خیز سرمایه گذاران مسکن برای خروج از بازار

خیز سرمایه گذاران مسکن برای خروج از بازار
Facebook Twitter LinkedIn

۱۶:۵۷ | ۱۴۰۰/۰۴/۰۶

برخی از مشاوران املاک از افزایش فایل های فروش خبر می دهند و آنها اعلام می کنند که فروشندگان آپارتمان ها افزایش پیدا کرده است و تعداد فایل های فروش هم با توجه به شرایط فصلی رو به افزایش است.
به گزارش اخبار ساختمان، بازار مسکن در سال گذشته با فراز و نشیب های بسیاری همراه شد و گرانی بیش از اندازه قیمت مسکن در شهرهای مختلف ایران به خصوص کلان شهرها به حدی رسید که توان خرید آن از عهده مردم خارج شد.

این گرانی ها و کاهش توان خرید مردم سبب شد تا معاملات هم در بازار مسکن با افت همراه شود. کاهش خرید فروش سبب شد تا معاملات مسکن در سال 99 به پایین ترین میزان خود برسد و گرانی ساخت و ساز هم بسیاری از انبوه سازان را خانه نشین کرد یا بسیاری از آنها ترجیح دادند؛ ساخت و سازها را به کشور ترکیه انتقال دهند و با ساخت و ساز در این کشور، خروج سرمایه از ایران هم رقم خورد.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که مسکن در سال جاری بعد از انتخابات به شرایط مناسبی می رسد. ایت الله رئیسی به عنوان رئیس جمهور منتخب درباره برنامه های خود در بخش مسکن، گفت: در تدوین طرح ویژه مسکن ساخت چهار میلیون مسکن با آورده اولیه صفر، زمین رایگان و وام ارزان بدون یک ریال بودجه دولتی پیش بینی شده است.

کارشناسان معتقدند؛ برنامه رئیس جمهور منتخب سبب شده است که سرمایه گذاران حوزه مسکن درحال خروج از این بازار باشند. به اعتقاد کارشناسان، سرمایه گذاران مسکن که در این چند سال اخیر توانستند در این بخش سرمایه های خود را چند برابر کنند اکنون احساس خطر می کنند و تلاش می کنند پیش از ارزان شدن قیمت مسکن از این بازار با خرسندی خارج شوند.

افزایش فایل های فروش مسکن

برخی از مشاوران املاک از افزایش فایل های فروش خبر می دهند و آنها اعلام می کنند که فروشندگان آپارتمان ها افزایش پیدا کرده است و تعداد فایل های فروش هم با توجه به شرایط فصلی رو به افزایش است.

یکی از مشاوران املاک خیابان جمهوری تهران، گفت: تعداد فایل های فروش در حال افزایش است و الان همه فروشنده هستند اما خریداری برای فایل های مورد نظر وجود ندارد. علی رغم اینکه تعداد فایل های فروش افزایش یافته اما قیمت ها کاهش پیدا نکرده و صاحبان ملک ها راضی به کاهش قیمت نیستند.

او ادامه داد: صاحبان ملک ها که برای سرمایه گذاری های کلان پا به این بازار گذاشته اند مدعی هستند که ملک های مورد نظر را گران خریدند و حاضر نیستند که آن را ارزان بفروشند. خریداری برای ملک ها وجود ندارد. میانگین هفته ای پنج ملک فروش به دستمان می رسد، چون خریددار نیست شاید دو هفته زمان ببرد تا خریداری برای بازدید به ملک مورد نظر برود.

ُرکود بازار مسکن همچنان وجود دارد و با روی کار آمدن دولت جدید هم تا مدتی این رکود بازار باقی می ماند. کابینه دولت سیزدهم معرفی شود و برنامه وزرا مشخص و تا تدوین شود همه این موارد نیاز به زمان دارد و به گفته کارشناسان عملا تا پایان سال 1400 این وضعیت ادامه خواهد داشت.

یکتا پرس

برچسب ها:

بازار مسکن 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman