بازار اجاره بهای مسکن داغ تر از تابستان

بازار اجاره بهای مسکن داغ تر از تابستان
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۱۳ | ۱۴۰۰/۰۴/۱۶

طی ۲ سال اخیر با افزایش قیمت مسکن و تورم شاهد افزایش نرخ اجاره‌بها بودیم که آه را از نهاد مستأجران بلند کرده است؛ امسال هم در فصل جابه‌جایی شاهد افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت اجاره‌بها هستیم در شرایطی که مسئولان در ستاد کرونا مصوبات دیگری را به ثبت می‌رسانند.
به گزارش اخبار ساختمان، قیمت اجاره‌بها در نقاط مختلف شهر قزوین متفاوت است در خیابان دانشگاه آپارتمان ۱۰۰ متری ۱۰۰ میلیون تومان ودیعه به علاوه ۲ میلیون تومان اجاره، واحد ۹۰ متری در خیابان بلاغی ۲۱۰ میلیون تومان رهن، نوروزیان ۹۵ متری ۱۷۰ میلیون تومان رهن، ۸۵ متری ۲۵ میلیون ودیعه به علاوه ۲ میلیون اجاره، شهرک کوثر ۱۰ میلیون ودیعه به علاوه سه میلیون تومان اجاره، ۱۰۰ متری در خیام ۲۵۰ میلیون رهن کامل، ۸۵ متری در مینودر ۱۷۵ میلیون رهن کامل، واحد ۵۰ متری در راه‌آهن ۴۵ میلیون ودیعه به علاوه ۱۰۰ هزار تومان اجاره، ۸۵ متری غیاث آباد ۱۵۰ میلیون رهن، ۸۹ متری در خیابان دانشگاه ۲۵۰ میلیون رهن، واحد ۶۰ متری در مولوی ۵۰ میلیون تومان ودیعه به علاوه یک میلیون و ۵۰۰ اجاره است.

حقیقت ماجرا این است که ارزش ملک مالکان چند برابر شده اما نه‌تنها حقوق مستأجران ۱۰۰ درصد افزایش پیدا نکرده بلکه مخارج زندگی هم افزایش پیدا کرده است.

یوسف عبدی رئیس اتحادیه املاک استان قزوین می‌گوید: اوایل دهه هشتاد چنین وضعیتی را شاهد بودیم و در بنگاه‌های معاملات ملکی فایل اجاره موجود نبود، برای یک فایل ۱۰ تا ۲۰ متقاضی وجود داشت اما پس از تکمیل مسکن مهر در شهرک مهرگان تعادل در بازار اجاره به وجود آمد و این مشکلات از بین رفت. در حال حاضر تنها راه کنترل بازار، تولید مسکن به‌صورت انبوه است.

وی ادامه می‌دهد: وزیر مسکن افزایش اجاره‌بها را ۱۵ درصد اعلام کرد اما مالکان همراهی لازم را ندارند و بعضاً ۱۰۰ درصد و گاهی ۷۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش اجاره‌بها داشته‌اند.

رئیس اتحادیه املاک استان قزوین خاطرنشان می‌کند: قیمت مسکن با توجه به تورم یک‌ساله اخیر رکود داشته است و حتی طی سه‌ماهه نخست سال جاری کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی را در قیمت مسکن شاهد بودیم در حال حاضر رکود تورمی بر بازارها کرده است و درعین‌حال نیز توافق وجود دارد اما به دلیل قیمت بالا متقاضیان توانایی خرید مسکن را ندارند. درمجموع می‌توانیم بگوییم در اجاره مسکن نابسامانی و در قیمت مسکن رکود را شاهد هستیم.

وی می‌گوید: دلیل افزایش قیمت اجاره‌بها ناهمخوانی عرضه و تقاضا با یکدیگر است به همین دلیل شاهد افزایش قیمت هستیم با توجه به اینکه دهه ۹۰ ساخت‌وساز انبوه در استان صورت نگرفته است تقاضا بیش از عرضه بوده به همین دلیل اجاره‌بها نیز افزایش پیدا کرده است.

انبوه‌سازی در دولت جدید

عبدی تشریح می‌کند: اگر دولت منتخب انبوه‌سازی را آغاز کند طی دو سال آینده به نتیجه خواهد رسید و این امر دور از انتظار نیست احداث مسکن مهر در سال ۸۵ موجب کاهش قیمت مسکن شد بنابراین دولت باید زمین رایگان را در اختیار مردم قرار دهد و اگر قیمت مصالح ساختمانی افسارگسیخته بالا نرود مردم توانایی ساخت مسکن را پیدا خواهند کرد.

رئیس اتحادیه املاک استان قزوین تصریح می‌کند: برای مثال با ۴۰۰ میلیون تومان می‌توان یک واحد مسکونی ۸۰ متری را احداث کرد اگر دولت ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت کند متقاضیان مسکن قادر به ساخت آن خواهند بود.

پس از اجرایی شدن پروژه مسکن مهر در دولت‌های هشتم و نهم، در دولت‌های یازدهم و دوازدهم طرح مسکن ملی را مطرح کردند، طرحی که در مرحله اجرا ضعف‌هایی داشت و عملاً در استان قزوین واحدی با عنوان مسکن ملی به سرانجام نرسید.

استان قزوین به دلیل صنعتی بودن یکی از استان‌های مهاجرپذیر کشور است و کمبود مسکن در این شهر بیش از سایر شهرها به چشم می‌آید. مسئولان استان قزوین در شهرک مهرگان از اختصاص زمین به این طرح خبر دادند اما تا کنون واحدی تکمیل نشده و استان قزوین همچنان با کمبود عرضه مسکن روبه‌رو است.

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر اقدام به احداث مسکن در قالب طرح ملی اقدام کرد؛ در این راستا گونجی، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در قزوین در فروردین ۱۴۰۰ اظهار کرده بود: در طرح اقدام ملی مسکن احداث واحدهای مسکونی در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی واگذارشده که در شهرک مهرگان ۱۳۰۰ واحد مسکونی در دست احداث است. اجرای فونداسیون ۲۴ واحد در تاکستان آغاز شده و در شهر اقبالیه نیز فونداسیون ۳۲ واحد در دست اقدام است و در شهرک مهرگان نیز خاک‌برداری برای احداث ۱۳۰۰ واحد انجام شده است.

قیمت تمام‌شده هر مترمربع ساخت مسکن بیش از ۶ میلیون تومان آب می‌خورد اما فراموش نکنیم که ۷۰ درصد قیمت یک واحد مسکونی را قیمت زمین آن تعیین می‌کند؛ اگر دولت زمین رایگان در اختیار مردم قرار دهد بخش اعظمی از مردم صاحب‌خانه خواهند شد.

البته این نکته را نباید فراموش کنیم که صنعت مسکن می‌تواند موجب رشد دیگر صنایع شود و اشتغال‌زایی بزرگی را با خود به همراه داشته باشد. البته در سال گذشته که به نام جهش تولید مزین شده بود انتظار می‌رفت شاهد جهش تولید در بازار مسکن باشیم اما متأسفانه این امر محقق نشد؛ اکنون همه مردم منتظر برنامه‌های دولت منتخب هستند تا به بازار مسکن سامان داده شود.

ایسنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman