در پروژه مسکن مهر پردیس چه خبر است؟

در پروژه مسکن مهر پردیس چه خبر است؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۱۴ | ۱۴۰۰/۰۳/۲۵

انبوه‌ساز فازهای ۵ و ۹ جدید مسکن مهر پردیس با بیان اینکه دستگاههای خدمات‌رسان از بار مسئولیت پروژه مسکن مهر شانه خالی کردند گفت: وزارت راه و شهرسازی مجبور بود خودش زیرساختها را تامین کند و همین مساله مهمترین عامل طولانی شدن، مواجهه با تورم و بدقولی دولت در اتمام پروژه‌ها شد؛ کار به جایی رسید که بسیاری از همکاران ما برای آبرویشان هرچه در توان داشتند گذاشتند تا طرح جمع شود.
به گزارش اخبار ساختمان، ایرج رهبر در ادامه گفت: اوایل سال ۱۳۹۲ قرارداد اجرای فازهای ۵ و ۹ جدید مسکن مهر شهر جدید پردیس را امضا کردیم که دو سه ماه بعد، دولت دهم به پایان رسید و ما با دولت جدید همراه شدیم. پیش از آن ۸۳۰۰ واحد را در شهرک ابریشم کرج ساخته بودیم که سه ساله طرح را به پایان رساندیم. تصور می‌کردیم مسکن مهر پردیس را نیز تقریبا در چنین بازه زمانی به اتمام برسانیم اما وقتی وارد طرح شدیم فهمیدیم کار سخت‌تر از آن است که فکرش را می‌کردیم.

وی افزود: توپوگرافی خشن و کوههای صعب‌العبور پردیس کار را دشوار کرده بود. اما مشکل اصلی ما این نبود. مساله به متعهد نبودن دستگاههای خدمات‌رسان در تامین خدمات زیربنایی و روبنایی مربوط می‌شد. به همین خاطر وزارت راه و شهرسازی و شرکت عمران شهرهای جدید مجبور بودند خلاء دستگاههای دیگر را پر کنند. احداث مدرسه، مسجد، درمانگاه، کلانتری، پارک و غیره از طریق منابع شرکت عمران انجام شد که طبیعتا به تطویل پروژه انجامید.

رهبر خاطرنشان کرد: دائما این دغدغه را داشتیم که به دلیل طولانی شدن طرح و مواجهه با تورم روزافزون نهاده‌های ساختمانی، کار تعطیل شود. وزارت نیرو با اینکه هزینه انشعابات را دریافت می‌کرد اصلا خودش را متعهد نمی‌دانست که داخل سایتها آب، برق و گاز را تامین کند و این موارد اغلب بر عهده وزارت راه و شهرسازی بود.

وی گفت: برای احداث یک خیابان بعضا مجبور بودند دیوارهای حائل بتنی با ارتفاع ۱۶ متر بسازند. ساخت منابع ذخیره آبرسانی به بلوکها هم زمان‌بر بود و هم هزینه‌بر.

این سازنده مسکن مهر با بیان اینکه مخالفت وزارت راه و شهرسازی با طرح مسکن مهر نیز مشکلات را مضاعف کرده بود تاکید کرد: اعتقاد مسئولان وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم به ادامه کار و عدم ادامه کار، مساله را پیچیده‌تر کرده بود. از طرفی تامین منابع مالی طرح دشوار بود و از طرف دیگر دولت قبل تعهدی را ایجاد کرده بود که باید پروژه به اتمام می‌رسید.

به گفته رهبر، تسهیلات بانکی که از ۳۰ به ۴۰ و سپس به ۵۰ میلیون تومان رسید تاثیر چندانی در پیشرفت کار نداشت و عمده واحدهای باقی مانده با منابع شرکت عمران از طریق تهاتر زمین تکمیل شد. حتی افزایش قیمت ساخت از ۳۰۰ هزار تومان به یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان فقط برای ۲۰ درصد پایان کار کفاف اتمام طرح را نمی‌داد. الان قیمت ساخت حدودا به متری پنج میلیون تومان رسیده است. با این شرایط همکاران ما برای آبرویشان پروژه را جمع و جور کردند. در حال حاضر نیز عدم تعهد دولت به قرارداد معافیت مالیاتی مسکن مهر منجر به مطالبه مالیات از سوی وزارت اقتصاد شده که مشکلاتی را برای سازندگان ایجاد کرده است.

وی درباره آخرین وضعیت فازهای ۵ و ۹ اظهار کرد: بحمدالله پروژه به بالای ۹۰ درصد پیشرفت رسیده و تقریبا تمام شده است. در بعضی بلوکها نیز متقاضیان ساکن شده‌اند و تا آخر سال جاری پروژه تکمیل می‌شود.

نایب رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران تصریح کرد: طرحهای دولتی اگر پشتوانه قانونی محکمی نداشته باشند به مشکل برمی‌خورند. مسکن مهر طرح دولت و مصوبه هیات وزیران بود. منابع مالی آن هم نامشخص بود و چاپ ۴۵ هزار میلیارد تومان پول برای این طرح از دلایل ایجاد تورم عنوان شد. به همین دلیل دولت بعد آن را ادامه نداد و فقط تعهدات را به انجام رساند. اما طرح جهش تولید و تامین مسکن که اخیرا توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده هم پشتوانه قانونی دارد و هم منابع آن دیده شده است. بنابراین بسیار به اجرای این قانون خوشبین هستیم و امیدواریم بتوان با اتکا به آن مشکل مسکن را حل کرد.

ایسنا

برچسب ها:

مسکن مهر پردیس 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman