استیصال مستاجران زنجانی در بازار اجاره

استیصال مستاجران زنجانی در بازار اجاره
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۱۵ | ۱۴۰۰/۰۵/۰۴

مستاجران زنجانی در فصل جابجایی در حالی به جستجوی خانه‌ای مناسب برای سکونت یک ساله خود هستند که هر بار با بازدید از واحدی اجاره‌ای و اطلاع از اجاره بهای بالای آن مستاصل و از یافتن سرپناهی در خور شان خود و با نرخ مناسب ناامید می‌شوند.
به گزارش اخبار ساختمان، تابستان هر سال آنچه در خیابان های شهر بیشتر توجه هر عابری را به خود جلب می کرد اثاث‌کشی مستاجران پشت وانت‌ها، نیسان‌های آبی و خودروهای حمل وسایل منزل بود که در سالهای اخیر این صحنه ها نیز کمتر در سطح شهر مشاهده می‌شود به طوریکه مستاجران با بررسی بیشتر، توافق با صاحبخانه و ماندن در خانه فعلی را به هرقیمتی به صرفه‌تر از یافتن خانه ای جدید می دانند.

به طور معمول تابستان زمان جابجایی مستاجران است که در اغلب مناطق شاهد مراجعه تعدادی زیادی از شهروندان به مشاوران املاک هستیم که یکی پس از دیگری بنگاههای معاملاتی را سر می زنند و در بسیاری از مواقع سردرگم ادامه این کار را به روز دیگر موکول می کنند.

اما آنچه که تابستان امسال را متفاوت از تابستان سالهای گذشته برای مستاجران در زنجان کرده است، به گفته تعداد زیادی از آنان کرایه های بسیار بالا و خانه های اجاره ای بسیار نامرغوب و فرسوده بدون نظارت مراجع متولی است.

مستاجران تاکید می کنند که صاحبخانه ها امسال چنان کرایه ها را افزایش داده اند که می پندارند مستاجر سرمایه داری است که از روی خوش گذرانی مستاجر شده و خوش نشینی می کند در حالیکه اگر دقیقه ای پای صحبت های این قشر بنشینیم خبری از خوشی نیست و این افراد به خصوص در سالهای اخیر از آسیب پذیرترین قشر جامعه محسوب می شوند.

در صف نانوایی که بودم ناگهان چشمم دنبال خانمی بود که به بنگاهی مراجعه کرد و پس از چند دقیقه صحبت بیرون آمد.

نوبتم که رسید در حالیکه چشمم به همان خانم بود نان ها را با عجله جمع کردم و به دنبالش راه افتادم فهمیده بودم دنبال خانه ای است اما نمی دانستم خریدار است یا مستاجر، که خود با دلی پر و گلایه از نبود نظارت بر مسکن رشته کلام را در دست گرفت.

صاحبخانه از ۲۰ میلیون تومان پول پیش خانه ۱۵ میلیون تومان را پس داده که باید هرچه زودتر خانه اش را تخلیه کنم و حال ۲ هفته ای است که صبح و عصر دنبال خانه ای کوچکتر هستم اما دریغ از واحدی که بتوانم کرایه اش را پرداخت کنم، این را معصومه عزت پوری می گوید.

وی ادامه می دهد، نمی دانم چرا در این شهر مرجعی برای رسیدگی به کرایه های سرسام آور و پول پیش های گزاف نیست، با وضع موجود من باید کجا بروم و در کجا سایه بانی برای خودم پیدا کنم تا گذران عمری داشته باشم.

عزت پوری افزود: از اینکه حتی صاحبِ خانه ای ۳۰ متری نیستم این مساله روح و روانم را آشفته کرده، صاحبخانه که تماس می گیرد امسال منزلش را تحویل دهم این هم سوهان دیگری بر روانم است و حال نرخ های گزاف کرایه را که می بینم این نیز فشار عصبی بیشتری بر من وارد می کند، ای کاش مرجعی بود تا نظارتی می کرد.

نان در دست فقط توانستم در حد توان خودم با او به چند بنگاه بروم و دنبال خانه ای بگردیم تا کمی با او همدردی کرده و قوت قلبی هرچند کوچک برای او باشم و مطالبی نیز برای گزارش خودم در این خصوص جمع آوری کنم.

فایل خالی نداریم

یکی از مشاوران املاک که در حال خواندن روزنامه است با سلام من و عزت پوری نگاهش را از روزنامه برمی دارد، از یک واحد کوچک تک خواب برای اجاره سوال کردیم و گفت: فایل خالی برای اجاره نداریم.

علت را که پرسیدم گفت: امسال خانه ای خالی نیست و اگر هم باشد کرایه ها بالاتر از ۲ میلیون تومان و مبلغ پول پیش نیز بیش از ۳۰ میلیون تومان است که در حال حاضر موردی برای اجاره ندارم.

به یکی دیگر از بنگاه های معاملاتی مسکن زنجان وارد شدیم که با استقبال گرم از ما گفت که فقط یک واحد ۵۰ متری تک خواب برای اجاره دارد با ۴۰ تومان پول پیش و ۲ میلیون تومان کرایه.

از عزت پوری با صدای آهسته خواهش کردم که حداقل خانه را ببینیم اگر منزل خوبی بود برای اجاره چانه زنی می‌کنیم که قبول کرد و همراه مشاور املاک به یکی از مجتمع های مسکونی رفتیم و در راه از علت افزایش بی بند و بار کرایه ها پرسیدیم.

چند صاحبخانه که کرایه و پول پیش های بسیار گزافی را پیشنهاد کردند برای اجاره واحد آپارتمانشان از دفتر کارم بیرون کرده ام، امسال کرایه ۱۵ تا ۲۰ درصد در شهرها افزایش یافته اما صاحبخانه ها این درصد را رعایت نمی کنند و آنچه دلشان می خواهد می گویند.

وارد واحد مسکونی که شدیم، تنها چیزی که از آن خبری نبود تمیزی در و دیوارهای واحد آپارتمانی بود که از جلوی در برگشتیم و جالب ترین جای ماجرا اینجاست که همزمان که با بنگاهی مشغول صحبت در راه دیدن این واحد بودیم، ۲ خانم مستاجر دیگر و یک آقا با همسرش برای دیدن همین واحد به ما ملحق شدند.

همزمان که وارد شدیم هیچکدام علاوه بر اینکه این واحد را قبول نکردند از کرایه بالای آن با چنین وضعش متعجب شدند که آیا ماهی ۲ میلیون تومان را برای این خانه بدهیم؟.

هرکدام راهشان را گرفتند و رفتند و خانم عزت پوری نیز شماره تلفن همراهش را به بنگاهدار داد تا چنانچه واحد کوچک برای اجاره داشتند با وی تماس بگیرد.

وارد بنگاه دیگری شدیم که مرد جوانی از جا بلند شد و یک واحد ۵۰ متری دیگری را این بار با پول پیش ۵۰ میلیون تومانی و کرایه ۲ میلیون تومانی معرفی کرد و کلید داد و رفتیم برای دیدن در مجتمع مسکونی که در طبقه چهارم بدون آسانسور بود و این نیز همچون واحد قبلی بود که به وضوح ناامیدی را در چهره خانم عزت پوری دیدم و تنها کاری که از دستم برآمد دلداری دادن به او دعوتش به صبر و شکیبایی بود.

کرایه های بالای اجاره مسکن در فضای مجازی مستاجران را مستاصل کرده است

یکی دیگر از مستاجران زنجانی که در بنگاه های املاک به دنبال واحدی برای اجاره است، ادامه می دهد چند روزی است که در فضای مجازی به دنبال اجاره واحد مسکونی می گردم که با کرایه های بسیار بالا و سرسام آوری مواجه هستم که متاسفانه این نیز مزید بر علت شده است.

مرتضی خانی می گوید: مگر مسئولان حوزه مسکن بر چنین اجاره هایی نظارت ندارند و یا مشاهده نمی کنند که بر گرانی اجاره های مسکن دامن می زنند.

وی متذکر می شود، مسئولان بخواهند می توانند با این افراد برخورد کنند حتی شماره تماس مالک نیز برای اجاره درج شده است.

این شهروند زنجانی می گوید: مشاوران املاک نیز که این روزها به واسطه افزایش نرخ اجاره‌ بهای منازل و چند برابری شدن قیمت رهن و فروش مسکن، درآمد بیشتری از راه کمیسیون کسب می‌کنند اگرچه خود را ناراضی جلوه می‌دهند اما نقش زیادی را در شکل‌گیری آشفته ‌بازار مسکن دارند.

خانی یادآور می شود: این روزها به دلیل نبود نظارت متولیان نحوه تعیین نرخ اجاره‌بهای مسکن از سوی مالکان و مشاوران املاک بر اساس قیمت خودرو، مصالح ساختمانی و کالاهای اساسی سنجیده می‌شود که انگار موقعیت جغرافیایی منزل مسکونی، متراژ، سال ساخت و کلنگی بودن آن و توان مالی مستاجران دیگر نقشی ندارد.

۱۵ تا ۲۰ درصد اجاره خانه ها افزایش یافته است


رئیس اتحادیه املاک شهرستان زنجان در خصوص افزایش کرایه های منازل برای اجاره می گوید: امسال ۱۵ تا ۲۰ درصد اجاره ها باید نسبت به سال قبل افزایش داشته باشد.

وی ادامه می دهد: امسال جابجایی و نقل و انتقال مستاجران نسبت به سال گذشته بسیار کم شده و مستاجران اجاره نامه های خود را تمدید کرده اند.

طاهری یادآوری می کند: بر اساس مصوبه دولت مستاجران می توانند با قرار گرفتن در شرایط کرونایی در همان محل خود اقدام به تمدید اجاره کرده و سه ماه پس از پایان کرونا اقدام به جابجایی کنند.

وی تاکید می کند: هیج مشاور املاکی حق ندارد به صاحبخانه ای بگوید که مستاجر را جواب کند و واحد را با کرایه و پول پیش جدید اجاره دهد چرا که این غیرقانونی است.

رئیس اتحادیه املاک شهرستان زنجان می گوید: شهروندان در صورت مواجه با چنین موضوعی مورد را با شماره ۳۳۴۴۹۶۷۳ جهت رسیدگی قانونی گزارش دهند.

ایرنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman