رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان شیرآلات بهداشتی مطرح کرد:

صنعت شیرآلات بهداشتی ایران پیشگام در منطقه خاورمیانه

صنعت شیرآلات بهداشتی ایران پیشگام در منطقه خاورمیانه
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۳۱ | ۱۴۰۰/۰۳/۳۰

رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان شیرآلات بهداشتی معتقد است که درصورتی ‌که به ثبات اقتصادی برسیم و دولت از صنایع فعال در این صنعت حمایت کند می توانیم به بازارهای منطقه نفوذ کنیم و صادرات خوبی در این حوزه داشته باشیم.

به گزارش اخبار ساختمان، محمد فرزاد رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان شیرآلات بهداشتی، گفت: در ابتدای سال 1380 با حدود 15 -20 عضو تشکیل و شروع به فعالیت نموده است و در طول این مدت تا به امروز تعدا اعضای این انجمن به حدود 50 عضو (با مجوز وزارت صنایع) رسیده است که این واحدها عمدتا تولیدکنندگان بزرگ این صنعت را تشکیل می دهند. این انجمن پس از سال ها فعالیت در صنعت شیرآلات، توانست نیازهای این صنعت را شناسایی و با تبدیل ساختار آن، فعالیت های به اصطلاح حجره ای و زیرپله ای را به تولید با فناوری روز تبدیل کند به نحوی که اکنون مسئولیت کنترل کیفیت تولید داخل را با همکاری موسسه استاندارد بر دوش می کشد.

این مقام مسئول در ادامه گفت: متاسفانه طی سالیان گذشته با عدم مدیریت و نظارت و موازی کاری اتحادیه های صنفی (اتحادیه های غیرهمگن و مختلف) نیز نسبت به صدور مجوز تولید شیرآلات بهداشتی اقدام نموده اند. این واحدها که حدود 400 واحد گزارش شده است در حال حاضر در استان تهران مشغول به فعالیت هستند.

وی درباره حل مشکلات موجود در این صنعت افزود: در جهت برون رفت از مشکلات پدید آمده طی سالیان گذشته؛ جلسات و مکاتبات بسیار فراوانی با سازمان های مرتبط و سازمان های بالاتر (از جمله مجلس شورای اسلامی) صورت پذیرفته است که متاسفانه تاکنون حاصلی در بر نداشته و به بهانه اشتغال یک واحد کوچک؛ واحدهای بزرگ و قدیمی کشور را که دارای تعداد زیادی کارگر هستند در طول زمان به مرور کم کار و یا بیکار نموده اند.

فرزاد در ادامه گفت: یکی دیگر از مشکلات این صنعت در زمان نه چندان دور، افزایش واردات بی رویه شیرآلات خارجی بود که عمدتا چینی و ارزان قیمت بودند و شرایط را برای ارائه محصولات به مصرف کننده دچار تغییر کرد. در ابتدا امکان رقابت برای تولیدکنندگان داخلی با این محصولات به نحوی وجود داشت اما به تدریج با توجه به افزایش تورم سالیانه در کشور؛ رفته رفته قیمت محصولاتی که در داخل تولید می شد افزایش یافت و توان رقابت با محصولات وارداتی برای تولیدکنندگان داخلی کاهش یافت.

رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان شیرآلات بهداشتی گفت: پروژه مسکن مهر در یک مقطع زمانی نیز باعث افزایش تقاضا برای شیرآلات بهداشتی ارزان قیمت شد و به همین دلیل تولیدکنندگان متفرقه زیرپله ای شروع به کار و گرفتن مجوزهای موازی کردند که بعضا تعدای از این واحدهای تولیدی کار خود را با تولید محصولات بی کیفیت و یا مونتاژ کارهای خارجی انجام می دادند.

وی درباره عامل پایداری کارخانجات در شرایط فعلی گفت: تنها عامل پایداری کارخانجات داخلی تا به امروز به بی کیفیت بودن کالاهای چینی و نداشتن ضمانت و خدمات پس از فروش مربوط می شود، که به تدریج مصرف کنندگان را به سمت مصرف کالاهای ایرانی ترغیب نموده است.

این مقام مسئول درباره وجود برندهای خارجی در بازار داخلی توضیح داد: واردات شیرآلات خارجی با بالا رفتن قیمت دلار در کشور رفته رفته کمرنگتر شد و در حال حاضر به صورت غیررسمی و یا قاچاق وارد کشور می شود.

 

بیشتر بخوانید: نکات کلیدی برای خرید شیرآلات ساختمانی

محمد فرزاد ضمن اشاره به توان کیفیت بالای محصولات داخلی گفت: صنعت شیرآلات بهداشتی پتانسیل بسیار بالایی به جهت صادرات دارد اما متاسفانه در حال حاضر و با توجه به نوسانات قیمت مواد اولیه، قوانین متغیر داخلی ، تحریم ها و محدودیت روابط اقتصادی منطقه ای دچار مشکلاتی شده است و این صنعت نتوانسته در این امر استمرار داشته باشد و دچار نوسانات مختلف شده است.

وی در ادامه گفت: در تمام دنیا وزارت صمت مسئول ساماندهی صنایع و برنامه ریزی برای صنایع مختلف است، که این امر به صورت تمرکزی در کشور ما اجرایی نشده است.

به گزارش اخبار ساختمان، رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان شیرآلات بهداشتی با گلایه از سازمان های دولتی در ادامه گفت: به طور کلی مشکلات این صنعت از تصمیمات سازمان های دولتی نشات می گیرد و این صنعت را دچار چالش های بسیاری نموده است که اهم سرفصل آنها به این شرح است:

1. نصب برچسب (لیبل) مصرف بر روی شیرآلات
2. نوسانات قیمت مواد اولیه
3. موازی کاری سازمان های دولتی و صدور مجوزهای تولید از مراجع مختلف
4. عدم امکان صادرات به روال گذشته بعلت نوسانات قیمت ارز و مشکلات اقتصادی و تحریم ها
5. تحمیل هزینه های سربار به تولید از جمله دریافت ارزش افزوده از تولید
6. واردات و قطعات قاچاق از کانال های مختلف

الف)- مصوبه نصب برچسب (لیبل) مصرف بر روی شیرآلات بدون کار کارشناسی و علیرغم مخالفت متخصصین این صنعت در جلسات متعدد با حضور متخصصین انجمن شیرآلات بهداشتی، مسولین وزارت نیرو و استاندارد ایران اجرایی شده، که باعث اختلال در امر تولید و تعلیق استاندارد توسط اداره استاندارد گردیده است

ب)- در مورد نوسانات قیمت ارز و مواد اولیه واحدهای تولیدی امکان برنامه ریزی درازمدت و یا حتی کوتاه مدت را ندارند و تلاش می کنند به صورت روزمره و یا کوتاه مدت برنامه ریزی کنند که این امر پروسه تولید را دچار مشکل می نماید.

پ)- تحمیل هزینه های مختلف از جمله دریافت ارزش افزوده از تولید(که یک طرح آزمایشی بوده) و در همه کشورها مالیات بر مصرف تلقی می شودو جهت تشویق صادرات و جلوگیری از مصرف گرایی است و این نوع مالیات عمدتا در مراکز عرضه کالا از فروشندگان دریافت می شود، اما متاسفانه این قانون در کشور ما بر تولیدکنندگان تحمیل شده است و باعث ایجاد مشکلاتی برای فعالان این صنعت شده است.

 

بیشتر بخوانید: نقش مصالح ساختمانی در گرانی مسکن

فرزاد درباره تعداد واحدهایی که غیرفعال هستند گفت: در حال حاضر حتی بسیاری از کارخانه های بزرگ نیز نیمه فعال هستند و این موضوع تنها شامل صنعت شیرآلات نیست و بسیاری از صنایع با این موضوع درگیر هستند به نحوی که امروز شاهد این هستیم که بعضی از از کارخانه های بزرگ صنعت شیرآلات در ایران پایدار نبوده و در زمان فعلی از مدار تولید خارج شده اند.

رئیس انجمن شیرآلات بهداشتی با متغیر خواندن ظرفیت تولید در این صنعت گفت: ارزیابی ظرفیت تولید این صنعت با توجه به تعدد واحدهای متفرقه امکانپذیر نیست و در سال جاری هنوز تعداد واحدهایی که شروع به کار کرده اند مشخص نیست چرا که این واحدها منتظرند تا تکلیف وضعیت اقصادی و قیمت ارز به ثبات برسد از اینرو نمی توان آمار دقیقی از ظرفیت تولید در کشور ارائه کرد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرآلات بهداشتی کشور درباره دستاوردهای صنعت شیرآلات بهداشتی گفت: اکنون با جایگاهی که در این حوزه داریم نه تنها نیاز کشور را تامین می کند بلکه اگر حمایت های کافی از این صنعت صورت پذیرد ما قادر هستیم که نیاز کل منطقه را نیز تامین کنیم که برای این منظور بایستی روابط تجاری و اقتصادی بین کشورها برقرار گردد و دچار چالشهایی نظیر انتقال پول نباشیم که مانع از ورود ما به بازار سایر کشورها می شود. اما باید در این زمینه برنامه ریزی درستی داشته باشیم و دولت نیز باید از صنایع حمایت کافی را به عمل آورد.

این مقام مسئول درباره علت برگشت خوردن محموله های صادراتی شیرآلات ایرانی گفت: علت برگشت این محصولات به عوامل صادرکننده مربوط می شود چرا که این محصولات باید دارای پروانه و مجوز استاندارد باشند و در صورت تاییدصلاحیت مجوز صادرات برای این محصولات صادر شود، اما گاهی شاهد این هستیم که این محصولات به صورت غیررسمی صادر می شود زیرا خریداران در کشورهای مبدا به دنبال محصول ارزان هستند که در اینصورت نباید به دنبال مقصر در میان تولیدکنندگان معتبر بود.

فرزاد در پایان اظهار داشت: ما اولین انجمنی بودیم که در راستای اجرای قوانین و مقررات سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و به منظور ارتقاء کیفیت شیرآلات بهداشتی تولید داخل و حمایت مضاعف از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان داخلی و جلوگیری از احتمال ضرر و زیان بهداشتی ناشی از کاربرد شیرآلات بهداشتی بدون کیفیت و غیراستاندارد، با سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان تعزیرات حکومتی تفاهم نامه امضا کردیم. بر اساس تفاهم نامه مذکور انجمن صنفی تولیدکنندگان شیرآلات بهداشتی با همکاری سازمان های مذکور متولی نظارت بر وضعیت صنعت شیرآلات بهداشتی در سطح کشور بوده و تعهد کرده است که در جهت اجرای ماده 6 آئین نامه اجرایی قانون ارتقا ء کیفیت تولیدات صنعتی، از واحدهای صنعت شیرآلات بهداشتی که در سطح کشور تقاضای علامت استاندارد دارند، حمایت کند و همچنین به منظور اعمال کنترل بیشتر بر کیفیت شیرآلات بهداشتی به نمونه برداری از واحدهای تولیدی و نیز عرضه کنندگان شیرآلات بهداشتی مطابق با ضوابط سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران بپردازد تا در صورت وجود هرگونه تخلف در این زمینه، با همکاری سازمان های مربوطه با متخلفین برابر قوانین پیش بینی شده برخورد شود. که پس از پایان مدت این تفاهنامه به دلایلی مجددا تمدید نگردید.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman