رئیس اتحادیه مشاورین املاک همدان مطرح کرد:

خروج مشاورین املاک از بازار مسکن

خروج مشاورین املاک از بازار مسکن
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۵۱ | ۱۴۰۰/۰۲/۲۸

رئیس اتحادیه مشاورین املاک همدان با بیان اینکه مشاورین املاک کسب و کار خوبی ندارند، گفت: به علت افزایش بی رویه قیمت مسکن در همدان بازار مسکن از رونق افتاده و در رکود به سر می‌برد، به‌طوری که از ابتدای سال تاکنون ۱۱۵۰ معامله مسکن در همدان به ثبت رسیده است.
به گزارش اخبار ساختمان، ابراهیم جمالی با اشاره به خروج واحدهای صنفی مشاورین املاک به علت رکود حاکم بر بازار، اظهار کرد: به علت رکود در بازار مسکن تعداد زیادی از مشاورین املاک از این صنف خارج شدند به‌طوریکه از ابتدای امسال تاکنون ۲۹ واحد صنفی پروانه کسب خود را باطل کردند.

وی با تأکید بر اینکه برخی از مشاورین املاک از ابتدای سال تاکنون هنوز هیچ معامله‌ای نداشتند، تصریح کرد: بعد از افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت مسکن در عرض ۱۷-۱۸ ماه باعث شده بازار مسکن از رونق بیفتد و البته برخی سازندگان مسکن برای پاس کردن چک‌هایشان به ناچار قیمت را پایین آوردند.

جمالی با اشاره به ورود برخی افراد سودجو به این صنف، خاطرنشان کرد: برخی از افراد سودجو و سوداگر وارد بازار مسکن شدند که از چندین محل کسب درآمد دارند. کسی که در کار ساخت مسکن است، چرا باید وارد صنف مشاورین املاک شود؟ به‌طور قطع چنین فردی دنبال فروش املاک خود با بالاترین قیمت است.

وی با اشاره به تأثیرات کروناویروس در معاملات مسکن، اظهار کرد: سال گذشته موضوع کرونا با جابه‌جایی مستأجران مصادف شد که مسئولان این تصمیم را گرفتند که مالکان اجازه ندارند بیش از ۱۵ تا ۲۵ درصد به اجاره بهای مستأجران اضافه کنند که همین موضوع باعث شد قراردادهای زیردرختی در همدان افزایش یابد.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک همدان با بیان اینکه مشاورین املاک با تمکین به این تصمیم ستاد کرونا عملاً مشتری را بیرون کردند، ادامه داد: قراردادهای زیردرختی ضربه بدی به مشاورین املاک وارد کرد و منجر به کاهش چشمگیر معاملات این واحدها و از رونق افتادن بازار شد.

جمالی با اشاره به کاهش دستمزد مشاورین املاک، تصریح کرد: حق الزحمه مشاورین املاک در گذشته یک درصد بود اما در سال گذشته به ۰.۰۸ درصد رسید که منجر به نارضایتی مشاورین املاک و افزایش دستمزدهای زیرمیزی شد.

وی با بیان اینکه برخی بالا رفتن قیمت مسکن و بی ثباتی در این بازار را از چشم مشاورین املاک می‌بینند، گفت: مردم از قیمت بالای مسکن ناراحت بودند و نظارت بر قیمت ها را مطالبه داشتند اما متأسفانه در سال گذشته با کم شدن حق الزحمه مشاورین املاک به ۰.۰۸ درصد باعث تعطیلی تعداد زیادی از این واحدهای صنفی شدند.

ایسنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman