آوارگی زلزله زدگان سی سختی در آستانه فصل سرما؛

ادامه دغدغه های زلزله زدگان سی سخت

ادامه دغدغه های زلزله زدگان سی سخت
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۵۴ | ۱۴۰۰/۰۶/۰۶

"روند ساخت منازل مسکونی رضایت بخش نیست و سرما در حال رسیدن"؛ این مساله، بیشترین دغدغه ای است که از مردم زلزله‌زده سی سخت در استان کهگیلویه و بویراحمد شنیده شد.
به گزارش اخبار ساختمان، با وجود گذشت ۱۹۳ روز از وقوع زلزله شهرستان دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد، وضعیت ساخت مسکن همچنان دغدغه اصلی زلزله‌زدگان شهر سی سخت و زلزله زدگان این شهرستان بوده و وعده مسئولان مبنی بر تحویل مسکن تا قبل فصل سرما به دلایل مختلف محقق نشده است و حالا زلزله‌زدگان باید خود را آماده تحمل سوز سرمای منفی ۲۰ درجه زمستان‌های شهر سی سخت در پای کوه دنا کنند.

یکی از مردم زلزله زده شهر سی سخت گفت: برای ساخت هر واحد مسکونی ۱۰۰ میلیون تومان وام داده اند که با این میزان خانه ما ساخته نمی شود.

وی افزود: در این شرایط اقتصادی و گرانی هر مسئولی که می تواند با این میزان خانه بسازد، بیایند و خانه ما را بسازند. از مسئولان انتظار داریم همین‌طوری که قبلا هم وعده داده شد که محدویتی برای دادن وام به زلزله زدگان سی سخت وجود ندارد میزان وام را بیشتر کنند.

یک سی سختی دیگر عنوان می کند؛ فصل سرما در رسیدن است و سرمای سی سخت هم زودتر شروع می شود از مسئولان و متولیان امر انتظار داریم برای زودتر ساختن خانه‌های مردم زلزله زده سی سخت فکری اساسی کنند تا این مردم از سرمایی که در حال فرا رسیدن است نجات پیدا کنند.

"هادی دوستانی"، یکی دیگر از زلزله زدگان سی سخت گفت: ۱۸۵ میلیون تومان در مجموع بلاعوض و تسهیلات قرار بوده که به واحدهای مسکونی احداثی پرداخت شود که تاکنون آنطور که باید و شاید به مردم داده نشد.

وی در خصوص کمبود مصالح ساختمانی بخصوص سیمان عنوان کرد: قرار بود سیمان مرود نیاز برای بازسازی خانه زلزله زدگان سی سخت را بنیاد مستضعفان تامین کند که تاکنون به دست ما نرسیده است. حدود یک ماه با مشکلی و کمبود جدی سیمان مواجه بوده ایم اما هم اکنون روزی ۴۰۰ کیسه سیمان وارد شهر سی سخت می شود که دردی از مردم این شهر دوا نمی کند البته سیمان به بعضی داده شده و بعضی هنور هیچ سیمانی دریافت نکرده اند.

"حکمت الله حاجتی" از زلزله زدان شهر سی سخت گفت: وام معیشتی برای کمک به مردم زلزله زده سی سخت و شهرستان دنا پیش بینی شده اما ما هر روز مراجعه می کنیم و هنوز وام معیشتی به ما داده نشده استو در این شرایط کرونایی باید هر روز به ستاد بازسازی مراجعه کنیم که شلوغ و جانمان در خطر است.

وی افزود: ستاد بازسازی در یک ساختمان تنگ است که باید در این شرایط کرونایی جوابگوی همه زلزله زدگان باشد و با این وضعیت جانمان در خطر است.

"قربان هاشم" از زلزله زدگان سی سخت نیز تصریح کرد: خودم و فرزندم دو واحد آسیب دیده در زلزله سی سخت داریم اما تاکنون به یکی‌مون وام دادند اما برای یکی دیگرمون امروز و فردا می کنند.

وی افزود: مسئولان و متولیان امر تدبیر بیندیشند تا در ستاد بازسازی مراجعه نکنند و شلوغی نشود، بانک‌ها وام ها و تسهیلات مورد نیاز زلزله زدگان سی سخت را براساس کدملی به حساب مردم واریز کنند تا در این شرایط کرونایی تجمع و شلوغی صورت نگیر و جان مردم به خطر نیفتد.

"عبدالصمد رضایی"، فعال سیاسی و اجتماعی شهرستان دنا در خصوص وضعیت شهر زلزله زده سی سخت با بیان اینکه این روزها دغدغه مردم شهر سی سخت زیاد شده است، گفت: انتقال دولت‌ها و فاصله ایجاد شده فکر مردم شهر زلزله زده س یسخت را مشغول کرده که احیانا منجر به خللی در ادامه روند بازسازی شود.

وی افزود: رسیدن فصل سرما مردم زلزله زده سی سخت را خیلی نگران کرده چرا که در شهر سی سخت اواسط مهرماه فصل سرما شروع می شود که می تواند ساخت منازل مسکنی این مردم را با مشکل مواجه کند. در قول‌ها و وعده های داده شده مسئولان، دادن تنفس برای تسهیلات زلزله زده بود که انتظار داریم مساله مورد توجه مسئولان و متولیان امر قرار گیرد.

رضایی بیان کرد: در سفر آقای رئیسی و جهانگیری به سی سخت اعلام شده که وقتی که مشخص شد تسهیلات اختصاص داده شده کافی نبوده میزان تسهیلات را افزایش خواهیم داد و تاکنون این امر عملی نشده و مردم بلاتکلیف مانده اند چراکه تسهیلات پاسخگوی نیاز آنها نبود. انتظار داریم با توجه به رابطه مستقیم مشکلات مردم و بازسازی شهر با شورای شهر زودتر شورای شهر سی سخت را از بلاتکلیفی در بیاورند.

عضو اسبق شورای شهر سی سخت تصریح کرد: یکی از مهمترین مشکلات مردم زلزله زده سی سخت کمبود مصالح ساختمانی از جمله سیمان و آرماتور است که انتظار دارند مسئولان چاره ای بیندیشند تا مصالح زودتر به دست‌شان برسد.

"علی فرد"، شهردار شهر سی سخت در خصوص هزینه گرفته شده از زلزله زدگان برای صدور پروانه گفت: پروانه ساختمانی تا متراژ ۱۰۰ متر بصورت رایگان به زلزله زدگان داده می شود و در مواردی که عقب نشینی کنند سر به سر حساب می کنیم. مازاد بر ۱۰۰ متر تا ۸۰ درصد مشمول تخفیف می شوند.

"عبدالحمید پناهی"، فرماندار شهرستان دنا در این زمینه گفت: فصل سرما نزدیک است و سرایط ساخت و ساز مناطق زلزله زده شهرستان دنا بخصصو شهر سی سخت مناسب نیست و تقریبا ۶۵ درصد واحدهای مسکونی این منطقه در مرحله سقف هستند و احتمال دارد که تا اول مهر خانه خود را تکمیل کنند اما حدود ۳۰ درصد واحدهای مسکونی مردم زلزله زده سی سخت احتمال دارد که تا رسیدن فصل سرما به طول بینجامد که باید تدیبر ویژه ای اندیشیده شود. با پیگیری هیا صورت رگفته قرار شده که بخشی از خانه های زلزله زدگان آماده شود که در فصل سرما با مشکل مواجه نشوند.

وی افزود: به هر واحد مسکونی خسارت دیده احداثی سی سخت ۱۶۰ کیسه معادل هشت تن بصورت رایگان تحویل داده می شود و تا کنون ۲۵ درصد سیمان رایگان تحویل شده است. طی مدت اخیر بعلت مشکلات و قطعی برق در خصوص سیمان با وقفه ای مواجه شدیم که هم اکنون ۵۵۰ تن سیمان روزانه وارد شهرستان زلزله زده دنا می شود و طی روزهای اخیر مشکلات سیمان کمتر شده است.

پناهی اظهارکرد: مجموع تسهیلات بلاعوض اختصاص یافته به منطقه زلزله زده سی سخت ۱۴۱ میلیارد تومان بوده که تاکنون ۹۵ میلیارد تومان معادل ۶۵ درصد به مردم پرداخت شده است.

فرماندار شهرستان دنا با بیان اینکه ۱۶۸۰ واحد مسکونی شهر و روستایی احداثی در این شهرستان وجود دارد، تصریح کرد: تاکنون ۲۵۰ واحد مسکونی در شهر و روستاهای زلزله زده شهرستان دنا تکمیل و تحویل شده است.

پناهی در خصوص جوابگو و کافی نبودن میزان تسهیلات داده شده به زلزله زدگان سی سخت برای ساخت خانه خاطرنشان کرد: تسهیلات ۱۸۵ میلیون تومان به اضافه ۱۶۰ کیسه سیمان و ۱۰ میلیون تومان داده شده جوابگوی نیاز مردم نیست و برای واحدهای مسکونی با زیر بنای۷۰ تا ۸۰ متری است در حالی که بیشتر مردم با زیر بنای بیش از ۱۸۰ متر به بالا ساختند که نیاز است دولت در این زمینه کمک کند.

وی ادامه داد: ۲۰۰ واحد مسکونی خسارت دیده از زلزله در شهر سی سخت بصورت فلزی یا پیچ مهر در حال ساخت است.

فرماندار شهرستان دنا عنوان کرد: در خصوص تنفس وام‌های زلزله زدگان سی سخت که مشمول دوسال بخشودگی می شوند باید محل این مساله مهم مشخص شود که تاکنون به همین علت اجرایی و محقق نشده است.

"یزدان تبریک"، مسئول نظام مهندسی ساختمان شهرستان دنا نیز در خصوص گلایه و دغدغه مردم در درابطه با سازه های فلزی(پیچ مهره) به خبرنگاران گفت: متراژ ۸۵ متری این سازه ها کم و متناسب با معماری منطقه نبوده که ۵۰ درصد از این سازه ها را به خواسته های بومی منطقه رسانده ایم.

وی درخصوص کیفیت سازه های فلزی و پیچ مهره ای افزود: یک میلیون واحد مسکونی از این نوع سازه در سراسر کشور اجرا شده است و برای یک طبقه جوابگو است اما برای دو طبقه پیشنهادیاتی را ارائه دادیم که با سبک سازی سازه جواب می دهد و باید نظارت جدی شود که بصورت دقیق، اصولی و مهندسی اجرا شوند.

ساعت ۲۲ و ۵ دقیقه روز ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۹ زلزله ای در مقیاس ۵.۶ ریشتر شهر سی سخت، مرکز شهرستان دنا و روستاهای اطراف و شهر یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد را لرزاند؛ این زمین لرزه تلفات جانی نداشت اما علاوه بر خسارت شدید به منازل مسکونی مردم، حدود ۶۷ نفر مصدوم برجای گذاشت همچنین زلزله ۴.۵ ریشتری روز ششم اسفندماه سی سخت را لرزاند که ۱۴ نفر مصدم برجای گذاشت و خانه هایی که ترک خوردگی و خسارت کمتری از زلزله قبلی دیده بودند در این زمین لرزه بیشتر و شدید تر و حتی غیرقابل سکونت شدند. ۱۶۸۰ واحد مسکونی شهر و روستایی احداثی در این شهرستان وجود دارد.

ایسنا

نظرات کاربران
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman