راهکار‌های سه گانه کاهش قیمت مسکن

راهکار‌های سه گانه کاهش قیمت مسکن
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۲۴ | ۱۴۰۰/۰۲/۲۰

استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت: تسهیلات بدون ربا، کاهش و یا حذف هزینه زمین و رونق تولید در امکانات و نهاده‌های مسکن‌سازی موجب کاهش قیمت مسکن می‌شود.
به گزارش اخبار ساختمان، حسن سبحانی در پاسخ به این سوال که یکی از مشکلات اصلی این روزهای کشور، موضوع تأمین مسکن و قیمت آن است، مشکلات فعلی مسکن را در کشور چه می‌دانید و راه‌حل پیشنهادی برای رفع این مشکل چیست؟ اظهار داشت: در قانون اساسی درباره تأمین مسکن آمده است که «دولت‌ها باید برای کسانی که نیازمندتر هستند نظیر کارگران و روستانشینان، زمینه اجرای داشتن مسکن مناسب را فراهم کنند»؛ در واقع طبق قانون اساسی دولت در امر مسکن، زمینه‌ساز است، این زمینه‌سازی، به فراهم آوردن شرایطی که افرادی که می‌خواهند مسکن داشته باشند برمی‌گردد تا این افراد راحت‌تر صاحب مسکن شوند.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران اضافه کرد: البته ‌افرادی که بخواهند صاحب مسکن شوند در ابتدا باید درآمد داشته باشند تا بتوانند هزینه مسکن خود را بپردازند، بنابراین هر اقدامی که برای اشتغال و افزایش درآمدهای شاغلان انجام شود، قاعدتاً در راستای افزایش امکان مسکن‌دار شدن آنها هم خواهد بود.

«تسهیلات بدون ربا» گامی مهم برای‌ خانه‌دار شدن مردم

وی ادامه داد: مسئله بعدی، تسهیلاتی است که باید نظام پولی در اختیار متقاضیان مسکن قرار دهد که این تسهیلات براساس «اقتصاد بدون ربا» می‌تواند با قیمت ارزانی به دست متقاضی ساخت مسکن برسد، هزینه وام بانکی در حال حاضر برای مردم بسیار زیاد است در حالی که‌ ما مطابق قانون بانکداری بدون ربا، که باید در حال حاضر اجرا شود، باید از ناحیه حذف ربا عمل کنیم تا ‌افراد امکان بیشتری برای ‌مسکن‌دار شدن پیدا ‌کنند.

کاهش هزینه زمین یکی از راهکارهای خانه‌دار شدن مردم

سبحانی در پاسخ به این گفته که برخی از کارشناسان معتقدند باید قیمت زمین از قیمت ساخت مسکن جدا شود و یا عده‌ای دیگر معتقدند دولت و سازمان‌های دولتی و نهادهای عمومی که زمین دراختیار دارند باید اراضی خود را برای ساخت مسکن در اختیار قرار دهند؛ نظر شما در این باره چیست؟ گفت: کاهش هزینه زمین یکی دیگر از راهکارهای خانه‌دار شدن مردم است، ‌البته در شهرهایی که ممکن باشد، اما اگر افرادی بخواهند درون کلان‌شهرها صاحب مسکن شوند‌، این پیشنهاد حذف قیمت زمین بسیار سخت و یا شاید غیرممکن خواهد بود.

رونق تولید در امکانات و نهاده‌های امر مسکن موجب کاهش قیمت مسکن می‌شود

استاد اقتصاد دانشگاه تهران اظهار کرد: البته راه‌اندازی فعالیت‌هایی که امکانات و نهاده‌های امر مسکن را تولید می‌کنند، یعنی آجر و سیمان و آهن تا کلید و پریز و هر چه در مسکن به کار گرفته می‌شود، در کاهش قیمت تمام شده مسکن مؤثر است، اگر در آنها رونق ایجاد شود، هر چند که در اسم، مسکن نیست اما درنهایت می‌تواند به کاهش قیمت تمام شده مسکن منجر شود و به تدریج دست مردم را برای صاحبخانه شدن در میان‌مدت باز کند.

وی اظهار کرد: باز هم تأکید می‌کنم هیچ اتفاق بزرگی نمی‌تواند در کوتاه‌مدت حتی در اموری ساده‌تر از مسکن، با شرایطی که برای اقتصاد کشور امروز به وجود آورده شده است، رخ دهد و باید واقع‌بینانه به این موضوع نگریست.

فارس

برچسب ها:

بازار مسکن ،قیمت مسکن 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman