خانه‌های روستایی مشمول مالیات می‌شوند؟

خانه‌های روستایی مشمول مالیات می‌شوند؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۵۰ | ۱۴۰۰/۰۲/۱۶

خانوارها حدود یک ماه فرصت دارند تا وضعیت املاک خود را (چه اجاره‌ای و چه ملک شخصی) در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند.
به گزارش اخبار ساختمان، براساس مصوبه دی ماه سال گذشته همه‌ی سرپرستان خانوارها اعم از شهری و روستایی، مالک و مستاجر و تمامی مالکین واحدهای مسکونی مکلفند اطلاعات محل سکونت (اقامتگاه) و املاک تحت مالکیت خود را در سامانه املاک و اسکان کشور ثبت کنند.

این ثبت‌نام از روز ۱۹ فروردین امسال شروع شده و مردم تا روز ۱۹ خرداد یعنی حدودا تا یک ماه دیگر زمان دارند که اطلاعات املاک خود را چه در تملک و چه به صورت اجاره ثبت کنند.

این طرح شامل همه‌ی خانوارهای روستایی و شهری می‌شود و فرقی نمی‌کند، حالا این سوال برای روستاییان به وجود آمده آیا آنها نیز مشمول مالیات می‌شوند؟

* خانه‌هایی که در شهرهای کمتر از صد هزار نفر جمعیت باشند
* واحدهای نوساز تا ۱۲ ماه پس از اتمام کار
* واحدهای طرحهای انبوه‌سازی تا ۱۸ ماه از زمان صدور گواهی اتمام عملیلات ساختمانی
* واحدهای وقفی
* واحدهایی که ۱۲۰ روز خالی بودن در زمان دو مالک باشد(مثلا پس از ۶۰ روز خالی بودن ملک به فرد دیگری فرخته شود و ۶۰ روز بعدی در اختیار مالک دیگر باشد)
* اقامتگاه دوم

همچنین در صورتی که مالک بیش از پنج واحد مسکونی خالی باشد، مشمول مالیات دو برابری می‌شود و مهم‌ نیست که واحدهای مسکونی در یک شهر یا در شهرهای مختلف باشند.

واحدهای مسکونی که در سامانه ملی املاک و اسکان کشور ثبت نشده باشد در حکم خانه‌ خالی تلقی شده و مشمول جریمه‌ای معادل ۲۰ درصد مالیات سال اول می‌شوند و واحدهای مسکونی واقع در شهرهای بالای صد هزار نفر جمعیت که ثبت نشده باشد، در حکم خانه خالی تلقی و مشمول مالیات می‌شود.

هر واحد مسکونی در شهرهای بالای صد هزار نفر جمعیت که در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از ۱۲۰ روز خالی باشد و به ازای هر ماه بیش مشمول مالیات می‌شود که مبلغ این مالیات در سال اول، معادل شش برابر مالیات متعلقه؛ سال دوم، معادل دوازده برابر مالیات متعلقه و سال سوم به بعد معادل هجده برابر مالیات متعلقه است.

آفتاب

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman