احتمال تعدیل نرخ مسکن در ماه های آینده

احتمال تعدیل نرخ مسکن در ماه های آینده
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۱۶ | ۱۴۰۰/۰۴/۲۳

در هفته اخیر کمیسیون اقتصادی مجلس قانون مالیات بر عایدی را تصویب کرد تا در دو ماه آینده در صحن مطرح و فرآیند بکارگیری ابزارهای مالیاتی برای تعدیل قیمت مسکن آغاز شود هرچند کارشناسان معتقدند که با امضای برجام تعدیل قیمت مسکن قطعی است.
به گزارش اخبار ساختمان، براساس داده های بدست آمده در روند افزایش قیمت مسکن در ایران نشان داده است که در دولت روحانی قیمت مسکن ۱۰ برابر افزایش یافته است و از طرف دیگر رابطه مستقیمی با افزایش قیمت دلار داشته اما در شرایطی که قیمت دلار در ایران به ۳۲ هزار تومان رسید قیمت مسکن همچنان به دلیل فضای دلالی در اوج قیمت باقی ماند و بعد از آن قیمت دلار حدود ۳۰ درصد کاهش قیمت داشته به ۲۵ هزار تومان رسیده است، بسیاری از کارشناسان معتقدند در شرایط کنونی اگر برجام اجرا شود قیمت مسکن در سال جاری تعدیل می شود و بکارگیری ابزارهای مالیاتی و... تعدیل قیمت مسکن را تسریع خواهد کرد.

رئیس انجمن مهندسان عمران تهران با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۰ قیمت مسکن تحت تاثیر چند عامل اصلی است نخست شامل سیاست گذاری ها در وزارت راه و شهرسازی و شورای شهر خواهد بود و اگر گپ ساخت مسکن در سال های گذشته مربوط به دوره وزارت آقای آخوندی جبران شود و موج رونق ساخت و ساز ایجاد و عرضه در بازار بیشتر شود، تعادل عرضه و تقاضا منجر به تعدیل قیمت ها می شود یا مانع گرانی مسکن می شود.

رضا حیدریون با بیان اینکه مسکن در سال های گذشته مالیات نداشته و چسبندگی قیمت در بازار باعث ایجاد تفکری شده که در بازار مسکن ضرر نخواهد کرد، افزود: بنابراین سناریو کاهش قیمت ارز و ... رخ ندهد و سرمایه ها به سمت بازار مسکن سوق پیدا کند تاثیر منفی در بازار مسکن خواهد گذاشت و دلالی بازار مسکن در سال آینده رونق کاذب می گیرد.

او با تاکید بر اینکه احتمال خیلی زیاد در بازار مسکن تعدیل زمانی خواهیم داشت، دلایل این موضوع را تشریح کرد: وزارت راه و شهرسازی از چندسال پیش خواسته مصوبه مالیات بر خانه های خالی را اجرایی کند اما به تعویق افتاده است بنابراین به اعتماد مردم آسیب زده از این رو در کوتاه مدت اجرای مالیات ها تاثیر چندانی بر قیمت مسکن ندارد، اما با اجرای برجام به دلیل شوک روانی که ایجاد می کند در تعدیل قیمت ها موثر خواهد بود، هرچند روی عرضه مسکن تاثیری ندارد و باید در این بخش سیاست های حمایتی اجرا شود تا ساخت و ساز رونق بگیرد.

حیدریون افزود: سیاست های غلط وزارت راه و شهرسازی و شورای شهر درباره نوسازی مسکن باعث شده که در این شهر مشکل مسکن به وجود بیاید در واقع وزارت راه و شهرسازی باید در مناطقی که تقاضا بیشتر است موضوع نوسازی مسکن و عرضه را دنبال کند نه اینکه سرمایه ها به سمت مناطق حاشیه برود.
پیش بینی بازار مسکن در با اجرای مالیات

در دو سال گذشته تورم بازار مسکن تهران بیش از ۲۰۰ درصد بوده، در حالی که قیمت ارز در همین دو سال حدودا ۱۰۰ درصد رشد داشته و احتمالا در آینده نه چندان دور با توافق برجام روند نزولی آن آغاز شود، از این رو پیش بینی می شود دولت با اجرای سیاست های مالیاتی روند نزولی در قیمت مسکن را تسریع می کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه اجرای مالیات بر عایدی کمک می کند تا بازار مسکن از فضای سوداگری به دور بماند، گفت: مالیات بر عایدی در بسیاری از کشورهای دنیا در حال حاضر اجرا می شود و کمک می کند تا سرمایه های اضافی افراد منجر به نوسانات شدید در برخی بازارها همچون مسکن، خودرو و ... نشود، از طرف دیگر وقتی بخش مولد اقتصاد یعنی تولید مالیات می دهد، چرا باید بخش غیرمولد هیچگونه مالیاتی نپردازد؟

مهدی طغیانی با بیان اینکه اجرای مالیات بر عایدی در شرایط کنونی به دلیل اینکه منجر به جلوگیری از ورود دلال ها به بازار مسکن و ... می شود زمینه تعدیل قیمت ها را فراهم می کند، افزود: این نوع مالیات تنها مشمول افرادی می شود که کالاهای مانند مسکن و .... را برای خرید و فروش می خرند و از طرف دیگر در قانون پیش بینی شده که ساخت خانه مشمول مالیات بر عایدی نمی شود و همین مساله نه تنها مانع از ساخت و ساز نمی شود حتی سرمایه گذاران را به ساخت مسکن هم تشویق می کند.

او با تاکید بر اینکه خانه اولی ها مشمول مالیات بر عایدی نمی شوند، اظهار کرد: کسی که مسکن برای استفاده شخصی خود می خرد مشمول مالیات بر عایدی نمی شود، به همین دلیل ابزاری برای تعدیل قیمت مسکن در سال جاری خواهد بود.

طغیانی با تاکید بر اینکه اجرای مالیات بر عایدی تقاضا موثر در بازار را بعد از تعدیل قیمت ها تحریک می کند، تصریح کرد: در سال های اخیر نقدینگی زیادی در کشور ایجاد شده و باید وارد چرخه اقتصاد مولد شود و اگر افراد فکر کنند در بازارهای مانند مسکن بدون مالیات و ... می توانند سودهای کلان به جیب بزنند به طور قطع نقدینگی خود را وارد تولید نمی کنند، از این رو پیش بینی می شود با اجرای مالیات بر عایدی و مالیات بر خانه های لوکس و ... تعدیل قیمت مسکن آغاز شود.

موج

برچسب ها:

بازار مسکن ،قیمت مسکن 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman