رئیس اداره صنایع معدنی سازمان صمت خراسان رضوی تشریح کرد؛

وضعیت سیمان بعد از عرضه در بورس

وضعیت سیمان بعد از عرضه در بورس
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۱۶ | ۱۴۰۰/۰۶/۰۹

رئیس اداره صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به اینکه «واحدهای تولیدی سیمان حدود ۲۰ روز است که وارد بورس شده‌اند و بر اساس دستورالعمل وزرات صمت کلیه واحدهای تولید کننده سیمان کشور باید ۱۰۰ درصد تولیداتشان را به بورس عرضه کنند».
به گزارش اخبار ساختمان، زهرا سپهری در خصوص وضعیت تولید و توزیع سیمان در خراسان رضوی پس از عرضه در بورس اظهار ‌کرد: هدف از عرضه کالا در بورس شفاف‌سازی و مشخص بودن خریداران است یعنی اینکه توزیع و فروش مشخص باشد. این مساله حتی شفافیت در زمینه مالیات را نیز به وجود می‌آورد.

وی افزود: وقتی کالایی برای اولین بار وارد بورس می‌شود از آنجایی که قیمت توسط عرضه و تقاضا مشخص می‌شود امکان دارد افزایش قیمت در آن به وجود آمده و برروی صنایع بالا دستی تاثیر بگذارد. واحدهای تولیدی سیمان حدود ۲۰ روز است که وارد بورس شده‌اند و بر اساس دستورالعمل وزرات صمت کلیه واحدهای تولید کننده سیمان کشور باید ۱۰۰ درصد تولیداتشان را به بورس عرضه کنند تا بدین وسیله قیمت سیمان دو نرخی نشده و باعث کوتاه شدن دست سودجویان و دلالان از سیمان و تعادل قیمت آن در بازار شود.

کاهش ۳۲ درصدی تولید سیمان به دلیل قطع برق در ۵ ماه نخست ۱۴۰۰

رئیس اداره صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی درباره علت اصلی عرضه سیمان در بورس بیان کرد: در سال جاری با شرایط کاهش تولید برق در کشور مواجه شدیم که این مساله باعث قطع برق در بخش خانگی و صنعتی شد. اما میزان خاموشی‌ها در بخش صنعت بیشتر بود، به طوری که به مدت سه هفته واحدهای تولیدی فولاد و تولید کننده سیمان با ۱۰ درصد دیماند برق تولید می‌کردند. این خاموشی‌ها هنوز نیز ادامه دارد. به خاطر قطعی برق تولید سیمان در پنج ماهه ابتداء سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۲ درصد کاهش داشته است. به همین دلیل برای اینکه سیمان به دست مصرف کننده واقعی برسد مقرر شد تا سیمان از طریق بورس عرضه شود.

سپهری درباره قیمت سیمان سفید و خاکستری بیان کرد: در خردادماه که سیمان در بورس عرضه نمی‌شد قیمت هر پاکت سیمان خاکستری ۴۶ هزار تومان بود که بعد از آن افزایش قیمت زیادی به خاطر کاهش تولید برق و دلایلی گفته شده پیدا کرد، اما پس از عرضع در بورس امروز قیمت هر پاکت سیمان خاکستری ۵۳ هزار ۶۷۰ هزارتومان است که ۱۶ درصد افزایش قیمت نسبت به خرداد داشته است. همچنین در خرداد ماه قیمت هر پاکت سیمان سفید ۷۰ هزار ۸۰۰ تومان بود که در حال حاضر باقیمت ۱۶۰هزار تومان به فروش می‌رسد که ۱۲۶ درصد رشد داشته است.

وی درباره توزیع سیمان گفت: واحدهای تولید سیمان در استان به صورت هفتگی سیمان را در بورس به فروش می‌رساند. در حال حاضر دیگر مانند ماه قبل گزارش‌هایی مبنی بر کمبود سیمان بعد از عرضه در بورس وجود ندارد و وضعیت توزیع سیمان در استان بهتر شده و شکایتی در این خصوص وجود نداشته است.

رئیس اداره صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی درباره ذخیره سیمان در استان گفت: در حال حاضر ذخیره سیمان خاکستری در استان ۸۵ هزار تن، ذخیره سیمان سفید ۹۳۱۶ تن و ذخیره کلینکر در استان ۶۲۲ هزار تن است. با این مقدار حداقل تا ۲۰ روز آینده مشکلی در تامین سیمان نخواهیم داشت. امیدواریم با تدابیر وزیر جدید صمت، وزیر جدید نیرو و وزیر جدید نفت در خصوص تامین برق و گاز واحدهای تولید کننده سیمان مشکلی در زمستان برای تامین سیمان نداشته باشیم و تولید سیمان در ۶ ماهه دوم سال افزایش یافته و کاهش ۳۲ درصدی سیمان در پنج ماهه ابتداء سال جاری جبران شود.

ایسنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman