یاسوج؛ شهری با 100 هزار حاشیه نشین

یاسوج؛ شهری با 100 هزار حاشیه نشین
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۳۴ | ۱۴۰۰/۰۵/۰۴

حاشیه نشینی معضلی است که سبب ایجاد آسیب‌های اجتماعی می شود و شهر یاسوج به عنوان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد، ۱۰۰ هزار نفر حاشیه نشین را در خود جای داده است.
به گزارش اخبار ساختمان، رشد سریع شهرنشینی بدون توسعه شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی، شهرها را با مشکلات و معضلات متعددی مواجه کرده است.

بر اساس گزارشات، تحقیقات و آمارهای مختلف در سال‌های متمادی، آسیب‌های اجتماعی در این مناطق بسیار بوده و هر چه وضعیت حاشیه نشینی به لحاظ اقتصادی، ضعیف‌تر و با امکانات کمتری باشد، جرم و فساد نیز در این مکان‌ها بیشتر ریشه می دواند که این همه متأثر از اقتصاد و فرهنگ است.

کارشناس علوم اجتماعی با بیان اینکه تاریخچه حاشیه نشینی در ایران به دهه ۱۳۴۰ شمسی بر می‌گردد، گفت: شهر یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد بیشترین حاشیه نشین را در خود جای داده است.

نرگس امیری افزود: حاشیه نشینی با ساخت خانه‌هایی ناهمگون و بدون رعایت اصول فنی و شهر سازی، آغاز و بار فرهنگی و اقتصادی بزرگی را به شهرها تحمیل می‌کند.

وی اظهار داشت: حاشیه نشینی معضلی اجتماعی است که آسیب‌های اجتماعی زیادی همچون بزهکاری، اعتیاد، پخش مواد مخدر، دست‌فروشی و خدمات کاذب در آن قارچ گونه رشد می‌کنند و دامنه آن تا کیلومترها را در بر می‌گیرد.

امیری تصریح کرد: بهداشت نامناسب از معضلات حاشیه نشینی بوده و در مناطق حاشیه نشین موجب شیوع بیماری‌های مختلف می‌شود.

مهاجرت، عامل اصلی پیدایش حاشیه نشینی و اسکان غیررسمی در اطراف شهر یاسوج است و مهاجرین از نقاط مختلف در سودای زندگی بهتر و اشتغال و شهر نشینی پا در این راه می‌گذارند اما با توجه به شرایط اقتصادی و نبود شغل، اسکان در حاشیه شهرها بیشتر می‌شود و این امر هر ساله بر تعداد حاشیه نشین ها در یاسوج می‌افزاید.

معاون اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در این راستا گفت: ایجاد زمینه برای مهاجرت معکوس و اشتغالزایی پایدار در روستاها سبب کاهش حاشیه نشینی می‌شود.

حشمت الله صمیمی دوست افزود: استان کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ ظرفیت‌ها برای ایجاد اشتغال در روستاها، پتانسیل‌های بسیار دارد و باید از این پتانسیل‌ها برای ایجاد اشتغال پایدار استفاده کرد.

وی بیان کرد: یکی از برنامه‌ها در این زمینه، اعطای تسهیلات برای اشتغال و همچنین مسکن روستایی است.

صمیمی دوست تصریح کرد: در سال‌های اخیر با توجه بیشتر به روستاها و ایجاد زیر ساخت‌های مناسب در روستاها و بهسازی جاده‌ها و بهره مندی از آب، برق و گاز در روستاها گرایش به سکونت در روستاها بیشتر شده است.

مهاجرت از روستاها به شهر نگران کننده است

نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص گفت: مهاجرت روز افزون روستاییان کهگیلویه و بویراحمد به سمت حاشیه‌نشینی در شهر یاسوج مرکز استان نگران کننده است.

مهدی روشنفکر افزود: شهر یاسوج ۱۰۰ هزار حاشیه نشین دارد و باید برای مهاجرت معکوس در این استان تلاش بیشتری کرد.

وی بیان کرد: ایجاد و راه اندازی طرح‌های اشتغالزا در روستاها، تنها راه کنترل مهاجرت و ایجاد مهاجرت معکوس است.

روشنفکر اظهار داشت: مهاجرت‌ها معمولاً از مناطق کمتر برخوردار به سمت یاسوج انجام می‌شود، گفت: این مناطق نیازمند، احداث مدارس، ایجاد فضاهای ورزشی، ایجاد طرح‌های اشتغالزا و احداث مسکن در راستای خروج از محرومیت هستند.

وی افزود: بخش زیادی از مهاجرت‌ها از مناطق مختلف استان و شهرستان به یاسوج به دلیل نبود امکانات و شغل است.

حاشیه نشینی در شهر یاسوج بیشتر متأثر از مهاجرت بوده و مهاجرت یکی از عوامل تغییر جمعیت است که اثرات منفی دراز مدت و کوتاه مدت بسیاری بر ساختارهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی دارد.

مهمترین مشکلات در مناطق حاشیه نشین، مشکلات فرهنگی است و حاشیه نشینی، تقاضا برای منابع آموزشی و پرورشی را بدون ایجاد زیرساخت‌ها افزایش می‌دهد.

نگاهی به مناطق حاشیه نشین در شهر یاسوج، حکایت از این امر دارد که در زیر پوست حاشیه نشینی، قارچ‌های سمی رشد می‌کنند که سم آنها در دراز مدت، زهری می‌شود بر تن شهر که اقتصاد و فرهنگ را از پای در می‌آورد و تنها پادزهر برای این زهر، کمک به اشتغال پایدار در روستاها و ایجاد زیرساختهای مناسب برای کاهش مهاجرت و ایجاد مهاجرت معکوس است.

مهر

برچسب ها:

یاسوج ،حاشیه نشینی 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman