بررسی آثار منفی گرانی آهن بر بازار مسکن

بررسی آثار منفی گرانی آهن بر بازار مسکن
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۴۹ | ۱۴۰۰/۰۳/۰۳

توان مالی بسیاری از مردم عادی که در بافت‌های فرسوده به ویژه در شهرستان‌ها زندگی می‌کنند برای نوسازی، ساخت و بهبود محل زندگی‌شان به علت گرانی آهن از بین رفته است.
به گزارش اخبار ساختمان، افزایش قیمت مصالح ساختمانی به ویژه آهن هزینه بازسازی واحدهای فرسوده را بالا برده و صاحبان این خانه‌ها که بیشتر آنها از قشر ضعیف جامعه هستند توانایی نوسازی خانه‌هایشان را ندارند. البته دولت هم با پروژه‌هایی نظیر مسکن مهر به عنوان بزرگترین متقاضی سیمان و مصالح ساختمانی باعث افزایش قیمت این کالاها شده و هزینه نوسازی بافت‌های فرسوده را به شدت بالا برده است.

حمید‌رضا رستگار رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آهن، فولاد و فلزات تهران درباره تاثیر افزایش قیمت آهن در بازار مسکن گفت: بازار مسکن متاثر از افزایش قیمت‌های داخلی و گرانی آهن و فولاد است و فقط افراد خاصی توانایی مالی ساخت و ساز دارند و توان مالی بسیاری از مردم عادی که در بافت‌های فرسوده به ویژه در شهرستان‌ها زندگی می‌کنند برای نوسازی، ساخت و بهبود محل زندگی‌شان به علت گرانی آهن از بین رفته است.

او گفت: قیمت آهن از ابتدای سال حدود هزار تومان افزایش یافته است و پیش‌بینی می‌شود این روند افزایشی قیمت همچنان وجود داشته باشد.

به گفته رستگار، در کشورهای توسعه یافته عرضه و تقاضا قیمت را تامین می‌کند و مسیر توزیع نیز مشخص و ضابطه‌مند است اما در کشور ما این مسیرها مخدوش شده. کسانی که در حوزه فولاد می‌توانستند ارزآوری داشته باشند و تحریم‌ها را دور بزنند با بخش‌نامه‌های مختلف حذف شدند و بخش بیشتر سهمیه آهن کارخانجات نیز به جای مصرف، در بازار آزاد فروخته می‌شود.

به گفته رستگار آهن به تناسب بقیه کالاها و به تبعیت از نرخ ارز و گرانی‌های کاذب افزایش داشته و کارخانه‌های تولیدکننده نیز با توجه به بالارفتن قیمت مواد اولیه، دستمزد کارگر و هزینه حمل و نقل دنبال تطبیق خود با بازار هستند.

دلار پایین می‌آید مصالح بالا می‌رود

رئیس کانون انبوه سازان گفت: جالب است زمانی که دلار ۳۰ هزار تومان بود هر کیلو میلگرد در کیفیت‌های مختلف بین ۸ تا ۱۲ هزار تومان فروخته می شد. حالا که دلار پایین آمده و به حدود ۲۳ هزار تومان رسیده میل‌گرد بالا رفته و هم‌اکنون بیش از ۱۴ هزار تومان است. هر ورق که بسته به نوع آلیاژ بین ۱۰ تا ۱۶ هزار تومان قیمت داشت نیز در حال حاضر ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان شده است.

برزگر با بیان اینکه از سال ۹۰ تا کنون بعضی همکاران ما سه بار ورشکست شده‌اند گفت: هر بار سازندگان با دلار پایین واحدهای مسکونی را می‌فروشند، یکمرتبه قیمتها جهش می‌کند و دیگر با نقدینگی که در اختیار دارند نمی‌توانند پروژه تعریف کنند.

همه سازندگان مارگزیده شده‌اند. سازندگان مجبورند برای جبران عقب‌ماندگی به جای اینکه ۵۰۰ واحد در یک محله متوسط یا پایین بسازند ۲۰ واحد لوکس در مناطق مرفه‌نشین کلانشهرها بسازند تا بلکه دو واحد برایشان بماند. نتیجتا با کسری مسکن کوچک متراژ و متوسط مواجه می‌شویم و باید شاهد بالا رفتن قیمت‌ها باشیم.

هزینه ساخت، متری ۲ تا ۲۰ میلیون افزایش یافته است

وی افزود: طی همین یک سال اخیر افزایش هزینه‌های بالاسری منجر به رشد حداقل دو میلیون تومانی هزینه‌های ساخت مسکن در مناطق معمولی کشور شده و در بعضی مناطق تهران و کلانشهرها این عدد به ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان می‌رسد.

رئیس کانون انبوه سازان با بیان اینکه شهرداری باید نرخ عوارض ساختمانی را کاهش دهد گفت: در سال ۱۴۰۰ شهرداری تبریز نرخ تراکم مجاز را ۲۰۰ درصد و تراکم مازاد را ۸۰۰ درصد افزایش داد. در سایر شهرها نیز با چنین افزایش‌های سرسام‌آوری مواجه هستیم. قیمت مصالح ساختمانی هم که روز به روز بالا می‌رود. در سال گذشته نرخ سیمان سه بار تغییر کرد. امسال هم هنوز سال آغاز نشده قیمت را بالا بردند و پاکتی ۴۵ هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسد.

وقایع روز

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman