طی یک سال گذشته محقق شد؛

مقاوم‌سازی 5000 مسکن روستایی در زنجان

مقاوم‌سازی 5000 مسکن روستایی در زنجان
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۱۵ | ۱۴۰۰/۰۳/۳۰

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان گفت: طی یک سال گذشته بیش از ۵۰۰۰ واحد مسکونی روستایی استان مقاوم‌سازی شده است.
به گزارش اخبار ساختمان، رضا خواجه‌ای در جمع خبرنگاران، با اشاره به ۳۱ خردادماه، سالروز زلزله غم‌بار طارم، اظهار کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از سال ۱۳۸۴ با هدف بهبود کیفیت مسکن و بافت روستایی به صورت جدی به امر مقاوم‌سازی مساکن روستایی پرداخته و می‌توان گفت نقش مهمی در پیشگیری از بروز بحران به عهده دارد. این نهاد برای مقابله با تهدید سوانح طبیعی، عملیات پیشگیری پیش از وقوع سانحه را با اجرای طرح ویژه بهسازی و نوسازی سکونت‌گاه‌های آسیب‌پذیر روستایی و نیز بازسازی مناطق سانحه‌ دیده پس از وقوع سانحه را در دستور کار خود قرار داده، به طوری که تاکنون ۵۱ هزار خانوار روستایی از این تسهیلات برای بهسازی و مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی خود استفاده کردند.

وی افزود: در طول یک سال گذشته ۵۰۸۳ واحد مسکونی روستایی (۴۸۸۳ واحد مسکونی از تسهیلات طرح ویژه بهسازی و مقاوم‌سازی مسکن روستایی و ۲۰۰ واحد نیز از تسهیلات حوادث) در سطح استان مقاوم‌سازی شده است.

این مسئول، برنامه‌ریزی‌های‌ کوتاه‌مدت‌ و بلندمدت‌ برای مقاوم‌سازی‌ خانه‌های روستایی و تثبیت و ایمن‌سازی روستاهای در معرض خطر را از دیگر اقدامات بنیاد مسکن استان در راستای پیشگیری و کاهش اثرات بلایای طبیعی دانست و ادامه داد: لزوم بازسازی و مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی قبل از بحران باید جدی گرفته شود؛ چراکه با تحقق این امر خسارت‌های جانی و مالی بلایا و حوادث طبیعی به حداقل می‌رسد، از این رو با این موقعیت خاص پیش آمده، باید زمینه‌های آسیب‌پذیری در زمان بحران‌ها را بشناسیم و با رفع آن‌ها، آسیب‌های ناشی از حوادث طبیعی را به حداقل برسانیم.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان با اشاره به اثرات طرح ویژه مقاوم‌سازی در سطح روستاهای استان، تصریح کرد: اجرای طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی علاوه‌ بر مقاوم شدن مساکن در برابر بلایای طبیعی باعث ارتقای سطح رفاه روستائیان، اشتغال‌زایی فارغ‌التحصیلان رشته‌های عمران و معماری، به کارگیری معماران و کارگران محلی و به تبع آن باعث ایجاد امنیت و آرامش در روستاها توام با افزایش بهداشت و خدمات شده است.

خواجه‌ای یادآور شد: با اجرای طرح بهسازی و نوسازی مسکن روستایی و احداث ساختمان‌های مقاوم و زیبا، روز به روز چهره روستا در حال تغییر و دگرگونی بوده و این امر موجب مهاجرت معکوس و بازگشت روستائیان از شهرها به روستاها شده است. برنامه اصولی مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی علاوه‌ بر ایمنی روستائیان، موجب صیانت از سرمایه‌های ملی می‌شود که در این میان آموزش دست‌اندرکاران ساخت و ساز روستایی و در نهایت رعایت اصول و ضوابط فنی و نظارت و همکاری ارگان‌های دولتی در ساخت و ساز روستایی می‌تواند در بهبود کیفیت ساخت و ساز مناطق روستایی موثر باشد.

وی عنوان کرد: ساخت‌ و ساز متکی‌ به‌ دانش‌ فنی‌ و مهندسی‌ در روستاها با استفاده‌ از سیستم‌های‌ نظارتی‌ و کنترلی‌ بر ساخت‌ و بهسازی‌ واحدهای‌ موجود مسکونی‌ و استفاده‌ درست‌ از مصالح‌ مرغوب‌ ساختمانی‌ باعث‌ می‌شود، به‌ تدریج‌ خانه‌های‌ روستایی‌ استوار و مقاوم‌ پدید آید.

این مسئول خاطرنشان کرد: در استان زنجان ۹۲ هزار و ۶۷۸ واحد مسکونی روستایی شناسایی شده است که می‌توان گفت تاکنون ۵۱ هزار واحد در مقابل زلزله مقاوم‌سازی شده که امیدواریم با ترویج فرهنگ مقاوم‌سازی ساخت و سازها در مناطق روستایی، این میزان افزایش یابد. همچنین میانگین مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی در کشور ۴۱ درصد و در استان زنجان ۵۴ درصد بوده و در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر نیز قریب به ۲۶ هزار واحد مسکونی توسط بنیاد مسکن استان مقاوم‎‌سازی شده است.

ایسنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman