یک مقام مسئول مطرح کرد:

سیمان در بورس به دست دلالان افتاده است

سیمان در بورس به دست دلالان افتاده است
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۵۴ | ۱۴۰۰/۰۴/۲۷

رئیس کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان بتن آماده و قطعات بتنی گفت: قیمت سیمان در یک ماه گذشته ۳۰۰ درصد افزایش یافته که همین موضوع باعث رشد ۳۰ درصدی قیمت مسکن شده است.
به گزارش اخبار ساختمان، مهرداد نظارت ‪ رئیس کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان بتن آماده و قطعات بتنی در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه هم اکنون بسیاری از سازندگان و تولیدکنندگان بتن با مشکل کمیاب شدن سیمان آماده مواجه شده‌اند، گفت: بسیاری از کارخانجات به دلیل قطعی مکرر برق با کمبود تولید سیمان روبه‌رو شده‌اند، اما مشکل اصلی در حال حاضر به دلیل عرضه سیمان در بورس به شکل ناکارآمد و بدون برنامه ریزی صورت گرفته است.

او ادامه داد: در حال حاضر نفَس صنعت ساختمانی و عمرانی به شمارش افتاده و در صورتی که این روند ادامه پیدا کند، کمر این صنعت شکسته خواهد شد.

نظارت اظهار کرد: صنعت بتن در شرایط کنونی در حال خورد شدن است. بیش از ۸۰ درصد از سیمان تولید کشور در حوزه بتن استفاده می‌شود، اما متاسفانه بسیاری از کارخانجات ما امروز برای تامین آن دچار مشکل شده‌اند.

‪ رئیس کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان بتن آماده و قطعات بتنی توضیح داد: ورود سیمان به بورس به صورت ناکارآمد بود و از سوی دیگر برنامه قطعی‌های مکرر برق باعث شده که این صنعت دچار مشکل شود، اما مشکل اصلی در حال حاضر آن است که ساز و کار مناسبی برای آن تعریف نشده و هم اکنون سیمان در بورس به دست دلالان افتاده است.

نظارت تاکید کرد: باید مشخص شود که سیمان عرضه شده در بورس توسط چه کسانی خریداری می‌شود؛ چرا که من تولیدکننده بتن به عنوان خریدار اصلی تاکنون نتوانستم از بورس، سیمان تهیه کنم.

او با اشاره به اینکه قیمت سیمان در ماه گذشته درب کارخانه ۳۸۰ هزار تومان بوده، اما روز گذشته به قیمت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در بورس رسیده است، گفت: تولیدکنندگان سیمان به صورت قطره چکانی سیمان را عرضه می‌کنند و همین باعث شده که با ورود دلالان این مشکل در این حوزه چندین برابر شود.

او با تاکید بر اینکه این نوع ارائه سیمان باعث شده که دلالی در این بازار رونق پیدا کند، گفت: هیچ متولی به عنوان نظاره‌گر از سوی وزارت صمت وجود ندارد و ما تا کنون با سازمان تعزیرات و نهاد‌های ذیربط در این بخش صحبت کرده‌ایم، اما هیچ تاثیری برای کنترل این نوع عرضه نداشته است.

‪ رئیس کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان بتن آماده و قطعات بتنی تصریح کرد: عرضه سیمان به صورت قطره چکانی در بورس باعث کمیاب شدن سیمان شده و همین محصول در کارخانه از ۲۰ به ۱۰۰ هزار تومان رسیده است.

او با تاکید بر اینکه دولت باید هرچه سریع‌تر در این زمینه با ارائه راهکار‌های مناسب اجازه ندهد که عرضه این کالای استراتژیک دچار مشکل شود، افزود: ما سیمان بتن را درب کارخانه ۳۸۰ هزار تومان خریداری می‌کردیم، اما روز گذشته آخرین عرضه آن را در بورس به یک میلیون و ۲۹۹ هزار تومان رسیده که دلیل آن هم مشخص نیست.

نظارت بیان کرد: در یک ماه گذشته قیمت سیمان ۳۰۰ درصد افزایش پیدا کرده و همین موضوع در حوزه ساخت مسکن و پروژه‌های عمرانی تاثیر بسیار زیادی خواهد گذاشت، به طوری که در همین مدت قیمت ساخت مسکن ۳۰ درصد افزایش یافته است.

او با اشاره به اینکه سیستم عرضه کنونی سیمان به بورس باید تعلیق شود و یا ساز و کار مناسبی برای آن دیده شود، افزود: اگر راهکار مناسبی برای عرضه ایجاد نشود، تمامی کارخانجات تولید بتن تعطیل خواهند شد.

رئیس کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان بتن آماده و قطعات بتنی اضافه کرد: تمام مواد اولیه تولید سیمان در داخل کشور تولید می‌شود و ما هیچ نیازی به واردات در این صنعت نداریم، اما متاسفانه ما در این شرایط شاهد کمیاب شدن سیمان هستیم.

او افزود: بسیاری از تولیدکنندگان بتن، پیدا کردن سیمان را فدای کیفیت کرده‌اند و اولویت اصلی را در این صنعت پیدا کردن سیمان گذاشته‌اند. در حال حاضر با روند کنونی توزیع و قیمت گذاری، افق روشنی در این صنعت نمی‌بینم.

این مقام مسئول تاکید کرد: در بحث ساخت مسکن هم که دولت بعدی ساخت یک میلیون واحد را اعلام کرده است، این روند محقق نخواهد شد چرا که اصلی‌ترین مصرف کننده سیمان، حوزه ساخت و ساز و پروژه‌های عمرانی است.

نظارت ادامه داد: ۱۰۰ هزار نیروی فعال در صنعت بتن مشغول هستند و حدود ۱۲۰ شغل به صورت مستقیم و غیرمستقیم به صنعت سیمان وابسته هستند، به طوری که بسیاری از پروژه‌های عمرانی از جمله ساخت سد‌ها، پل‌ها، نیوجرسی، باند فرودگاه و بهسازی مسیر‌ها از طریق بتن آماده انجام می‌شود که با این روند تولید بسیاری از پروژه‌های عمرانی به تعطیلی کشانده خواهند شد.

او اظهار کرد: ۴۰ درصد از بتن مصرفی ما توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا انجام می‌شود که با این مشکل ایجاد شده بسیاری از پروژه‌های این بخش هم دچار مشکل خواهد شد و بنابراین باید یک مکانیزم مناسبی برای عرضه سیمان در بورس تعریف شود؛ چرا که در حال حاضر هیچ سقف قیمتی برای آن وجود ندارد و قیمت‌های عرضه شده در آن آزاد است به طور مثال یک کارخانه که ۱۰ هزار تن تولید سیمان دارد، تنها یک هزار تن سیمان خود را وارد بورس می‌کند و همین میزان هم توسط دلالان خریداری می‌شود.

رئیس کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان بتن آماده و قطعات بتنی توضیح داد: در حال حاضر مشکل برق کارخانجات به صورت کامل رفع نشده و تنها ۳۰ تا ۴۰ درصد آن حل شده، اما اگر ساز و کار مناسبی برای این بخش تعریف می‌شد با همین میزان تولید هم می‌توانستیم مانع ایجاد بسیاری از مشکلات شویم، اما متاسفانه عرضه نامناسب آن در بورس مشکلات این بخش را چندین برابر کرده است و اگر قرار است این روند ادامه یابد، کل صنعت بتن تعطیل خواهد شد.

او در پایان تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از انبوه سازان اعلام می‌کنند که قیمت تمام شده یک متر واحد مسکونی ۱۵ میلیون تومان است و همین افزایش قیمت سیمان هم در رشد نرخ مسکن تاثیر خواهد گذاشت؛ اما باید اعلام کنم که قیمت تمام شده ساخت مسکن بسیار پایین تر از این میزان است.

باشگاه خبرنگاران

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman