کرمانشاه؛

اوضاع آشفته بازار اجاره مسکن در کرمانشاه

اوضاع آشفته بازار اجاره مسکن در کرمانشاه
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۴۹ | ۱۴۰۰/۰۴/۰۵

این روزها مستاجران کرمانشاه روزهای سختی را پشت سر می‌گذارند، سردرگم و بدون هدف به دنبال واحدی برای جابه‌جایی می‌گردند، که با این نرخ‌های بالا باید هفته‌ها بگردند تا بلکه بخت با آن‌ها یار شود و یک سقف اجاره‌ای نصیبش شود.
به گزارش اخبار ساختمان، چند روزی از ابتدای تیرماه می‌گذارد مراجعات مردمی به آژانس‌های املاک به بیش از ۵۰ درصد رسیده است.

م.د یکی از همشهریان کرمانشاهی در دردل با ما در یکی از بنگاه‌های املاک سطح شهر، گفت: از روزی که قیمت خرید مسکن سر به فلک کشیده اجاره منازل و دفاترکاری نیز افزایش یافته و امروز از میان خرید مسکن و افزایش اجاره‌بها مجبوریم گزینه دوم را انتخاب کنیم تا سرپناهی داشته باشیم، خرید مسکن برای ما دیگر در حد یک آرزوست.

سمیرا. و، که در این آژانس دنبال یک واحد ۶۰ تا ۷۰ متری برای اجاره می‌گشت، به یک‌باره میان کلام پرید و ادامه داد: واحد اجاره‌ای ما حدود ۱۰۰ میلیون تومان رهن بود که صاحب‌خانه به یک باره مبلغ ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اجاره بهاء تعیین کرد.

صاحب بنگاه مشاور املاک اینگونه صحبت‌های مستاجران را تکمیل کرد، که افزایش نرخ اجاره‌بهاء در کرمانشاه به بیش از ۵۰ درصد رسیده است که همین باعث شده خانواده‌های بسیاری با داشتن چند فرزند که در خانه‌های بزرگتری اجاره‌نشین بودند واحدهای خود را خالی و به دنبال واحدهای کوچکتری باشند.

«اگر خواهان تمدید اجاره مسکن هستید باید سر کیسه را قدری شل کنید؛ افزایش قیمت مایحتاج عمومی کم بود که افزایش ناگهانی اجاره‌بها هم به آن اضافه شد.»

خلاصه این روزها گرانی و افزایش قیمت‌ها بحث هر محفل و جا و مکان شده، یک راننده تاکسی خاطرنشان کرد: خودتان بهتر می‌دانید راننده یک تاکسی بودن تا چه اندازه سخت است زمانی که نرخ کرایه تاکسی افزایش می‌یابد مسافران اعتراض می‌کنند و طوری وانمود می‌کنند که گویا از قیمت‌های نجومی اقلام مختلف خبر ندارند ما برای یافتن یک سرپناه مجبوریم با شرایط کنار بیاییم.

ف. م، دیگر مسافر این تاکسی رشته کلام را به دست گرفت و گفت: صاحب‌خانه‌ها می‌گویند اگر خواهان تمدید اجاره مسکن هستید باید سر کیسه را قدری شل کنید و افزایش قیمت مایحتاج عمومی کم بود که افزایش ناگهانی اجاره‌بها هم به آن اضافه شد.

وی افزود: واحدهای کوچکتر هم اکنون بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرند و مستأجرین فقط به دنبال یک سرپناه هستند، لذا با توجه به شرایط اقتصادی خانواده از کیفیت مسکن می‌گذرند.

گزارش ها حاکی از آن است در فصل اصلی اجاره‌خانه و جابجایی، بحران عجیب و غریبی گریبانگیر مستاجران شده، قیمت اجاره‌بها در نقاط مختلف کلان شهر کرمانشاه تفاوت فاحشی دارد و مستاجران برای یافتن یک سرپناه با قیمت مناسب باید هفته‌ها بگردند تا بلکه بخت با آن‌ها یار شود و یک سقف اجاره‌ای نصیبش شود.

بهادری، کارشناس حوزه اقتصادی و رونق کسب و کار در این رابطه اظهار داشت: حتی شیوع ویروس کرونا و بی‌رونقی کسب و کار مردم در روزهای محدودیت کرونایی نیز نتوانسته است نرخ افزایش اجاره بهاء را کاهش دهد به گونه‌ای که صاحبان آن‌ها افزایش اجاره بهاء را دلیل محکمی بر تورم موجود در بازار می‌دانند.

«بازار سیاهی در اجاره مسکن بوجود آمده، اصلا مصوبه ۲۰ درصدی افزایش اجاره‌بهای مسکن در کرمانشاه را کسی اجرا نمی‌کند.»

این تحلیل‌گر اقتصادی تصریح کرد: به دلیل تورم موجود در بازار، مسکن به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است افزایش اجاره‌بهاء در کلان‌شهرها درد دیگری را به مستاجرین اضافه کرده است و مصوبه حمایتی ستاد کرونا نیز تاثیری بر عدم افزایش اجاره بهاء نداشته است.

وی ادامه داد: بازار سیاهی در اجاره مسکن بوجود آمده و اصلا مصوبه ۲۰ درصدی افزایش اجاره‌بهای مسکن در کرمانشاه را کسی اجرا نمی‌کند.

صادق ناصری دیگر تحلیلگر اقتصادی به وجود افراد سودجو در بازار مسکن اشاره کرد و افزود: هم‌اکنون در کشور بازار سیاه مسکن بوجود آمده و با توجه به اینکه نگاه به مسکن سودمندانه است این خود عاملی برای افزایش قیمت مسکن است.

در ادامه این گزارش به سراغ برخی از مسؤولان دخیل و صاحب‌نظر در این خصوص رفته ایم.

مرادی، رئیس اتحادیه املاک کرمانشاه گفت: مالیات بر خانه‌های خالی به عنوان یک مُسکن می‌تواند تا حدودی تاثیرگذار باشد، اما درمانگر نیست.

وی اضافه کرد: مالیات زمانی می‌تواند موثر واقع شود که میزان مالیات بیش از سود ناشی از تورم باشد، قیمت مسکن از چند عامل مهم تبعیت می‌کند افزایش قیمت مصالح، قیمت زمین و میزان سوددهی در بازارهای موازی که موجب افزایش قیمت مسکن می‌شود.

مرادی افزود: با توجه به افزایش شدید قیمت مسکن در سال ۹۹ طبقه متوسط قدرت خرید مسکن را از دست داده و باعث رکود در بازار مسکن شد دولت هم برنامه‌ای برای رونق بخشیدن به بازار مسکن ندارد.

وی متذکر شد: با توجه به شرایط حاضر اقدامات انجام گرفته توسط ستاد کرونا؛ مسکن‌های مقاوم و بسته حمایتی حریف تورم نخواهد بود.

هیچ آژانس املاکی حق ثبت بیش از ۲۰ درصد افزایش اجاره‌بهاء تعیین شده را ندارد

فضل‌الله رنجبر فرماندار کرمانشاه در ادامه اظهار داشت: با توجه به تحلیل‌های قبل از سال ۱۴۰۰ موضوع نرخ اجاره مسکن را به مسئولین مافوق اطلاع دادیم و تصمیماتی گرفته شد که در این رابطه مبلغ ۴۰ میلیون تومان تسهیلات برای اجاره مسکن از سوی مسکن و شهرسازی اعلام شد در ضمن میزان افزایش ۲۰ درصدی هم به اتحادیه املاک اعلام شده و ناظرین بر آژانس‌های املاک در هفته آینده فعال خواهند شد.

وی افزود: هیچ آژانس املاکی حق ثبت بیش از ۲۰ درصد افزایش اجاره‌بهاء تعیین شده را ندارد با توجه به مصوبه ستاد کرونا مستاجرین می‌توانند در منازل باقی بمانند و تنها کسانی می‌توانند جابجا شوند که نسبت به پرداخت اجاره خود بدقولی کرده‌اند.

رنجبر در پایان، تصریح کرد: در هفته آینده جلسه نظارتی تشکیل خواهد شد و با توجه به همکاری بین اتحادیه املاک؛ فرمانداری و بازرسی اصناف مطمئناً بر روند افزایش نرخ اجاره‌بهاء در کرمانشاه نظارت خواهد شد.

فارس

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman