روزگار سخت زلزله زدگان در خراسان شمالی

روزگار سخت زلزله زدگان در خراسان شمالی
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۵۷ | ۱۴۰۰/۰۴/۰۵

ساعت سه و نیم بامداد روز ۲۷ اردیبهشت بود که دو زمین لرزه به بزرگی ۵.۵ و ۵.۳ ریشتر دو شهرستان گرمه و جاجرم را به لرزه درآود و موجب بروز خسارت های زیادی به منازل مسکونی، دامداری و ... روستاهای این منطقه شد.
به گزارش اخبار ساختمان، بر اثر وقوع این زمین لرزه به یک هزار و ۳۰۲ واحد مسکونی آسیب وارد شد و در حال حاضر تعداد زیادی از خانوارهایی که منازلشان آسیب دیده بودند در چادرها سپری می کنند اما با توجه به گرمای هوا در روز و سرما در شب این افراد به سختی گذران می کنند و چشم انتظار اختصاص تسهیلات برای ساخت و ساز هستند.

وقتی سایه دیوارها نقش وسایل سرمایشی را برای زلزله زدگان بازی می کند

محسن شادمانی دهیار روستای شورک در شهرستان گرمه با اشاره به اینکه زلزله ۲۷ اردیبهشت ماه خسارت های خیلی زیادی را به منازل مسکونی این روستا وارد کرده است، گفت: روستای شورک دارای ۵۵ خانوار است که از این تعداد ۴۰ منزل به طور کلی تخریب شد و توسط بنیاد مسکن آواربرداری شده است.

وی افزود: ۱۰ منزل مسکونی نیز به آن ها آسیب جدی وارد شده که باید بازسازی شود.

شادمانی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۴۰ خانوار در این روستا در چادر زندگی می کنند اما زندگی برای آن در این فصل از سال در زیر چادرهای برزنتی بسیار سخت است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر دمای هوا در روز بسیار گرم و شب ها سرد است، اظهارکرد: خانواده های این روستا بدون هیچ امکان سرمایشی از قببل کولر زندگی را در چادرها گذران می کنند و فقط دو سه خانواده از این تعداد که تحت پوشش کمیته امداد و یا بهزیستی هستند، از سوی دستگاه هایی که تحت پوشش آن ها هستند این وسایل سرمایشی اختصاص داده شده است.

دهیار این روستا بیان کرد: مردم برای اینکه کمی خنک شوند هنگام ظهر در سایه دیوارهای انبارهایی که باقی مانده روز را سپری می کنند تا زمان به سمت غروب برود و هوا کمی خنک شود.

مردم روستا توانایی خرید حتی یک پاکت سیمان را ندارند

وی با تاکید بر اینکه مردم این روستا از لحاظ اقتصادی ضعیف بوده و توانایی ساخت منزل جدید را به صورت خصوصی ندارد و نیاز به کمک های دولتی دارند، تصریح کرد: مردم این منطقه حتی توانایی خرید یک پاکت سیمان ندارند چه برسد به اینکه با این هزینه های سنگین بتوانند خانه نیز درست کنند.

شادمانی خاطرنشان کرد: گرمای هوا از یک سرما و وسیله ای که برای پخت و پز استفاده می شود از سوی دیگر موجب شده تا گرمای هوای داخل چادر را دوچندان کند.

وی بیان کرد: در حال حاضر گاز پشت علمک منازل خراب شده توسط شرکت گاز به منظور ایمنی هرچه بیشتر، قطع شده و خانواده ها مجبورند با گاز پیم نیکی و چراغ های نفتی امر پخت و پز را انجام دهند.

شادمانی تاکید کرد: دولت باید هرچه سریع تر تسهیلات لازم را در اختیار روستاییان قرار دهد تا امر ساخت و ساز منازل مسکونی انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر پیمانکار برای ساخت ۱۵ واحد مسکونی کاملا تخریب شده وارد کار شده اما باید ۳۵ واحد مسکونی دیگر نیز ساخته شود.

زندگی زیرسقف لرزان

محسن خانی دهیار روستای کرکی یکی از روستاهای زلزله زده شهرستان گرمه نیز تصریح کرد: این روستا دارای ۵۷ خانوار است که ۲۳ منزل مسکونی غیرقابل استفاده است و باید بازسازی شود.

وی گفت: از ۲۳ منزل مسکونی که باید بازسازی شود دو واحد کامل تخریب شده بود که آواربرداری شده اند.

خانی افزود: به تمامی خانواده هایی که باید منزل آن بازسازی شود، از سوی هلال احمر چادر داده شده تا به منظور جلوگیری از هر خطری در چادر زندگی کنند.

وی ادامه داد: اما با توجه به این گرمای هوا، زندگی در چادرها بسیار سخت است و مردم مجبور می شوند زمانی که که هوا خیلی گرم است به منازل آسیب دیده با دیوارهای ترک خورده خود بروند، و چند ساعتی را در آنجا گذران کنند.

خانی تصریح کرد: از سوی دیگر امکان انجام برخی از کارها همچون پخت و پز و آشپزی در چادرها وجود ندارد و این امر نیز خانواده ها را مجبور می کند تا مدام بین چادر و خانه های خراب شده اند در رفت و آمد باشند.

وی تاکید کرد: اما باید به این نکته توجه داشت که از ۲۷ خرداد ماه مدام پس لرزه با قدرت های مختلف این منطقه را می لرزاند و احتمال فروریختن این خانه ها با زلزله ای با بزرگی زیاد وجود دارد.

دهیار این روستا با اشاره به اینکه با گذشت بیش از یک ماه هنوز ساخت و ساز در این روستا انجام نشده است، گفت: مردم به تنهایی توانایی ساخت و ساز را ندارند و منتظر تسهیلات برای ساخت منازلشان هستند.

زلزله‌زدگان خراسان‌شمالی در انتظار تصویب تسهیلات بازسازی مسکن توسط هیات وزیران

روحانی معاون امور بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن خراسان شمالی در ادامه گفت: هنوز اختصاص تسهیلات برای بازسازی منازل تخریب شده و یا آسیب دیده شهرستان های گرمه و جاجرم در هیات وزیران مصوب نشده است.

وی با اشاره به وقوع دو زلزله ۵.۵ و ۵.۳ ریشتری در بامداد ۲۷ اردیبهشت ماه سال جاری اظهارکرد: بر اثر وقوع این زمین لرزه یک هزار و ۳۰۲ واحد مسکونی آسیب دیدند.

وی افزود: از این تعداد ۵۷ واحد باید تعمیر شوند و یک هزار و ۲۴۵ واحد مسکونی نیز از آنجایی که خشتی و گلی بوده و قابلیت تعمیر را ندارد باید بازسازی شود.

به گفته روحانی، ۱۲۱ واحد نیز به صورت ۱۰۰ درصد تخریب شده بودند که باید بازسازی شوند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر اولویت این اداره کل آواربرداری و بازسازی واحدهای ۱۰۰ درصد تخریب شده تا زمان ابلاغ ارائه تسهیلات است، ادامه داد: برای ۱۰۰ واحد مسکونی کاملا تخریب شده آواربرداری شده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: در حال حاضر برای ارائه تسهیلات برای تعدادی از واحدهای مسکونی نیز تشکیل پرونده انجام شده است.

ایسنا

برچسب ها:

خراسان شمالی 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman