معاون وزیر راه و شهرسازی:

ثبت نام در سامانه املاک تمدید می شود

ثبت نام در سامانه املاک تمدید می شود
Facebook Twitter LinkedIn

۱۶:۱۶ | ۱۴۰۰/۰۳/۱۱

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: از آنجایی که برخی از افراد هنوز اطلاعات خود را در سامانه املاک ثبت نکرده‌اند؛ پیشنهاد تمدید مهلت ثبت نام را داده‌ایم.
به گزارش اخبار ساختمان، محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه درخواست تمدید مهلت ثبت نام برای سامانه املاک و اسکان داده شده است، گفت: برای جلوگیری از تراکم زیاد مردم در دفاتر خدمات الکترونیکی و با هدف ایجاد فرصت کافی برای کسانی که تاکنون نتوانسته‌اند، ثبت نام انجام دهند، درخواست تمدید مهلت ثبت نام را داده‌ایم.

او ادامه داد: متقاضیان برای ثبت اطلاعات خود در سامانه املاک و اسکان تا ۱۹ خرداد ماه فرصت دارند تا اطلاعات خود را بارگذاری کنند و در صورت عدم بارگذاری اطلاعات طبق قانون مشمول جرائم مالیاتی می‌شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه سامانه املاک و اسکان از نظر فنی هیچ مشکلی ندارد و افراد می‌توانند به راحتی در این سامانه اطلاعات خود را بارگذاری کنند، افزود: ممکن است در برخی از شهر‌ها سرعت اینترنت پایین باشد که همین موضوع باعث می‌شود که متقاضیان در هنگام ثبت نام با مشکل مواجه شوند؛ بنابراین با توجه به الزام قانونی در این بخش پیشنهاد تمدید را داده‌ایم.

محمودزاده با اشاره به فصل جا به جایی و نقل و انتقالات مستاجران درباره نحوه ثبت اطلاعات آن‌ها گفت: مستاجران در صورت جا به جایی یک ماه فرصت دارند تا اطلاعات خود را در این سامانه ثبت کنند و تمامی این موارد در قانون لحاظ شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: واحد‌های مسکونی واقع در تمامی شهر‌های بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور، در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از ۱۲۰ روز ساکن یا کاربر نداشته باشند به عنوان خانه خالی شناسایی شده و به ازای هرماه بیش از زمان اعلام شده ماهانه مشمول مالیات بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره می‌شوند.

گفتنی است، سال اول معادل شش برابر مالیات متعلقه، سال دوم معادل دوازده برابر مالیات متعلقه، سال سوم به بعد معادل هجده برابر مالیات متعلقه است.

براساس این گزارش واحد‌های نوساز پس از ۱۲ ماه و در پروژه‌های انبوه سازی پس از ۱۸ ماه از زمان صدور گواهی اتمام عملیات ساختمانی موضوع ماده ۱۰۰ قانون شهرداری مصوب ۱۱ تیرماه ۱۳۳۴ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن مشمول مالیات موضوع این ماده می‌شوند.

همچنین مالکان واحد‌های مسکونی تمام کشور اعم از شهری و روستایی موظف هستند، اطلاعات املاک تحت تملک خود را با تعیین نوع بهره‌برداری، حداکثر ظرف مدت ۲ ماه پس از انتشار دستورالعمل مربوطه، در سامانه ملی املاک و اسکان کشور ثبت کنند. ثبت واحد‌های مسکونی دارای جهات امنیتی، براساس دستورالعمل مصوب شورای عالی امنیت ملی انجام می‌شود.

براساس این گزارش متقاضیان تا ۱۹ خرداد ماه فرصت ثبت نام در سامانه املاک و اسکان را دارند که در این بخش تمامی افراد اعم از مستاجران و مالکان باید به صورت کامل اطلاعات خود را در این سامانه درج کنند.

باشگاه خبرنگاران

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman