تخلیه حباب مسکن به دلیل رکود بازار ملک

تخلیه حباب مسکن به دلیل رکود بازار ملک
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۱۵ | ۱۴۰۰/۰۳/۱۸

مسئولان معتقدند که حباب بازار مسکن به دلیل ادامه رکود در حال تخلیه است و با اجرای مالیات بر خانه های خالی شاهد افت قیمت ها خواهیم بود و براساس رشدهایی که در دو سال اخیر رخ داده برخی کارشناسان کاهش ۷۰ درصدی قیمت مسکن در شرایط کنونی را پیش بینی کرده اند.
به گزارش اخبار ساختمان، بازار مسکن در دو سال گذشته در حالی که تورم سالانه حدود ۴۰ درصد بوده بیش از ۲۰۰ درصد رشد داشته است و حتی اگر فرض بر این بگیریم که میانگین تورم سالانه ۶۰ درصد هم بوده باشد در دو سال گذشته قیمت مسکن باید ۱۲۰ درصد گران می شد اما در تهران این رشد قیمت ها حتی به ۳۰۰ درصد هم رسیده است، از این رو مسئولان معتقدند که حباب بازار مسکن در حال تخلیه است و با اجرای مالیات بر خانه های خالی شاهد افت قیمت ها خواهیم بود که براساس رشدهایی که در دو سال اخیر رخ داده برخی کارشناسان کاهش ۷۰ درصدی قیمت مسکن در شرایط کنونی را پیش بینی کرده اند.

معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تغییرات مسکن در سال های اخیر تحت تاثیر عوامل بیرونی و اقتصاد کلان کشور بوده است، گفت: در حال حاضر وزارت راه و شهرسازی تولید ۶۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی مسکن را در دستور کار دارد که با اجرای آن نیاز مصرفی بخشی از افراد جامعه در طبقات متوسط و پایین درآمدی پاسخ داده خواهد شد؛ از این رو پیش بینی می شود که کاهش تقاضا منجر به تعدیل قیمت ها خواهد شد.

محمود محمودزاده با بیان اینکه اجرای سیاست‌های بازدارنده­ مالیاتی منجر به افزایش عرضه مسکن در بازار می‌شود، افزود: سیاست های همچون مالیات بر خانه‌های خالی و مالیات بر واحدهای مسکونی لوکس، هزینه سوداگری و خالی نگه‌داشتن ملک را افزایش داده، از این رو روی میزان عرضه ملک در بازار تاثیر می گذارد.

او با اشاره به اینکه قیمت مسکن در تهران فاصله قابل ملاحظه­‌ای با قیمت سایر شهرهای کشور دارد، تصریح کرد: در برخی مناطق شمالی شهر تهران اختلاف قیمت ملک در مناطق ۲،۱، ۳ و ۶ با میانگین شهر تهران بسیار زیاد است به همین دلیل روی میانگین قیمت تاثیر می گذارد به همین دلیل گزارش قیمت مسکن سه ماهه منتشر می شود و قیمت در سایر استان ها و شهر تهران به صورت تحلیلی و با حذف مناطق گران­قیمت ارائه می­شود تا مانع از برداشت های سوء از قیمت موثر رخ دهد.

محمودزاده با تاکید بر تاثیر تعدیل انتظارات تورمی در کشور و ثبات در بازار ارز روی قیمت ملک ، اظهار کرد: حباب قیمتی موجود در بازار مسکن به صورت تدریجی کاهش خواهد یافت و در طول یک بازه زمانی قیمت مسکن در بازار اصلاح خواهد شد، از این رو پیش بینی می شود که به تدریج قیمت اسمی به ثبات برسد و بعد تدریجی کاهش یابد.

وقتی قیمت مسکن‌ به صورت متناوب در بازه‌های زمانی کوتاه افزایش می یافت دلالان به التهابات قیمتی در بازار دامن می زدند و قیمت‌گذاری پیشنهادی ملک هم بر مبنای ارزش واقعی ملک نبود، در شرایط کنونی با کاهش هیجانات در بازار، حباب قیمت شروع به تخلیه می‌کند و دلالان هم بر قیمت تأثیری نخواهند داشت.

معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه سرمایه نهادها و بانک‌ها در بازار ملک قابل ملاحظه است، گفت: وقتی بازار سرمایه توان جذب سرمایه ها را ندارد با بروز انتظارات تورمی نهادها و بانک‌های ممکن است در تغییرات قیمت مسکن تا حد بسیار ناچیزی اثر بگذارند اما سال های اخیر نمی‌توان ورود نهادها و بانک‌ها در بازار مسکن را عامل نوسانات دانست و آنها را مقصر اصلی تلاطمات قیمت در مسکن عنوان کرد.

کاهش قیمت مسکن در کشور به دلیل رکود تقاضا

عضو انجمن راه و ساختمان با اشاره به اینکه نزدیک به ۶ ماهه قیمت مسکن در کشور به دلیل رکود تقاضا تغییر چندانی نکرده است گفت: در حال حاضر هزینه ساخت و ساز در تهران با مصالحی که بهترین کیفیت را دارند بین پنج میلیون تا هشت میلیون تومان در هر متر است و این هزینه ها تحت تاثیر هزینه جواز، حق الزحمه مهندسان، مصالح و هزینه زمین است.

سعید امدادی با بیان اینکه قیمت زمین در تهران هم اکنون به چند برابر قیمت یک آپارتمان نوساز رسیده است، افزود: این افزایش قیمت زمین در تهران در حالی رخ داده که قبلا قیمت یک آپارتمان نوساز و قیمت یک زمین در تهران برابر بود.

او با تاکید بر اینکه تفاوت قیمت واقعی مسکن در تهران و قیمت معاملات ناشی از سوداگری در بازار و سومدیریت مسئولان است، تصریح کرد: در شرایط کنونی بین قیمت تمام شده مسکن در تهران و قیمت عرضه مسکن در بازار حداقل تفاوتی حدود ۷۰ درصدی وجود دارد که بخشی از این مساله ناشی از ورود زیر مجموعه بانک ها با ساخت و سازها و خرید و فروش املاک پس از تشدید شدن تحریم ها بود تا با سود سازی در این بخش از زیان عملکردی فرار کنند، به همین دلیل موجی از تورم ها در بازار مسکن به وجود آوردند و تا شرکت تحت مدیریتشان را سودساز نشان دهند، بنابراین در یک دوره زمانی زنجیره ای از خرید و فروش های صوری بین شرکت ها باعث گران شدن مسکن در کشور شد.

عضو انجمن راه و ساختمان با بیان اینکه اگر ثبات سیاسی و تغییر فضای تحریم باعث می شود مسکن به تعادل بیشتر برسد، اظهار کرد: در شرایط کنونی بازار مسکن برای اینکه از رکود خارج شود باید قیمت مسکن کاهش یابد و به نظر می رسد قیمت مسکن در ایران به اندازه ده سال آینده گران شده و باید حداقل در نخستین مرحله ۷۰ درصد قیمت آن کاهش یابد تا بار دیگر معاملات مسکن رونق بگیرد.

امدادی با بیان اینکه در شرایط کنونی هیچ جوانی نمی تواند صاحب ملک شود گفت: در شرایط کنونی گرانی مسکن منجر به فرار جوانان از ازدواج شده است به همین دلیل رئیس قوه قضائیه باید به موضوع تورم مسکن ورود کند و عوامل سوداگری در این بازار را محاکمه نماید.

او افزود: مسکن نباید در ایران به این اندازه گران می شد، زیرا قیمت مصالح نباید تحت تاثیر نوسانات ارزی باشد و بیشتر این اتفاق در نتیجه کاغذبازی و دلالی صورت گرفته است.

در حال حاضر روند کاهش قیمت مسکن در تهران آغاز شده است و به طور میانگین حدود سه درصد از قیمت مسکن از ابتدای سال تاکنون کاهش یافته، اما این آغاز راه است و پیش بینی می شود در تابستان پس از اجرای مالیات بر خانه های خالی، افت قیمت مسکن تشدید شود و حتی تا پایان تابستان این افت قیمت ها به ۳۰ درصد هم برسد و این روند کاهش قیمت تا حداقل ۲ سال ادامه خواهد یافت.

موج

برچسب ها:

بازار مسکن ،قیمت مسکن 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman