بررسی زندگینامه و آثار فیلیپ جانسون

بررسی زندگینامه و آثار فیلیپ جانسون
Facebook Twitter LinkedIn

۱۹:۵۵ | ۱۳۹۸/۰۵/۱۳

مطالعه زندگی نامه فیلیپ جانسون و سایر معماران برتر جهان می تواند الگوی موفقیت مناسبی برای معماران جوان باشد. آثار معماری فیلیپ جانسون نیز بسیار برجسته و ارزشمند بوده و باعث شده است وی را از برجسته ترین معماران معاصر جهان بدانیم.
به گزارش اخبار ساختمان، در ابتدای معرفی بیوگرافی فیلیپ جانسون باید ذکر کرد که در حقیقت نام کامل وی فیلیپ کورتلیو جانسون بوده که به فیلیپ جانسون شهرت یافته است.

او در هشتم جولای سال 1906 میلادی در کلیولند اوهایو در امریکا به دنیا آمد. وی تحصیلات پایه را در همین شهر گذراند. وی در دانشگاه هاروارد رشته فلسفه یونان را خواند و پس از گرفتن مدرک لیسانس در سال 1927 به اروپا سفر کرد و با معماران برجسته دیگری چون لوکوربوزیه، میس وندروهه و لویی کان آشنا شد.

در سال 1930 به آمریکا برگشت و به منظور مطالعه جنبه هنری معماری به دپارتمان معماری موزه هنر مدرن نیویورک Museum of Modern Art پیوست و در دو دوره 6 و 8 ساله رییس آن نیز شد. در سال 1932 اولین نمایشگاه معماری مدرن را با همکاری هنری راسل هیچکاک در موزه هنر مدرن نیویورک ترتیب داد. این البته خلاصه ای از زندگینامه فیلیپ جانسون بود که در حوصله این مطلب می گنجید و زندگی نامه وی جزئیات بسیار بیشتری را شامل می شود.

آثار معماری فیلیپ جانسون

فیلیپ جانسون را در دسته معماران مدرنیست می توان طبقه بندی نمود. در جوانی میس وندروهه و لوکوربوزه روی اندیشه های معماری وی تاثیر زیادی داشتند. او حتی در طراحی برج سیگرام با میس ون دروهه همکاری نیز نمود. در ادامه مطلب به صورت تک به تک به آثار معماری فیلیپ جانسون می پردازیم.

خانه شیشه‌ ای Glass House

خانه شیشه‌ ای فیلیپ جانسون، از بهترین آثار فیلیپ جانسون، یک خانه‌ موزه واقع در نیوکینن ایالات کنتیکت است که در سال ۱۹۴۹ میلادی به عنوان منزل شخصی فیلیپ جانسون طراحی و ساخته شده است.


خانه شیشه‌ ای

به نظر می‌رسد که جانسون در طراحی این خانه شیشه‌ ای از خانه شیشه‌ ای میس وندروهه الهام گرفته است زیرا میس وندروهه جز نخستین کسانی به شمار می‌ رود که به استفاده گسترده از شیشه در طراحی‌های خود رو آورد و نخستین خانه شیشه‌ ای تاریخ معماری را طراحی نمود. این خانه شیشه‌ ای که نمونه خوبی از استفاده متریال‌ هایی صنعتی نظیر فولاد و شیشه به شمار می‌ رود، به مدت ۵۸ سال، میزیبان فیلیپ جانسون در تعطیلات آخر هفته وی بوده است.

کلیسای کریستال Crystal Cathedral

این بنای زیبا از بهترین آثار فیلیپ جانسون به شمار می رود. تاریخچه ساخت کلیسای جامع کریستال که کلیسای کاتولیک رومی اسقف نشین اورنج کانتی کالیفرنیاست، به سال ۱۹۵۵ میلادی بازمی‌گردد. این ساختمان که توسط معمار توانای امریکایی، رابرت شولر طراحی شده است، جزو نخستین سازه‌های شیشه‌ ای ایالات متحده امریکا به شمار می‌ رود.


کلیسای کریستال

ولی شکل کنونی این کلیسا، مدیون توسعه آن توسط معمار مشهور پست مدرنیست امریکایی، فیلیپ جانسون، در سال ۱۹۸۰ میلادی است. این امر سبب شد که کلیسای کریستال به هنگام بازگشایی در سال ۱۹۸۱ میلادی، عنوان بزرگترین ساختمان شیشه‌ ای دنیا را نصیب خود کند.

طراحی داخلی برج سیگرام Seagram Building

برج سیگرام یک آسمان‌ خراش واقع در محله منهتن نیویورک و از بهترین آثار معماری فیلیپ جانسون و میس وندروهه است. پلان یکپارچه، لابی سنگی و نمای بیرونی برنزی و شیشه‌ ای آن توسط معمار مشهور لودویگ میس وندروهه طراحی شده است.


فیلیپ جانسون که طراحی داخلی این آسمان‌ خراش را بر عهده گرفته بود، بخشی را به رستوران‌ های چهار فصلی اختصاص داد که امروزه الگوی بسیاری از معماران در طراحی انواع رستوران‌ هاست.

برج اداری puerta europa blue sky

پارک چاواز انگلستان ، پی‌ پی‌ جی پلیس در پیتزبورگ ، برج ای تی اند تی منهتن که اکنون با نام برج سونی شناخته می شود،ساختمان کالج معماری هاینس و طراحی مجموعه تئاتر ایالتی نیویورک از دیگر آثار فیلیپ جانسون به شمار می رود.


برج اداری puerta europa blue sky


به روز شو

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman