سنخواست بر مدار زلزله قرار گرفته است

سنخواست بر مدار زلزله قرار گرفته است
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۵۲ | ۱۴۰۰/۰۲/۲۷

منطقه سنخواست استان خراسان شمالی پس از زمین لرزه ۵.۵ ریشتری تاکنون زلزله‌های دیگری را تجربه کرده است که به گفته محققان، بر اساس شواهد تاریخی این منطقه پتانسیل لرزه‌خیزی دارد.

به گزارش اخبار ساختمان، در ساعت ۳ و ۳۴ دقیقه بامداد امروز، دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه جاری زمین لرزه‌ای به بزرگای ۵.۵ ریشتر در سنخواست استان خراسان شمالی در عمق ۱۶ کیلومتری و به فاصله ۱۵کیلومتری سنخواست، ۲۲ کیلومتری شوقان و ۳۲ کیلومتری آوا این استان رخ داد.

زلزله بعدی این منطقه در ساعت ۵ و ۲۴ دقیقه بامداد امروز با بزرگای ۵.۴ و بعد از آن زلزله دیگری با بزرگای ۳.۶ به ثبت رسید. زلزله بزرگ دیگر این منطقه در ساعت ۷ و ۱۶ دقیقه با بزرگای ۴.۲ در عمق ۱۰ کیلومتری رخ داد.

زلزله‌های ۳.۷ در عمق ۱۰ کیلومتری و ۳.۱ در عمق ۷ کیلومتری از دیگر زمینلرزه‌های این منطقه به شمار می‌رود.

دکتر علی بیت اللهی، مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص گسل‌های این منطقه گفت: گسل "کرف" با طول تقریبی ۳۵ کیلومتر در مجاورت رومرکز زلزله امروز سنخواست استان خراسان شمالی امتداد دارد و احتمالا جنبایی این گسل موجب رخداد زلزله ۵.۵ این منطقه شده است.

 



وی با اشاره به لرزه‌خیز بودن این منطقه، خاطر نشان کرد: بررسی زلزله‌های تاریخی این منطقه نشان می‌دهد که از سال ۱۹۰۰ میلادی تاکنون زلزله‌های تاریخی تا ۱۰۰ کیلومتری اطراف این منطقه رخ داده‌، ضمن آنکه زمینلرزه‌های ۱۵ سال اخیر نیز معرف میزان لرزه‌خیز بودن منطقه است.

بیت‌اللهی ادامه داد: بر این اساس تعداد ۱۱۶۲ زلزله با بزرگی ۲.۵ و بالاتر در گستره اطراف رومرکز این زلزله از سال ۲۰۰۶ تا زمان وقوع زلزله امروز به مدت ۱۵ سال به ثبت رسیده است که از این تعداد ۳ زلزله با بزرگی ۵ و بالاتر و ۴۶ زلزله با بزرگی ۴ تا ۵ و مابقی زمینلرزه‌های کوچکتر از ۴ بوده است.


زلزله‌های تاریخی در اطراف رومرکز زلزله ۵.۵ سنخواست استان خراسان شمالی

ایسنا


برچسب ها:

زلزله ،سنخواست 
نظرات کاربران
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman