درآمد صفر دولت از خانه‌های گران قیمت

درآمد صفر دولت از خانه‌های گران قیمت
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۱۴ | ۱۴۰۰/۰۵/۱۳

در دی ماه ۱۳۹۹ بود که طرح مالیات سالانه املاک گران‌قیمت و لوکس توسط تعدادی از نمایندگان مجلس تقدیم هیات رییسه شد. اگر چه در قانون بودجه ۱۳۹۹ نیز این مساله دیده شده بود، اما اجرا نشد.
به گزارش اخبار ساختمان، در دی ماه ۱۳۹۹ بود که طرح مالیات سالانه املاک گران‌قیمت و لوکس توسط تعدادی از نمایندگان مجلس تقدیم هیات رییسه شد.

در مقدمه طرح مالیات بر خانه‌های لوکس گفته شده یکی از راه‌های اساسی کاهش فاصله طبقاتی، اخذ مالیات از قشر ثروتمند و سرمایه‌دار جامعه همچون مالیات بر املاک گران‌قیمت (لوکس) است. اگر چه در قانون بودجه ۱۳۹۹ نیز این مساله دیده شده بود، اما اجرا نشد.

طرح مالیات بر خانه‌های لوکس با پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی سال گذشته ارایه شد و پیش از این در کمیسیون اقتصادی دولت نیز بررسی شده بود و مسوولان این بخش معتقدند؛ در صورت اجرا گام مهمی جهت اخذ مالیات از کاخ‌ها، قصرها، خانه‌های مجلل و املاک گران‌قیمت و لوکس در کشور با هدف کاهش فاصله طبقاتی و کم کردن فاصله دهک‌های بالا و پایین جامعه خواهد بود. با وجود مهجور بودن قانون مالیات بر خانه‌های گران‌قیمت، این پایه مالیاتی که در ایران تاکنون سابقه اجرا نداشته، در قانون بودجه ۱۴۰۰ نیز لحاظ و در مجلس تصویب و در شورای نگهبان تایید شد؛ با این تفاوت که علاوه بر واحد‌های مسکونی گران‌قیمت شهری، در سال جاری قرار است از واحد‌های ویلایی و باغ ویلا‌ها نیز مالیات اخذ شود و در حالی قرار است امسال مالیات از واحد‌های مسکونی گران‌قیمت به اصرار و نظارت مجلس رنگ اجرا ببیند که هنوز آیین‌نامه اجرایی این قانون که در بودجه ۹۹ هم آمده بود، تهیه نشده است.

در قوانین بودجه سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ مالیات بر واحد‌های مسکونی گران‌قیمت که به قانون مالیات بر خانه‌های لوکس مشهور شده، برای سقف‌های پیش‌بینی شده به ترتیب ۷۰۰ و ۹۰۰ میلیون تومان در دو سال مذکور تبصره‌هایی در نظر گرفته شده بود.

با این حال به دلیل آماده نشدن آیین‌نامه اجرایی مربوطه که باید از سوی وزارت امور اقتصادی تهیه و در هیات دولت تصویب می‌شد، هیچ درآمدی از محل این پایه مالیاتی در سال ۱۳۹۹ ثبت نشده است.

آیین‌نامه اجرایی قانون مالیات بر خانه‌های گران‌قیمت هنوز هم از سوی وزارت اقتصاد تهیه نشده است.
بر اساس بند‌های ۱۱، ۱۲، ۱۳ و ۱۴ تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۰، در سال جاری (۱۴۰۰) واحد‌های مسکونی و باغ ویلا‌های گران‌قیمت در صورتی که واحد مسکونی بالای ۱۰ میلیارد تومان باشد، بر اساس ضرایبی که برای دامنه‌های قیمتی ۱۰ تا ۱۵، ۱۵ تا ۲۵، ۲۵ تا ۴۰، ۴۰ تا ۶۰ و مازاد بر ۶۰ میلیارد تومان تعیین شده، از مالکان این واحد‌های مسکونی مالیات اخذ خواهد شد.

اما مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرآیند‌های سازمان امور مالیاتی از آماده نشدن آیین‌نامه اجرایی قانون مالیات بر خانه‌های گران‌قیمت در سال جاری و صفر بودن درآمد این پایه مالیاتی در سال گذشته خبر داد.

محمد برزگری، مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرآیند‌های سازمان امور مالیاتی در پاسخ به این پرسش که تاکنون چه رقمی از محل این پایه مالیاتی وصول شده؟ اظهار کرد: در سال ۱۳۹۹ از محل مالیات بر خانه‌های گران‌قیمت هیچ درآمدی وصول نشده است.

وی افزود: دلیل عدم وصول این درآمد مالیاتی، تهیه نشدن آیین‌نامه اجرایی آن است. در قانون بودجه هم در سال ۱۳۹۹ و هم سال ۱۴۰۰ اجرای قانون مالیات بر خانه‌های گران‌قیمت منوط به تهیه آیین‌نامه مربوطه که به تایید هیات دولت برسد، شده بود.

این مقام مسوول در سازمان امور مالیاتی تصریح کرد: آیین‌نامه اجرایی این قانون در سال گذشته تهیه نشد و برای سال جاری نیز هنوز خبری از تدوین این آیین‌نامه نیست.

وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که این آیین‌نامه تهیه نشود، امکان وصول درآمدی از محل این پایه مالیاتی نیست؛ چون بر اساس این آیین‌نامه است که نحوه شناسایی واحد‌های گران‌قیمت و نرخ‌گذاری آن‌ها و همچنین چگونگی اخذ مالیات از این محل مشخص خواهد شد.

برزگری درباره نحوه دسترسی سازمان امور مالیاتی به بانک اطلاعاتی خانه‌های لوکس و گران‌قیمت یادآور شد: باید در آیین‌نامه اجرایی این قانون، مشخص شود که چه دستگاه‌هایی چه اطلاعاتی را در اختیار سازمان مالیاتی قرار دهند؛ مثلا شهرداری، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، وزارت راه و شهرسازی و … اطلاعات خود درباره واحد‌های مسکونی گران‌قیمت را به سازمان مالیاتی می‌دهند و این سازمان هم بر اساس آیین‌نامه‌ای که به تصویب دولت می‌رسد، نحوه تطبیق این اطلاعات با یکدیگر را تدوین و اجرا خواهد کرد؛ اما این آیین‌نامه تاکنون تهیه و تصویب نشده است.

اقتصاد24

نظرات کاربران
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman