا و پایین رفتن بوده، برخی از اعضای هیات مدیره‌ وقتی قیمت ها بالا می رود اقدام به فروش و وقتی پایین می آید مبادرت به خرید می کنند و در این میان این بالا و پایین رفتن قیمت ها هم دست خودشان است.

بیات منش گفت: در صورت عدم همکاری برای حل مشکل برخی تعاونی ها، برخوردهای لازم با برخی هیات مدیره ها انجام خواهد شد و هیات مدیره ها در قبال مشکلاتی که برای برخی تعاونی های مسکن ایجاد شده باید پاسخگو باشند.

۱۶۰۰۰ واحد مسکن ملی در زنجان احداث می شود


استاندار زنجان نیز با بیان اینکه استان زنجان ۱.۳ دهم جمعیت کشور را دارد، گفت: سهمیه تخصیصی ساخت مسکن برای این استان سه هزار و ۴۰۰ واحد اعلام شده بود که این تعداد در زمان حاضر به حدود ۱۶ هزار واحد مسکونی رسیده است.

فتح الله حقیقی ابراز داشت: بیش از هفت هزار میلیارد تومان حجم سرمایه گذاری در حوزه ساخت مسکن در استان بوده و با توجه به این مهم میانگین حقوق کارگر ساختمانی نیز افزایش یافته در حالی که با استان های دیگر فاصله وجود دارد.

وی گفت: این استان در طرح اقدام ملی مسکن به لحاظ آورده متقاضیان و پیشرفت پروژه رتبه اول کشوری را به خود اختصاص داده و طبق برنامه ریزی انجام شده یک‌هزار واحد مسکونی امسال به متقاضیان تحویل داده می‌شود که در مرحله نازک کاری قرار دارد و چهار هزار و ۶۵۰ واحد دیگر هم پیشرفت بسیار خوبی دارد.

استاندار زنجان ادامه داد: سهمیه تخصیصی مسکن استان به پنج برابر افزایش یافته و سیمان مورد نیاز ساخت مسکن نیز به همین میزان بوده که نیاز لازم تامین شده است.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک زنجان از فعالیت یک هزار و ۱۵۰ مشاور املاک دارای پروانه کسب در زنجان خبر داد و گفت: فعالیت این تعداد مشاور املاک توسط بازرسین اصناف و اتحادیه مشاورین املاک رصد می شود.

قیمت مسکن در زنجان متناسب است

ابوالفضل طاهری با بیان اینکه افرادی سودجو با باز کردن مشاور املاک اقدام به افزایش قیمت در بازار مسکن می‌کنند، ابراز داشت: از مهرماه سال گذشته اتاق اصناف استان با همکاری سازمان صنعت، معدن وتجارت بازرسی از مشاورین املاک را تشدید کرده و مشاورین املاک در استان برای داشتن فعالیت قانونی باید در سامانه مستقلات املاک کشور ثبت نام کرده و کد رهگیری دریافت کنند تا فعالیت شان درست و قانونی باشد چرا که برخی از افراد به علت نبود شغل اقدام به راه اندازی مشاور املاک کرده و بدون اینکه تخصصی داشته باشند بازار مسکن را آشفته می کنند.

وی با بیان اینکه طی روزهای گذشته خرید و فروش مسکن در استان زنجان بهبود یافته و رو به رشد است، گفت: امیدواریم خرید و فروش مسکن که طی هفته های گذشته در رکود بود جان بگیرد و اگر جلوی افزایش قیمت مصالح ساختمانی گرفته نشود قطعا ساخت و سازها کاهش می‌یابد و امیدواریم با کاهش قیمت مصالح قیمت مسکن به حد قابل توجهی کاهش یابد.

وی بر لزوم تقویت نظارت از مشاورین املاک در استان زنجان تاکید کرد و ابراز داشت: اتحادیه مشاورین املاک با مشاورین املاکی که ضوابط و دستور العمل های را رعایت نکنند و فعالیت شان بدون پروانه کسب باشد برخورد کرده و واحد صنفی مربوطه را پلمب می کند.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک زنجان از افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی اجاره بهای مسکن در زنجان خبر داد و ابراز داشت: باید مالکین مسکن از افزایش غیر قانونی اجاره بها خود داری کنند و دستورالعمل‌های لازم به مشاورین املاک ارائه شده و نظارت‌های لازم در این زمینه در استان انجام می‌شود.

طاهری با بیان اینکه در حال حاضر قیمت مسکن در کشور ۲۵ درصد بیش‌تر از قیمت واقعی آن است، گفت: متاسفانه برخی افراد می گویند در استان زنجان قیمت خانه نسبت به سایر شهرها گران‌تر است، در حالی که این گفته آنها درست نیست و قیمت مسکن در زنجان با شهرهایی که جمعیتی برابر با زنجان دارند متناسب است.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی گفت: مسکن یکی از مشکلات جدی کشور بوده و دولت آقای روحانی غیر از یک سال آخر در بحث تامین مسکن، موفق نبود و به حتم در این زمینه، ترک فعل شده است.

مصطفی طاهری با بیان اینکه طرح جهش تولید مسکن، مصوبه مجلس بوده و مربوط به قبل از وعده آیت‌اله رئیسی است، اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی با ظرفیتی که داشت، ساماندهی مسکن را پیگیری کرد و با توجه به منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی که تاکید بر رونق و جهش تولید داشتند و همچنین با توجه به اینکه مسکن نیز یکی از مهمترین تولیدات در کشور است لذا تصمیم بر این شد که اگر بنا بر جهش است همان در بخش مسکن باشد.

وی با تاکید بر اینکه طبق این قانون، به دولت تکلیف شده که سالانه یک میلیون مسکن در سطح کشور ساخته شود، خاطرنشان کرد: فارغ از اینکه آیت‌اله رئیسی یا هر شخص دیگری به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب می‌شد نیز مکلف به اجرای این قانون بود و آیت‌اله رئیسی در وعده‌های انتخاباتی خود در واقع، وعده اجرای یک طرح آماده را داده است.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی افزود: طبق این قانون به دولت تکلیف شده که یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاری‌های جدی خود را به سمت مسکن، سوق دهد و این کار شدنی است و اجرای آن را در جلسات کمیسیون از وزیر راه و شهرسازی (رستم قاسمی) به طور جدی خواسته‌ایم.

نماینده دیگر مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اجرای طرح مسکن ملی به تنهایی بر دوش وزارت راه و شهرسازی افتاده بود و هیچ کس در بدنه دولت روحانی به محمد اسلامی کمک نمی کرد، گفت: کلیات تولید و ساخت سالانه یک میلیون مسکن، پیش از دولت سیزدهم مصوب و اجرای آن تکلیف شده بود.

حجت الاسلام مهدی باقری بیان داشت: حجت‌الاسلام رئیسی قبول کرده که این طرح آماده را اجرا کند و یک ابر مدیریت باید ایجاد شود تا این طرح به سرانجام برسد.

وی با بیان اینکه در دولت دوازدهم، وزارت راه و شهرسازی معتقد بود بخش‌های دیگر همکاری لازم را برای تحقق این امر نداشتند،گفت: رئیس جمهور قول داده تا همه پای کار باشند و علاوه بر احداث مسکن، خدمات روبنایی و زیرساختی فراهم شود.

بی شک با رشد ساخت مسکن در قالب طرح اقدام ملی مسکن و توجه ویژه دولت سیزدهم به این حوزه می توان یخش مهمی از چالش ها و مشکلات حوزه خانه دار شدن افراد جامعه را تامین کرد به گونه ای که باید در کنار ساخت مسکن توجه ویژه نیز به قیمت تمام شده آن داشت.

بازار

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman