مجوز ساخت‌وساز لاک‌پشتی مسکن ملی

مجوز ساخت‌وساز لاک‌پشتی مسکن ملی
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۰۵ | ۱۴۰۰/۰۳/۳۰

مجوز ساخت‌وساز لاک‌پشتی به پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن صادر شد.
به گزارش اخبار ساختمان، در مصوبه جدید دولت درخصوص ساخت واحدهای مسکن ملی به عنوان پروژه دولتی‌ساز واحدهای مسکونی برای اقشار و گروه‌های واجد شرایط، مجوز ساخت‌وساز لاک‌پشتی مسکن به سازنده‌ها داده شده است. این مجوز برای سازنده‌ها امکان ساخت واحدهای مسکونی با مدت زمان تا دو برابر عرف مدت ساخت برای هر واحد مسکونی را فراهم می‌کند.

در شرایطی که دوره ساخت هر واحد مسکونی معمولا بین یک سال و نیم تا حداکثر دو سال زمان می‌برد، در مصوبه جدید دوره ساخت این واحدها برای سازنده‌های طرح اقدام ملی عملا تا سه سال تعیین شده است. این جزء از مصوبه به معنای مجوز ساخت‌وساز کند در این پروژه است. امری که تا پیش از این در ساخت‌و‌سازهای دولتی سابقه نداشته است و حتی در مسکن مهر نیز مدت زمان ساخت واحدها برای سازنده‌ها تا دو سال تعیین شده بود.

به این ترتیب از هم‌اکنون مجوز رسمی برای تحویل دیرهنگام واحدهای مسکن ملی در مقایسه با مدت زمان عرف ساخت مسکن صادر شده است. کارشناسان یکی از مخاطرات اصلی این موضوع را احتمال برخورد پروژه‌ها با تورم‌های چندمرحله‌ای و افزایش هزینه تمام شده ساخت در نتیجه تورم مصالح ساختمانی و سایر هزینه‌ها می‌دانند. تجربه این موضوع به شکلی متفاوت در پروژه مسکن مهر مشاهده شد. در واحدهایی که به دلایل مختلف از جمله کم‌کاری سازنده‌ها روند ساخت‌وساز طولانی‌تر از مدت زمان دو ساله تعیین شده برای ساخت واحدهای مسکن مهر شد، عمده واحدها به دلیل برخورد با تورم ساختمانی و افزایش هزینه ساخت با مشکل مواجه شده و روند تکمیل، افتتاح و تحویل آنها با مشکل و تاخیر مواجه شد.

حال، دولت مجوز افزایش مدت زمان ساخت واحدهای مسکن ملی به سه سال را صادر کرده که کارشناسان این تصمیم را امری غیرکارشناسی می‌دانند.

معاون اول رئیس‌جمهوری در روزهای اخیر، مصوبه هیات دولت درخصوص آیین‌نامه اجرایی طرح اقدام ملی مسکن را به وزارت راه‌و‌شهرسازی ابلاغ کرد. اسحاق جهانگیری تصویب‌نامه هیات دولت درخصوص آیین‌نامه اجرایی طرح اقدام ملی مسکن را به وزرای راه‌و‌شهرسازی، تعاون، اقتصاد، نیرو، نفت و صنعت و همچنین روسای سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی ابلاغ کرد.

بر اساس این آیین‌نامه، تسهیلات ساخت مسکن ذیل طرح اقدام ملی برای ۶۰۰ هزار واحد مسکونی، ۱۵۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. سقف این تسهیلات تا پیش از این معادل ۱۰۰ میلیون تومان بود که به دلیل ناکافی بودن برای تامین هزینه ساخت این واحدها به ۱۵۰ میلیون تومان افزایش یافت. با این حال بسیاری از انبوه‌سازان هنوز هم به رقم این تسهیلات اعتراض دارند و عنوان می‌کنند هزینه‌ای که ساخت این واحدها به دنبال دارد به مراتب بیش از این میزان است. این در حالی است که دوره مشارکت مدنی این تسهیلات (مدت زمانی ارائه تسهیلات به سازنده تا زمان تحویل واحد به متقاضی) سه سال و مدت زمان بازپرداخت این تسهیلات از سوی دارنده واحد مسکونی، ۱۲ سال در نظر گرفته شده است.

به این معنا که سازنده با دریافت تسهیلات ۱۵۰ میلیون تومانی در مدت زمان سه سال مهلت دارد با استفاده از این تسهیلات و سایر منابع مالی که از محل آورده متقاضیان به پروژه‌ها تزریق خواهد شد این واحدها را احداث کرده و به متقاضی تحویل دهد. همزمان با تحویل این واحدها به متقاضیان، این تسهیلات نیز از سازنده‌ به متقاضی منتقل می‌شود و فرآیند بازپرداخت تسهیلات از سوی متقاضی آغاز می‌شود. طول دوره بازپرداخت این تسهیلات نیز ۱۲ ساله در نظر گرفته شده است.

از سوی دیگر و به موجب مصوبه دولت، نرخ سود این تسهیلات برای متقاضیان عادی، نرخ سود شورای پول و اعتبار (۱۸ درصد) و برای متقاضیان عضو گروه‌های کم درآمد پنج درصد در نظر گرفته شده است؛ مابه‌التفاوت این دو نرخ سود از محل تبصره ۱۴ بودجه سنواتی به بانک‌ها پرداخت می‌شود.

همچنین کلیه دستگاه‌های اجرایی موظف به تهیه زیرساخت‌های لازم برای این طرح اعم از انشعابات آب، برق، گاز و فاضلاب شده‌اند. در این مصوبه هزینه خدمات جانبی اجرای این طرح از محل منابع داخلی شرکت‌ها و دستگاه‌های تابعه وزارت راه‌و‌شهرسازی تا سقف ۵۰ میلیارد تومان تعیین شده است.

دنیای اقتصاد

نظرات کاربران
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman