چرا ساخت و سازها از رونق افتاده است؟

چرا ساخت و سازها از رونق افتاده است؟
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۵۰ | ۱۴۰۰/۰۵/۱۴

برخلاف سال‌های ۹۷ تا ۹۹ در بهار امسال، تورم قیمت مصالح ساختمانی از تورم قیمت مسکن پیشی گرفته است.

به گزارش اخبار ساختمان، طبق اطلاعات مرکز آمار از تغییرات قیمتی نهاده‌های ساختمانی در سه ماه نخست امسال، تورم هزینه ساخت مسکن در شهر تهران از لحاظ مصالح ساختمانی به طور فصلی یعنی در بهار ۱۴۰۰ و به طور نقطه‌ای یعنی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (بهار سال ۱۳۹۹) به ترتیب ۱۹ درصد و ۱۰۱ درصد رشد داشته است.

رشد ۱۹ درصدی تغییرات فصلی شاخص قیمت نهاده های ساخت خانه در سه ماهه نخست سال در مقایسه با تورم این شاخص در فصول تابستان و پاییز پارسال که به ترتیب ۳۰ درصد و ۲۰ درصد بوده است، نشان از سومین رشد تند فصلی قیمت مصالح ساختمانی در یک سال گذشته دارد.

تغییرات قیمت نهاده‌های ساخت خانه به صورت نقطه‌ای (مقایسه شاخص فوق در بهار ۱۴۰۰ و بهار ۹۹) ۱۰۱ درصد بوده است که نشان از دومین جهش شدید تورم نقطه ای قیمت مصالح ساختمانی در طی چهار سال گذشته دارد.

در حالی شاهد جهش فصلی تورم نهاده های ساخت و ساز در تهران هستیم که بازار مسکن گرفتار در رکود است، ریسک های غیر اقتصادی و انتظارات تورمی کاهش یافته، قیمت مسکن در سه ماهه نخست امسال تنها ۲ درصد رشد داشته و قیمت کالاها و خدمات سبد مصرفی خانوار در این مدت رشد ۷. ۶ درصدی را به ثبت رسانده است به عبارتی در فصل بهار تغییرات قیمتی مصالح ساختمانی از تغییرات قیمتی سایر بازارها پیشی گرفته است.

آمارها همچنین از بیشتر بودن تورم نقطه ای مصالح ساختمانی نسبت به سایر بازارها خبر می دهد، در حالیکه تورم نقطه ای نهاده های ساخت خانه به ۱۰۱ درصد رسیده است اما تورم عمومی بهار امسال ۵۲ درصد ثبت شده و میزان تورم نقطه‌ای مسکن نیز به ۷۰ درصد بوده است.

مروری بر تورم مصالح ساختمانی در دهه ۹۰

در سال‌های ۹۲ تا ۹۶ تورم مسکن با تورم مصالح ساختمانی هماهنگ بوده و بازار مسکن دوران آرام و باثباتی را سپری کرد اما از نیمه دوم سال ۹۶ رشد معاملات زمینه ساز افزایش قیمت مسکن شد و در نهایت در سال ۹۷ با تشدید تحریم های دولت ترامپ و آغاز شوک های ارزی قیمت مسکن در مسیر صعود قرار گرفت، در این دوران قیمت نهاده های ساختمانی از قیمت مسکن عقب افتاد به طوری‌که از سال ۹۶ تا پایان بهار ۱۴۰۰ در حالی‌که قیمت مسکن در تهران ۹. ۶ برابر رشد داشته اما شاخص قیمت مصالح ساختمانی ۵.۵ برابر افزایش داشته است.

برای اثبات استقلال قیمت مسکن از قیمت نهاده های ساخت و ساز از سال‌های ۹۶ تا پایان سال ۹۹ می توان به مقایسه تورم هر دو شاخص در این بازه زمانی اشاره کرد.

در سال ۹۶، تورم مسکن و تورم مصالح ساختمانی هر ۲، ۱۰ درصد، در سال ۹۷ تورم مسکن ۷۰ درصد و تورم نهاده های ساخت و ساز ۴۷ درصد بود.

در سال ۹۸، تورم مسکن ۶۲ درصد و تورم مصالح ساختمانی ۳۵ درصد و در سال ۹۹ نیز تورم مسکن ۸۰ درصد و تورم مصالح ساختمانی به ۷۶ درصد رسید.

با اینکه از سال ۹۷ تا ۹۹ تورم مسکن از تورم نهاده های ساخت خانه پیشی گرفته بود اما بعد از گذشت چهار سال و در ابتدای سال ۱۴۰۰، تغییرات شاخص قیمت مصالح ساختمانی از تغییرات قیمتی مسکن سبقت گرفت.

 

بیشتر بخوانید: رشد تند قیمت مصالح ساختمانی در تهران چه پیام هایی دارد؟

چشم انداز تغییرات قیمتی نهاده های ساخت خانه

کارشناسان بر این باورند که بازار مصالح ساختمانی در مرحله تنظیم قیمت نسبت به سطح قیمت مسکن قرار دارد و اگر روند تغییرات قیمتی بازار مسکن کاهشی باشد فاصله تورم مصالح ساختمانی با تورم مسکن در بلندمدت بازتنظیم خواهد شد.

تاثیر قیمت مصالح ساختمانی بر بازار ساخت و ساز

آن دسته از سازندگانی که مصالح ساختمانی مورد نیاز پروژه های خود را سال گذشته تهیه کرده اند به مشکلی در زمینه ساخت و ساز، اتمام پروژه و فروش آنها بر نخورده و سود قابل قبولی را بدست خواهند آوردند اما برای شروع پروژه های جدید با توجه به رشد قیمت مصالح ساختمانی و هزینه سود جایگزینی، محتاطانه برخورد کرده و شاید وارد عمل نشوند.

دسته دوم، سازندگانی هستند که نهاده های مربوط به ساخت و ساز را امسال تهیه کرده و قطعا به دلیل افزایش هزینه های تمام شده تولید، قیمت نهایی فروش را نیز افزایش خواهند داد، البته این گروه نیز خود به ۲ دسته دیگر تقسیم خواهند شد. در صورت تداوم شرایط فعلی که انتظارات تورمی کاهش یافته اگر قیمت مسکن کاهش یابد گروهی به دلیل رشد هزینه های تمام شده ساخت مسکن، کسب سود و پوشش قیمت مصالح ساختمانی از عرضه واحدها به بازار خودداری کرده و پروژه جدیدی را شروع نخواهند کرد.

اگر در روزهای آینده قیمت مسکن افزایش یاید و حتی اگر این رشد قیمت چندان قابل توجه نباشد گروهی تنها با قصد پوشش بخشی از هزینه های افزایش یافته تولید به ویژه قیمت مصالح ساختمانی، قیمت واحدهای ساخته شده شان را باسودی قابل قبول برای فروش به بازار عرضه خواهند کرد.

آنا


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman