ساختمان سازی در کشور صنعتی می شود

ساختمان سازی در کشور صنعتی می شود
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۴۹ | ۱۴۰۰/۰۵/۰۵

معاون مهندسی و پدافند غیر عامل وزارت دفاع از افتتاح پروژه ملی طرح صنعتی سازی ساختمان توسط وزارت دفاع خبر داد.
به گزارش اخبار ساختمان، آقای علی اکبر سلیمانی در استودیوی پخش خبر ۲۱ شبکه اول سیما افزود: امروز، روز تحریم شکنی صنعت ساختمان است، یکی از مشکلات ما در صنعت ساختمان، دوام و کیفیت اجراست و دوام ساختمان‌های ما متأسفانه ۲۵ تا ۳۰ سال است در حالی که دوام ساختمان در دنیا بالای ۱۰۰ سال است.

وی گفت: سرعت اجرا در کشور ما حدود ۳۶ ماه برای یک پروژه ۱۲ طبقه است در حالی که در این طرح صنعتی قرار است برای مرحله اول ۶ ماه و در مرحله دوم چهار ماه برای یک ساختمان ۱۲ طبقه زمان صرف کنیم.

آقای سلیمانی تصریح کرد: این طرح را از کشور دیگری نخریده ایم بلکه ما چهار یا پنجمین کشوری هستیم که توانسته ایم این پروژه و فرآیند تولید آن را طراحی کنیم و حتی طراحی ماشین آلات را هم خودمان انجام د ادیم و مرحله ساخت را هم خودمان به انجام رساندیم.

او افزود: وقتی سرمایه گذار ما در این همه تلاطم قیمت تجهیزات و بازار، سه سال معطل یک ساختمان می‌شود با ریسک زیادی مواجه خواهد بود، اما وقتی برگشت سرمایه آن به کمتر از ۶ ماه برسد، می‌تواند در عرض سه سال حدود ۵ تا ۶ بار سرمایه در گردش و همین طور ساختمان داشته باشد و این روند سبب ارزان شدن مسکن خواهد شد.

او ادامه داد: در حال حاضر افتخار ما به این است که چهار یا پنجمین کشور طراحی کننده این صنعت هستیم و تحریم این صنعت را شکسته ایم و الآن می‌توانیم انواع مختلف کارخانه تولیدی این صنعت را در جای دیگر هم بنا کنیم.

آقای سلیمانی تصریح کرد: اولین کارخانه‌ای که به منظور بهره برداری از صنعت ساختمان احداث کرده ایم دارای ظرفیت کاری روزانه ۶ هزار واحد است که تا ۱۸ هزار واحد قابل افزایش است.

او گفت: به کشوری تبدیل شده ایم که در حوزه صنعت ساختمان دیگر نیازی به کشور‌های دیگری نداریم؛ مواد اولیه، طراحی و ساخت ماشین‌های ما داخلی است پس این پروژه تحریم پذیر نیست. ما قابلیت طراحی در هر ظرفیتی برای هر ارگان و شرکت و مجموعه‌ای در کشور را داریم.

آقای سلیمانی افزود: اگر قرار باشد مشکل کمبود مسکن در کشور حل شود راه نجات ما انبوه سازی و افزایش دوام ساختمان هاست و این طرح می‌تواند دغدغه‌های ساختمانی کشور را رفع کند.

او ادامه داد: از آنجا که دخالت دست در این پروژه بسیار کم بوده و از پیش ساختگی بیشتری استفاده می‌شود بنابراین کیفیت ساخت با همه دستورالعمل‌ها سازگار خواهد بود.

بحث انتقال انرژی در دیوار‌ها و سقف و کف که یکی از معضلات ساختمان سازی محسوب می‌شود در این طرح برای آن راه حل‌هایی دیده شده است.

او ادامه داد: در مناطق سیل خیز هیچ ساختمانی نمی‌توانیم بسازیم، اما در مورد استحکام در مقابل زلزله با بهره گیری از این طرح، مقاومت ساختمان‌ها در برابر زلزله بالاتر خواهد رفت و اقلیم گرم و سرد برای اجرای این طرح تفاوتی نخواهد داشت.

صدا و سیما

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman